Ghost Recon Advanced Warfighter 2: Multiplayer Costumization nader bekeken

Het Ghost Recon-principe was eigenlijk vrij eenvoudig: in elk deel zou vooral het woordje ‘meer’ toepasselijk zijn. Meer maps, meer characters, meer wapens, meer missies, meer modes etc. GRAW 2 is in dat opzich niet veel anders, en Prince, een hoge pief bij het ontwikkelingsteam legt in een interview uit wat nou wél leuk is aan de multiplayer in dit deel, ook al is het alleen maar méér.

Qua characters is het opvalt dat er nu ook voor een vrouwelijk personage gekozen kan worden. Er zullen een tiental vrouwelijke eenheden beschikbaar zijn waaruit jij de ‘mooiste’ kan kiezen. Nadat jij je personage gekozen hebt, kun je deze a la Rainbow Six: Vegas gaan customizen qua headgear. Er zullen 53 verschillende soorten soorten zijn, dus jou character zul je niet zo snel tegenkomen. Een deel van deze headgear is te unlocken. Denk hierbij aan het uitspelen van de single-player campagne, 1000 kills scoren online of gewoon een headshot-spree van tien op een rij. Als je Splinter Cell: Double Agent hebt, dan zullen er automatisch twee typen headgear unlocked worden. Het zelfde geldt als je een Rainbow Six savegame op je account hebt staan. Naast het aanpassen van je personage van je headgear zullen er ook achttien verschillende soorten pakjes zijn, elk verschillend: één set voor het Gold team en één set voor het Blue team.

Bij GRAW 1 kon je uit vier verschillende klassen kiezen, wat in GRAW 2 niet veel anders zal zijn. Via het ‘edit identity’ scherm kan er een default wapen worden gekoppeld aan een bepaalde klasse, wat een hoop gepruts scheelt in voorbereiding op een online potje. Er zullen namelijk twee nieuwe gamemodi zijn: Coop exfiltration en Team mission. Bij Team mission zal een deel van de gamers in de huid van de Ghosts kruipen, en zij moeten een bepaald aantal objectives behalen. Het andere deel zal in de huid van de Terroristen kruipen en de Ghosts hiervan te proberen weerhouden. In Coop Exfiltration start iedereen als Ghost en dient een V.I.P. te escorten naar een belangrijke plaats, bijvoorbeeld een helicopter. Zij moeten door een zone heen banjeren waar het aantal terroristen ongekend is. Een flinke uitdaging dus.

Er zullen ook een viertal kleine aanpassingen zijn. De eerste is Reload on empty. Deze optie kan de speler uit- en inschakelen, waarbij het reloaden centraal staat. Staat de optie uit dan zal het geweer pas gaan reloaden als de speler dit aangeeft óf als de reload knop wordt ingedrukt. Staat de optie aan dan zal het reloaden beginnen zodra de laatste kogel de loop verlaten heeft. Het Preffered rate of Fire is ook weer terug, waarbij kan worden gekozen tussen een single shot, burstfire-mode of volautomatisch. Het is nu ook mogelijk om de Objective HUD uit te zetten, waarna je niet meer kan zien waar je objective zich precies bevindt. Ook het automatisch downloaden van downloadable-content zal aan en uit kunnen worden gezet. Een ander item is het behalen van Archievements. Veel gamers schaffen een game aan, behalen de 1000 gamerpoints en ruilen die dan weer voor een game waar ze nog geen punten mee hebben verdiend. Het systeem in GRAW 2 zal zo zijn dat je exact kan zien hoe dichtbij je bent bij het behalen van je volgende (multiplayer) archievement. Het Archievement-progress menu is altijd bereikbaar en geeft de speler een simpel overzicht of er vorderingen zijn. Ga je dus nog een uurtje ’s nachts door om die 20 gamer points te behalen?

[SCREENSHOTS]

  1.   
    Tom's avatar

    Tja, ik vind het persoonlijk niet zo interrresant met dat ‘meer, meer, meer’- principe. En waarom hebben ze de customisation zoals we die kennen van Vegas niet in die van GRAW2 gedaan? Ik vond het maken van een char in Vegas best vermakelijk, en er waren geweldig veel verschillende soorten chars. Dat we nu ook met vrouwen kunnen spelen boeit me niet echt hoor. We zien het misschien niet zo vaak en is dus best leuk, maar ik heb hier geen behoefte aan gehad sinds GRAW.