De Total War reeks en met name de laatst verschenen game, Medieval II: Total War, is een groot succes. Veel van jullie zullen dan ook met veel gejoel de aankondiging van Empire: Total War gelezen hebben.
Volgens studio director en mede oprichter van The Creative Assembly, Mike Simpson zal de game gemakkelijker te spelen zijn dan z`n voorgangers. In een interview met CVG vertelde hij dat je zult beginnen met een klein aantal opties en naarmate de game vordert je er steeds meer tot je beschikking krijgt. Op die manier hopen The Creative Assembly en SEGA dat Empire: Total War makkelijk in de vingers te krijgen is en toegankelijker is voor nieuwelingen.
- “I think perhaps in the past we’re probably guilty of throwing the player in at the deep end – giving them too much to do right at the start of the game. This time we’re going to introduce the player to the game a little more carefully. You’ll start off with a very small feature set and then gradually expand out rather than be dropped immediately in the deep end.”
Empire: Total War™ speelt zich af in de 18e eeuw: een turbulent tijdperk dat tevens de grootste populariteit geniet bij de trouwe fans van Total War™. Deze periode werd gekenmerkt door wereldwijde conflicten, revolutionaire hartstocht en technologische vooruitgang. Met thema’s als de industriële revolutie, Amerika’s strijd om onafhankelijkheid, de race om controle over de oosterse handelsroutes en de globalisering van oorlog op land en zee belooft Empire: Total War™ één van de rijkste en meest dynamische RTS-games aller tijden te worden.
Empire Total War zal bol staan van zeeslagen die onder verschillende weersomstandigheden uitgevochten zullen moeten worden en zal verbeterde systemen voor handel, diplomatie en spionage hebben. Uiteraard zullen ook de zo kenmerkende veldslagen op het land centraal staan en zal ook ‘kruit’ een grote rol spelen…
De game zal ergens in 2008 uitgebracht worden.