Gamersnet.nl

BioShock: bijna niet te verwarren met System Shock

System Shock 2 gaat geen vervolg krijgen, maar een ‘spirituele opvolger’, zo verteld Ken Levine van Irrational Games. Niet-System-Shock 3 gaat BioShock heten.

System Shock 2 wordt/werd vooral geroemd om z’n open-ended gameplay, waarin je zelf bepaalde hoe je bepaalde dingen aanpakte, wat weer een impact had op het vervolg van de game. Dat zagen we later ook nog in Deus Ex, dat door spelers van System Shock 2 soms ook een soort vervolg op hun game werd genoemd. In System Shock 2 werd je wakker op een enorm ruimteschip, waar je gelijk zo’n beetje de enige overlevende van een nog onbekende ramp bleek te zijn.

In BioShock begin je in een genetisch laboratorium dat stamt uit de Tweede Wereldoorlog. Het laboratorium ligt vol lijken en je komt er zeker achter waarom tijdens het spelen van de game. Andere bewoners van het lab zijn de Drones, Predators en Soldiers. Deze karakters zijn voorzien van een instinctieve AI, waardoor ze reageren op hun omgeving op een manier zoals bij hun past. Geen scripts voor deze jongens dus.

De Drones laten bij hun werk, het verteren van de lijken, DNA-materiaal achter, dat plasmids kan vormen. Deze plasmids kunnen als implantaten voor je lichaam worden gebruikt, maar wel met mate. Ook de wapens beginnen in een soort protoform stadium en door middel van upgrades die je het best tactisch kunt kiezen maak je er de wapens van die je echt wilt.

Fans van System Shock (2) en Deus Ex hebben dus weer wat om naar uit te kijken. Irrational Games is overigens al drie jaar met BioShock bezig, maar een releasedatum werd nog niet genoemd. Meer over BioShock lees je hier.