Maak je eigen Xbox 360-games met XNA

Heb je een Xbox 360? Heb je daarvoor altijd al zelf een game willen maken? Barst je van de inspiratie en de fantasie? Dan hebben we goed nieuws voor je. Microsoft kondigde XNA Game Studio development platform aan op de Gamefest 2006. Hiermee kunnen kleine ontwikkelaars, studenten en gedreven gamers veel makkelijker games maken voor de Xbox 360.

De XNA tools komen in twee varianten: de simpele versie XNA Game Studio Express en de ingewikkelde versie XNA Game Studio Professional. Iedereen kan de beta van XNA Game Studio Express vanaf 30 augustus gratis downloaden en de hele versie zal eind dit jaar ook gratis te downloaden zijn. Het maken van games voor de PC zal geheel gratis zijn, maar zodra je de games op de Xbox 360 wilt laten komen moet je 99 dollar per jaar betalen waarbij je lid wordt van Microsoft’s Creators Club. Op deze manier kan iedereen jouw games downloaden vanaf Xbox Live Marketplace.

XNA Game Studio Professional zal in de lente van 2007 pas uitkomen. Met de Professional versie kun je de games zelfs verkopen. Deze versie zal meer mogelijkheden hebben voor het professioneel ontwikkelen van games, maar zal dan ook een stuk duurder zijn. Volgens Scott Henson, director van Platform Strategy in de Microsoft Game Developer Group, zullen er talloze mogelijkheden zijn om de zelfgemaakte games te kunnen verkopen, maar dat hierover nog geen duidelijke beslissingen zijn genomen.

Er zullen natuurlijk tutorials bijzitten om je een beetje te helpen bij het bouwen van games. Dit gaat zelfs zo ver dat ze volledige games in het pakket proppen om het beter uit te kunnen leggen.

Met deze game development toolkits wordt het dus voor iedereen mogelijk om games te ontwerpen. Er zullen natuurlijk veel innovatieve ideeën verschijnen, evenals zeer slechte creaties, maar wat Henson ook nog mee wilde geven is dat alle ontwikkelaars, dus ook Microsoft Game Studios, klein zijn begonnen en later groot zijn uitgegroeid.

  1.   
    Nirusu's avatar

    Oeh vet.

  2.   
    Mick.W's avatar

    ik hoop dat dit echt vet wordt

  3.   
    J-Loco's avatar

    ”simpel”? Die microsoft dudes vinden dingen al gauw simpel als het om computers en gamedesign en dat soort dingen gaat. Even afwachten nog..

  4.   
    Dordtlon's avatar

    Vet Gaaf.

  5.   
    G-Man's avatar

    @ J-Loco: Deze simpele versie is niet makkelijk, maar voor de beginner. Deze software is in twee delen, zoals er staat, waarvan er één deel wat makkelijker is dan de ander. Dat is de simpele. Iemand met de kennis om zulke software te gebruiken zal die versie redelijk simpel vinden en daarom is Microsoft ook bezig met de Professional versie die veel meer functies heeft en veel meer mogelijkheden etc. etc.. Die tutorials zijn trouwens echt handig, ik heb zelf bijvoorbeeld altijd grote bewondering gehad voor mensen die zelf levels konden bouwen enzo. Nu heb ik een tutorial gevolgd en nu kan ik het zelf ook 😛

  6.   
    J-Loco's avatar

    Hiermee kunnen kleine ontwikkelaars, studenten en gedreven gamers veel makkelijker games maken voor de Xbox 360.

    Ik ben een gedreven gamer (Ik heb wel het 1 en ander geprobeert met bijvoorbeeld Game maker)

    Maar met gedreven gamer zul je wel bedoelen een gamer zoals jij zelf, die tutorials volgt voor het maken van maps?

  7.   
    japo16's avatar

    leuk 😀 maar dan bouw ik het wel voor de pc 😉

  8.   
    Copyc@t's avatar

    Kuch…

    http://en.wikipedia.org/wiki/PS2_Linux#Open-source_applications

    En Sony heeft dit allang aangekondigt voor Micros het deed. PS3-Linux-Sony online arcade zelf games maken.

  9.   
    J-Loco's avatar

    Ben vanaf vandaag op vakantie laters boy’s!

  10.   
    G-Man's avatar

    @ J-Loco: Noujah, het leek me leuk om zelf maps te kunnen bouwen. Dan is zo’n oude game toch ineens weer erg stoer. Maar ik moet zeggen dat de UnrealED wel een van de makkelijkste editors is die ik ken… Behalve voor terrain-editing.

    PS: Goede reis!