Hoewel de meeste Amerikanen waarschijnlijk aan het bijkomen zijn van de feestdagen en deze in volle glorie gevierd hebben, zijn er ook Amerikanen die het wat minder gezellig hebben gehad. In Irak bijvoorbeeld, waar het leger nog steeds zit en niet iedereen naar zijn familie kon terugkeren. Bungie, de ontwikkelaar van de alom geprezen Halo-reeks, heeft deze soldaten enkele vroege bèta-exemplaren van Halo 3 toegestuurd om de pijn wat te verzachten. In een multiplayer sessie zijn drie mappen doorspitten met een maximum van twaalf spelers waarmee men met meerdere wapens elkaar op een virtuele wijze kan afknallen. Vervolgens kan het Amerikaanse leger feedback geven op de wapens, zodat Bungie een ietwat realistische draai kan geven aan dit aspect van de game.
Met de capaciteiten van een nieuwe, krachtigere gameconsole rijst natuurlijk de vraag wat Bungie hier allemaal mee weet te doen. Krijgen we ook weer de ongelooflijk, maar heerlijk lange missies uit Halo 1? In dat geval staat ons een hell of a fight te wachten, die niet lang genoeg kan duren. Stel dat Bungie een level ontwerpt, welke bij zonsondergang plaatsvindt. Wat mogen we dan verwachten? Gaat het net zo snel als bij ons op Aarde, of is de dag-nacht cyclus op dat hemellichaam veel korter, waardoor je een ‘hele nacht’ aan het strijden bent? Omringd door vier planeten, een prachtige sterrenhemel en een sterrrenregen boven het slagveld. Zou wel geniaal zijn: na uren in het level gevochten te hebben, word het licht, en dan zie je pas hoeveel en welke schade je hebt aangericht. Plassen met bloed, stukjes Covenant en restjes Flood…
Er zijn twee korte filmpjes van deze sessie vrijgegeven die hier en hier te bekijken zijn.
Halo 3 zal ergens in de tweede helft van 2007 uitkomen voor de Xbox 360.