Gamersnet.nl

Crytek geeft veel nieuwe info prijs over multiplayer en gameplay van Crysis

De Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft ons al vele nieuwtjes opgeleverd. De beurs, die nog tot morgen duurt, heeft voor onze buitenlandse collega’s van IGN toch wel een mooie wending gekregen: zij mochten namelijk aan de slag met een level van Crysis om de hype eens van dichtbij te beleven. Leuk voor hen, maar ook erg fijn voor ons, want zo komen we ook weer wat meer te weten over wat gameplay-aspecten van de game.

Momenteel zijn er 10 levels in de game die elk weer bestaan uit meerdere missies en side-missies, waarvan er een aantal optioneel zijn. De optionele missies zullen je meestal belonen met extra wapens of munitie. Het doel van het level dat door IGN is gespeeld (welke we vandaag al in een trailer konden zien), is om een dorpje te ontruimen dat door Noord-Koreanen bezet is. Zodra het dorpje is ontdaan van alle vijandige soldaten komt er een helikopter op je af en moet je op zoek gaan naar sterkere wapens om met de helikopter af te rekenen.

In Crysis heb je de beschikking over een high-tech nanosuit, waarmee je over vier speciale eigenschappen beschikt: cloak, armor, speed en strenght. Cloak is een actieve camouflage, waarmee je suit zich automatisch aanpast aan de kleur van de omgeving: loop je door hoog gras, dan is je suit groen. Bevind je je ergens in de schaduw, dan kleurt je pak donkergrijs. Hiermee kan je dus via een soort van stealth-aanpak proberen om langs je vijanden te komen. De Armor-optie zorgt ervoor dat je een betere defensie hebt, dus beter bestand bent tegen vijandelijke kogels. Tevens zal Armor je health langzaam weer aanvullen. De optie Speed in je nanosuit spreekt vrijwel voor zich. Je kunt jezelf veel sneller bewegen, wat als bijwerking heeft dat je ook over grote afstanden kunt springen. Tot slot de Strenght-modus. In deze modus kan je diverse objecten uit je omgeving oppakken, waaronder zware afvalcontainers en zelfs hele voertuigen, om deze vervolgens naar je vijanden te gooien. Met Strenght zal het eveneens mogelijk zijn om heel hoog te kunnen springen.

Naast je health-balk, die je rechts onderin beeld ziet, is er ook nog een energie-meter. Deze energie heb je nodig om de zojuist besproken speciale eigenschappen van je nanosuit te kunnen gebruiken. Zonder energie heb je dus weinig aan je dure pak. De verschillende modi op je nanosuit zijn tevens in te stellen met een hotkey, waardoor je gemakkelijk en snel kunt switchen tussen de diverse opties.

Een ander onderdeel van de grote Crysis-hype zijn de physics, waarvan we in de trailer van vandaag ook al meer te zien kregen. Rook zal zich erg realistisch gedragen door te reageren op de windrichting, waardoor je rook dezelfde kant op ziet bewegen als de bomen en struiken doen in de wind. Daarnaast zal vuur zich kunnen verspreiden door over te slaan naar andere brandbare materialen. Crytek heeft verder gezegd dat de game ook over extreme weersomstandigheden zal beschikken, zoals tornado’s, regen en sneeuwstormen.

Tot slot kregen de mensen van IGN wat info over de multiplayer van Crysis, welke nog niet getoond is. De game zal tot 32 spelers ondersteunen in twee verschillende modi: Death Match en Power Struggle. Death Match is natuurlijk het overbekende recept, terwijl Power Struggle doet denken aan de Titan-modus zoals we die al in Battlefield 2142 hebben gezien. In Power Struggle worden de teams opgedeeld in twee groepen, elk met een eigen basis, zoals een onderzeeër of vliegtuig. Pas als je een fabriek inneemt, kan je beginnen met het maken van wapens en voertuigen, waarbij het doel is om de basis van je vijand te vernietigen. Dit lukt echter niet zomaar, nee, hiervoor moet je een geheim wapen ontwikkelen. Crytek wilde er nog niet op ingaan wat dit precies zal inhouden.

De hype van Crysis lijkt nog steeds met de dag groter en groter te worden en de release van de game, in het tweede kwartaal van dit jaar, komt steeds dichterbij. Wij kunnen in elk geval niet wachten om met de game aan de slag te gaan…