Meer details over ‘backwards compatibility’ Xbox 360

In een recent gegeven interview ging Richard Huddy, werkzaam bij ATI en verantwoordelijk voor de contacten tussen ATI en de gamesontwikkelaars, in op de details van het backwards compatible zijn van de Xbox 360. Voor de leken onder ons, dit betekent dat all onze ‘oude’ Xbox games normaal op de nieuwe console speelbaar zijn. Met name het graphics gedeelte blijkt het moeilijkste om om te zetten naar de nieuwe Xbox 360 technologie. Verder maakte Huddy nog een statement naar alle fanboys door te zeggen dat de Playstation 3 en de Xbox 360 niet te vergelijken zijn, juist doordat de consoles zo verschillend zijn. Ondanks dat er in beide machines een andere grafische chip zal zitten, zal juist dat verschil betekenen dat zowel de Playstation 3 als de Xbox 360 uniek is.

“They have implemented compatibility purely through emulation (at the CPU level). It looks like emulation profiles for each game are going to be stored on the hard drive, and I imagine that a certain number will ship with the system. They already have the infrastructure to distribute more profiles via Live, and more and more can be made available online periodically.”

“Emulating the CPU isn’t really a difficult task. They have three 3GHz cores, so emulating one 733MHz chip is pretty easy. The real bottlenecks in the emulation are GPU calls – calls made specifically by games to the nVIDIA hardware in a certain way. General GPU instructions are easy to convert – an instruction to draw a triangle in a certain way will be pretty generic. However, it’s the odd cases, the proprietary routines that will cause hassle.”

“That mere 10% clock speed that RSX has on Xenos is easily countered by the unified shader architecture that we’ve implemented. Rather than separate pixel and vertex pipelines, we’ve created a single unified pipeline that can do both. Providing developers throw instructions at our architecture in the right way, Xenos can run at 100% efficiency all the time, rather than having some pipeline instructions waiting for others. For comparison, most high-end PC chips run at 50-60% typical efficiency. The super cool point is that ‘in the right way’ just means ‘give us plenty of work to do’. The hardware manages itself.”

Het complete interview kun je hier lezen.

  1.   
    Achilles's avatar

    Maakt niet veel meer bekend, toch?

  2.   
    Krizzle's avatar

    Die frontplate die daar op het plaatje staat is mooi!!!

  3.   
    gamer112's avatar

    maar is die nu wel of niet backwards compatible want dat kan ik er niet uitmaken uit dat stukie hier boven

  4.   
    d@nny's avatar

    Ik denk het wel anders was de titel denk wel anders 😛

  5.   
    Gast's avatar

    dit betekent dat all onze ‘oude’ Xbox games normaal op de nieuwe console speelbaar zijn.
    Ben je blind???? 😕 😕 😕

  6.   
    sandertje's avatar

    De makers van de Xbox 360 hadden het volgens mij vorige week zaterdag op Gammo al bekend gemaakt dat de Xbox 360 backward compatible was.