Nadat er al een tijdje het gerucht rondging dat je in Halo 3 als Brutes zou kunnen spelen, heeft Bungie vandaag duidelijk gemaakt dat dit zeker niet het geval is. Tevens werd er een nieuwe vorm van Halo 3-info aangekondigd, dat als verrassing voor bij de feestdagen in de loop van deze week zal uitkomen. Het zal gaan om een verrassing in 720p en met surround sound, dat ook voor mensen zonder een Xbox 360 beschikbaar zal zijn. Dit is wellicht een goede zet om de game als system-seller in te zetten. En wat betreft het niet speelbaar zijn van de Brutes gaf Bungie aan dat dit niet betekent dat ze niet veranderd zijn. Sterker nog, ze zullen “spannender, slimmer, grafisch mooier, angstaanjagender, talrijker en agressiever zijn dan in Halo 2”.
Met de capaciteiten van een nieuwe, krachtigere gameconsole rijst natuurlijk de vraag wat Bungie hier allemaal mee weet te doen. Krijgen we ook weer de ongelooflijk, maar heerlijk lange missies uit Halo 1? In dat geval staat ons een hell of a fight te wachten, die niet lang genoeg kan duren. Stel dat Bungie een level ontwerpt, welke bij zonsondergang plaatsvindt. Wat mogen we dan verwachten? Gaat het net zo snel als bij ons op Aarde, of is de dag-nacht cyclus op dat hemellichaam veel korter, waardoor je een ‘hele nacht’ aan het strijden bent? Omringd door vier planeten, een prachtige sterrenhemel en een sterrrenregen boven het slagveld. Zou wel geniaal zijn: na uren in het level gevochten te hebben, wordt het licht, en dan zie je pas hoeveel en welke schade je hebt aangericht. Plassen met bloed, stukjes Covenant en restjes Flood…
Halo 3 zal ergens in 2007 uitkomen voor de Xbox 360.