Waar rook is, is vuur en waar geld is, is Electronic Arts. De wereldwijde marktleider in het wereldje van de gameuitgeverij heeft nu in samenwerking met de bedrijven Massive en IGA Worldwide aangekondigd dat het binnenkort haar line-up voor het najaar gaat voorzien van in-game reclame. Hoe dit gaat gebeuren is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat het net zoals in bijvoorbeeld Need for Speed: Underground II gaat om grote billboards in de gamewereld.
Massive is marktleider op dit gebied en gaat vier games, waaronder Need for Speed: Carbon, van de nodige advertenties voorzien. IGA Worldwide krijgt op zijn beurt drie titels toegewezen, waaronder Battlefield 2142. Deze bedrijven trekken adverteerders aan, die op hun beurt voor een betaling in de game komen. Verwacht wordt dat de adverteerder enkele centen per verkochte game moet neerleggen, waarvan een deel van de opbrengst weer naar Electronic Arts gaat. Het reclamebedrijf wat vervolgens het beste presteert, krijgt een meerjarig contract aangeboden.
Hoewel de winstmarge van Electronic Arts door deze manier uiteraard omhoog gaat, kunnen we waarschijnlijk niet verwachten dat de prijs van games binnenkort met enkele euro’s omlaag kan. Enkele analistenbureau’s hebben geschat dat deze vorm van advertising in 2010 rond de driekwart miljard dollar waard zal zijn.