Leuk feitje uit een nieuw onderzoek van Gamespot. Er werd onderzocht welke groep gamers nou daadwerkelijk het meeste uitgeeft aan games en randapparatuur op het gebied van games. Zijn het de verwende kinderen die met kerst ieder jaar een doos vol games krijgen en een nieuwe spelcomputer bij hun verjaardag, of zijn het toch de hardcore gamers? Uit onderzoek is gebleken dat hardcore gamers ook hardcore spenders zijn. De ondervraagde gamers waren opgesplitst in zes groepen. Één daarvan, en direct de grootste (33%) was de ‘Avid PC Gamers’, een groep die gemiddeld 13 uur per week achter zijn PC zit en in een kwartaal 1,4 games kopen.
De op een na grootste groep, Secondary gamers met 22%, spelen 6,5 uur per week op hun PC en hebben vaak de standaard, casual console erbij: de PlayStation 2. Deze groep koopt gemiddeld 0,8 game per kwartaal.
De grootste groep non-pc-gamers, de Avid Console gamers, bestaat uit 20% van de gamende Amerikaanse maatschappij. Zij spelen 10,7 uur per week per console, en gemiddeld hebben zijn 1,6 consoles en 0,8 portables. Deze groep koopt gemiddeld 1,9 games per kwartaal.
De interessantste groep is de Casual Kid Gamers groep. Zoals de naam al aangeeft, betreft het hier gamers van een leeftijd tussen de zes en twaalf jaar. Gemiddeld hebben zij één console en 0,5 portables, vooral de PS2 en de Gameboy Advance. Vast onder controle van ouders gamen deze die hards in de dop 3,6 uur per week, en kopen hierbij 0,8 games per kwartaal. En dat is best veel, voor een knul die 2$
zakgeld krijgt.