Onlangs verscheen patch 1.05 voor Quake 4. id Software had deze patch samen met Intel gemaakt, om de performance op dual core en Hyper-Threading processoren te vergroten. Wat heet: de README van de patch beloofde een vooruitgang in performance tot 87%!
Een verhoogde performance is nog te geloven, maar een stijging van 87%, ondanks dat er nu feitelijk twee processoren het werk doen, is onwaarschijnlijk. Firingsquad ging aan het testen met de gepatchte Quake 4 en enkele Intel-processoren, te weten een Intel Pentium 4 540 (3,2 GHz, Hyper-Threading), een Pentium D 840 (3,2 GHz, dual core) en een Extreme Edition van de Pentium D 840 (3,2 GHz, dual core, meer cache).
Ook AMD’s processoren werden in de test meegenomen, maar vanwege id Software en Intel’s samenwerking kregen ze hun eigen test. Van AMD werden de 3800+ (2,4 GHz, geen extra technieken), de X2 3800+ (2 GHz, dual core) en de X2 4800+ (2,4 GHz, dual core) gebruikt.
De volgende tests werden met alle processoren uitgevoerd: 800x600x32, 1280x1024x32 + 4xAA, 1600x1200x32 + 6xAA + 16xAF, allen met gebruikmaking van een ATI Radeon X1800 XT met Catalyst 5.13-drivers. De resulaten van de eerste test waren verbluffend: de dual core-processoren van Intel haalden een winst van maar liefst 69%, de Hyper-Threader (P4 540) ging er zo’n 18% op vooruit. Bij de 1280×1024-test gingen de dual core’s met 40% vooruit en de Hyper-Threader nog steeds met ongeveer 20%. Bij 1600×1200 was een winst van tussen de 6 en 10 procent te zien, maar bij die resolutie, 6xAA en 16xAF heeft de videokaart het ook al behoorlijk zwaar.
Bij AMD is het verhaal grotendeels hetzelfde: 60-65% voor de dual core processoren bij 800×600, 20-30% bij 1280×1024 en een paar procentjes bij 1600×1200. De single core 3800+ liet nergens winsten (of verliezen) zien, wat natuurlijk ook logisch is.
Moraal van het verhaal: het heeft weldegelijk zin om bij de aanschaf van een nieuwe PC over dual core na te denken.