Sinds de bekendmaking en eerste beelden van Splinter Cell: Conviction komen er uit diverse hoeken (negatieve) reacties over het verminderde stealth onderdeel in verhouding tot de voorgaande delen. Splinter Cell producer Mathieu Ferland meldt echter dat hij het volste vertrouwen in de game heeft en dat de fans tevreden zullen zijn.
- “We’ve been working very closely with the fans from the beginning.” Their first reaction was, ‘What’s going on? Where’s Sam?’ And then they discovered these new possibilities, this new mechanic and they said, ‘That looks awesome. I want to play it,” aldus Ferland.
Maar zo niet, gaat hij verder, kan Ubisoft altijd nog terug naar de roots van de serie voor wat dan het zesde deel moet worden.
- “It’s not a one-way direction. You can always go back and do different things, having Sam in a new position, or a different character to explore light-and-shadow gameplay.”
Het verhaal van Splinter Cell: Conviction begint uiteraard bij Sam Fisher. Hij ontdekt dat Anna Grimsdottir, de leidster van de informatiedienst van Third Echelon en een oude vriendin van Sam, in gevaar is. Sam voegt zich weer bij Third Echelon om haar te helpen, maar 3E is niet meer wat het geweest is. Sam krijgt regelmatig verkeerde informatie en een slechte uitrusting. Daarnaast zijn de grote bazen van 3E in een politieke strijd geraakt om de macht te grijpen. Sam komt er achter dat de echte bedreiging vanuit Third Echelon zelf komt. Hij vertrekt en wordt zo een voortvluchtige.
In tegenstelling tot de voorgaande delen, zal Sam zich in Conviction veel meer onder de menigte begeven. Ook zullen we veel meer met directe confrontaties te maken krijgen, in plaats van smalle ventilatieschachten en regenpijpen. Ten slotte moet de gameplay vergemakkelijkt zijn door nieuw systeem, waarbij je je moves maakt afhankelijk van de mode waarin je de game hebt staan, Agressie, Stealth of Interactie.
Splinter Cell: Conviction zal eind 2007 uitgebracht worden voor de PC en Xbox 360.