Het was veel fans al opgevallen: de Halo 3 bèta, die over een kleine maand van start gaat, duurt slechts drie weken. Onder enige druk van de community heeft Frank O’Connor van Bungie via de wekelijkse update wat tekst en uitleg gegeven:
- “The number one reason is that the longer we’re spending resources taking care of the beta, the less time we’re applying what we’ve learned from it to the final game. And statistically, three weeks is going to seem like a pretty long time when you look at the hours you log on the game.”
“The reasons you’re getting three maps is similar, but has as much to do with our normal production schedule as anything else. It’s easier to think of why you’re not getting the rest of the maps. They’re not done yet. All are geometry complete, but they’re being polished and tuned for graphics and gameplay ‘til the last minute. You could say that the maps you’re playing are the best balanced and most complete so far.”
“But they will change slightly, maybe noticeably when the game finally ships in fall. So by all means, learn ‘em well next month, but don’t get used to anything you see in there. Objects may have shifted while in flight.”
Kortom, er moet nog behoorlijk wat gesleuteld worden aan de game en drie weken is toch een mooie tijd om een eerste indruk te krijgen van de game. Tevens vermeldde Bungie dat we een volledige FAQ-lijst kunnen verwachten als de bèta straks verschijnt.
Halo 3 gaat logischerwijs verder waar het verhaal van deel twee ophield. Master Chief komt terug van zijn reis, terwijl er nog altijd een gigantische oorlog woedt tussen het menselijke ras, de Covenant en de Flood. De beroemde stem van Cortana spreekt in trailers over ‘het einde van de aarde’ als de oorlog een dramatisch eind tegemoet loopt.
Over de wapens is ook al het een en ander losgelaten. De Brutes zullen voorzien zijn van Spike Grenades en Spike Rifles. Over de Spike Rifles is nog niets bekend maar de Spike Grenades beloven veel onheil, wat voor velen als muziek in de oren klinkt. Wanneer deze granaten ontploffen zullen er diverse scherpe projectielen rondvliegen. Natuurlijk klinkt dit als een doodnormale granaat, maar ze zo speciaal maakt is dat ze aan muren kunnen kleven. Nog een nieuw wapen is de nieuwe Spartan Laser. Dit wapen zal zeer moeilijk te beheersen zijn, maar bij een voltreffer kan dit speeltje een voertuig in één keer uitschakelen.
Bungie heeft voor Halo 2 een voertuig ontworpen genaamd de Mongoose. Dit is niet meer dan een twee-persoons voertuig waarmee je snel door de levels kunt razen. Het heeft dan ook geen wapens, maar dat wil niet zeggen dat het verder geen zin heeft om te gebruiken. Misschien betekent dit zelfs dat de levels in Halo 3 nóg groter zijn. Nog een nieuwe feature die in de game zal zitten versterkt deze gedachten sterk. Deze feature is namelijk een kanon waarmee spelers zich over de hele map kunnen lanceren. Terwijl de spelers door de lucht vliegen kunnen ze gewoon op vijanden blijven schieten, maar natuurlijk ook de vijanden op hun.
Wanneer de speler de X-knop gebruikt zal de volledige manier waarop Halo gespeeld wordt veranderen. Deze verandering wordt ‘Mum’ genoemd door Bungie. Net als in de voorgaande delen kun je in Halo 3 twee wapens tegelijk vasthouden. Het herladen van deze wapens gaat door middel van de bumpers. Met de linkerbumper (LB) herlaad je het wapen in je linkerhand en met de rechterbumper (RB) herlaad je het wapen in je rechterhand.
De multiplayer van Halo 3 zal natuurlijk een lading nieuwe maps bevatten. Voorbeelden hiervan zijn Valhalla, Snowbound en High Ground die men kan vergelijken met de maps Blood Gulch, Zanzibar en Frostbite. Over het aantal spelers is helaas nog niets bekend, maar we weten wel dat in Halo: Combat Evolved en Halo 2 slechts 16 mensen in een map konden spelen via Xbox Live en System Link. Het is te hopen dat Bungie het aantal voor Halo 3 toch minstens zal verdubbelen. Nieuw in de multiplayer zal de ‘Mancannon’ zijn; het hulpmiddel om je snel te transporteren. Duidelijk te zien in diverse trailers is de originele lichtval met HDR-effecten en prachtige schaduwen en reflecteringen. Daarbij kan de omgeving volgens de makers aanzienlijk groter worden weer gegeven, waardoor je verder in de verte kan kijken. Duidelijk is dat deze eerste Halo titel op de Xbox 360 een ongelooflijke visuele ervaring zal gaan worden.
Halo 3 zal in de herfst uitgebracht worden voor de Xbox 360.