De Amerikaanse gameswebsite Kikizo heeft een tijdje met een developers-kit van de PlayStation 3 mogen stoeien, en heeft hun bevinden uitgebreid samengevat op hun site. Het gehele artikel is hier te lezen, maar wij vatten de belangrijkste punten voor je samen.
Men denkt dat de PlayStation 3-case, die men al op de E3, Tokyo Game Show en CES heeft getoond, een stuk kleiner zal zijn dan het uiteindelijke design. Willen de blu-ray speler, een ruimte voor een harde schijf en alle andere chipkaarten passen, dan moet de case nog zeker enkele inches groeien.
De banaan-vormige controller die men eerder toonde, viel bij veel gamers niet in de smaak. Daarom is Sony al bezig met een nieuw controllerdesign, dat meer op die van de DualShock2 (PlayStation 2)-controller lijkt. Ontwikkelaars ontwikkelen de games ook met een knoppenlayout gebaseerd op die van de traditionele controller in het achterhoofd.
Bij Kikizo speelde men met een gewone USB-controller.
De gespeelde games werden nog niet vanaf een Blu-Ray schijfje gespeeld, maar gestreamd vanaf een harddisk, omdat er nog geen goede Blu-Ray-spelers voorhanden zijn. Daarom ontwikkelt men dit op moment de games alsof ze gelezen zullen worden met een 10 speed DVD-laser. Wanneer de games slechts langzamer dan dit gelezen kunnen worden door de Blu-Ray-laser, zou dat de laadtijden beïnvloeden.
De grafische chip van nVidia die in de PlayStation 3 zit, de RSX (Reality Synthesiser), is gebaseerd op de nieuwe next-generation architectuur van deze chipbakker, en zal dubbel zo krachtig zijn als bijvoorbeeld de GeForce 6800 Ultra-videokaart voor de PC.
Sony kondigde op de E3 aan de de PlayStation 3 HDTV-beelden van 1080p op 60 frames per seconde aankan, maar dat bleek niet helemaal waar te zijn. De meeste ontwikkelaars maken hun games geschikt voor 720p of 1080i, net zoals de Xbox 360.
Ook zijn de graphics van de games van de PlayStation 3 niet van filmkwaliteit, althans, nog niet. Kikizo zegt dat de graphics van de PlayStation 3 ongeveer gelijk zijn aan die van de Xbox 360, hoewel de PlayStation 3 wel meer rekenkracht heeft, zodat er meer dingen tegelijk kunnen worden getoond. Hierbij moet je dan denken aan supporters bij een sportgame, of langsrijdend verkeer bij een racegame. Ook kan de PlayStation 3 geavanceerdere technieken gebruiken om bijvoorbeeld hele kleine details, zoals blaadjes van bomen, gezichtstuitdrukkingen en haren weer te geven.
De Cell-chip van de PlayStation 3, de processor en het hart van de console, heeft echter een ingewikkelde programmeertaal, waar op dit moment nog niet alles uitgehaald kan worden wat erin zit. Na verloop van tijd zullen ontwikkelaars dus beter uit de voeten kunnen met de Cell-chip, waardoor grafische beelden gecreeërd kunnen worden, die met de Xbox 360 niet mogelijk zijn. Je kunt dit vergelijken met het feit dat Fifa 2006 voor de PlayStation 2 veel mooier is dan Fifa 2001, terwijl beide games wel op dezelfde console verschenen.
Deze beelden zouden dus een beetje overdreven zijn…
Ook meld Kikizo dat de kwaliteit van de Killzone 2 E3-techdemo op de E3 niet gehaald werd in de spellen die gespeeld werden. Men moet eerder denken aan de beelden die wel al van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots hebben gezien. Misschien worden de beelden van Killzone 2 in een later stadium wel gehaald, maar bij de launch zeker nog niet. Dan moeten we eerder denken aan grafische pracht die te vergelijken is met de mooiere Xbox 360-titels, zoals Dead or Alive 4 en Gears of War.
Als laatste laat men nog wat los omtrent de launchdate van de PlayStation 3. De developer waar de journalisten te gast waren, vertelde dat de PlayStation 3 volgens hun in de zomer in Japan zal verschijnen, vlak voor kerst in de Verenigde Staten en dan in het voorjaar van 2007 in Europa.