id Software wil alle platformen beter ondersteunen

Al jaren bouwt id Software, makers van onder andere de Doom en Quake-series, engines waarmee zijzelf andere bedrijven games bouwen. Denk aan de Soldier of Fortune-serie die op verschillende Quake-engines waren gebaseerd, maar ook aan Half-Life, waarvoor Valve destijds ook ingekocht heeft bij id Software.

Al deze engines waren vooral PC-geörienteerd en gebouwd met een flinke nadruk op FPS-games. Daar wil id Software nu vanaf: het bedrijf wil de komende ‘id Tech 5′-engine zo bouwen dat deze direct bruikbaar is op PC, Mac, Xbox 360 en PS3. Daarom wordt er minder tijd gestoken in het uitzoeken hoe de engine op de nieuwste PC-hardware de mooiste en snelste beelden neer kan zetten en meer in hoe allerlei multicoreprocessoren aangestuurd kunnen worden en hoe allerlei vormen van besturing ingebouwd kunnen worden.

Ook wordt er ondersteuning voor meerdere genres ingebouwd. Het blijft uiteraard mogelijk om FPS-games te bouwen op de eninge, maar ook RPG’s ‘vanuit ieder perspectief’ en racegames zouden mogelijk moeten zijn.

Op QuakeCon, dat begin augustus gehouden wordt, zal een nieuwe game gebaseerd op deze engine aangekondigd worden.

  1.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Dat is goed nieuws zo worden spelen zoals rpg en race ook leuker, of het mooier word. Dat zullen we zien. Want ze ondersteunen wel goed. Alleen besteden ze minder tijd aan pc-video chips en dat vind ik jammer. Ze richten nu meer op game play en multicore chips dat kan posietief uit vallen. We zullen zien.

  2.   
    patrick123's avatar

    klopt ik hoef niks toevoegen op wat dark phoenix zegt ! 😀 😉