Zoals we weten had Sony eerst een ander design dan het huidige voor de nieuwe PlayStation 3 controller in gedachte. Zoals we ook weten werd hier erg veel kritiek op geleverd, praatten we al snel over de banaan van Sony en verschenen er plaatjes op het internet van Batman met de controller in bepaalde ongemakkelijke lichaamshoudingen. Zodoende werd besloten dat het design van de Dual Shock 2 misschien toch beter hergebruikt kon worden. In een interview met het officiële PlayStation Magazine legt de man achter het boomerang design, Teiyu Goto, het een en ander uit.
- “President Kutaragi wanted something different for the controller,” meldt Goto. “Quite frankly, we had set aside the ergonomic aspect in favour of the image it conjured up. We wanted to present an avant-garde model for the show, running a risk of being criticised. It was very futuristic visually, but practically speaking you only had to hold it to realise how it compared to the Dual Shock 2. You know there are so many players who are used to the PlayStation controller; it’s like a car steering wheel and it’s not easy to change people’s habits.”
Sony durfde het risico om duizenden gamers teleur te stellen niet te nemen en de tekeningen van de Dual Shock 2 controller werden er weer bijgepakt. Hiernaast meldt Goto dat het gezien de backwards compatibility van de PlayStation 3, onhandig zou zijn om een previous-generation game met een next-generation controller zou moeten beleven.
- “The desire for change for there, but the legacy of the PlayStation was stronger – the slightest change to the controller could annoy players and the risk wasn’t worth taking. Also PS2 and PS3 provide backwards compatibility; the ergonomics should be the same when you play games from the previous generation but without having to bring out the ‘wired’ controllers. It is for these reasons that we reverted to the shape of the classic controller.”