Nadat eerder deze maand de eerste info van Guild Wars: Factions al bekent werd gemaakt, heeft de ontwikkelaar van Guild Wars, ArenaNet, alweer wat meer details losgelaten over de aankomende stand-alone uitbreiding van Guild Wars. Guild Wars: Factions zal namelijk speelbaar zijn, ook al heb je het orgineel niet.
Guild Wars: Factions speelt zich af in het Oosters geïnspireerde koninkrijk Cantha. Je treft daar drie naties aan: De Canthrans, die je misschien nog wel kent als je storage NPC’s in het eerdere deel; de Kurzicks, een volk dat het bos vereert; en tenslotte nog de Luxans, die veel over zee reizen en waarvoor kracht één van de belangrijkste aspecten is.
De grootste vernieuwing van het spel, is toch wel de toevoeging van twee nieuwe klassen, namelijk de assassins en de ritualists. Ook biedt het spel naast deze twee nieuwe klassen ook 300 nieuwe vaardigheden, 50 nieuwe gebieden en honderden nieuwe wapens en andere items. Ook heeft ArenaNet de player-versus-player flink uitgebreid. Er is nu echt een oorlog tussen de 2 facties, en de verschillende guilds zullen meer dan ooit met elkaar samen moeten gaan werken om missies te halen en om tegen andere allianties van guilds te vechten, en op die manier meer grondgebied op de kaart te veroveren.
Wanneer je alleen de stand-alone uitbereiding hebt, zul je alleen op het nieuwe continent kunnen spelen. Wanneer je beide games hebt zul je je over de gehele wereldkaart kunnen verplaatsen, voor een optimale gameervaring.
Guild Wars: Factions moet in het tweede kwartaal van 2006 verschijnen op de PC.