Grafische chip voor Xbox 2 af in Q1 2005

ATI Technologies zal naar verluid de grafische chip voor de opvolger van de Xbox in het eerste kwartaal van 2005 aan Microsoft leveren, zo meld DigiTimes.com.

Hoewel de GPU in de huidige Xbox van nVidia makelij is wordt die van de Xbox 2 verzorgt door ATI, de leverancier van de grafische chip in de Gamecube. De kaart, die onder de codenaam R500 schuilt, wordt geproduceerd door Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) en zal dezelfde prestaties leveren als ATI’s komende high-end grafische chip, de R520.

Microsoft zal zelf verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van orders bij TSMC. ATI ontvangt de royalty’s per geproduceerde grafische chip.

  1.   
    the primal gamer's avatar

    Eerst maar eens zien hoe het spul allemaal samen werkt op de E3 in 2005. Dan zien we wel verder, De “The Cell” chip van Sony Toshiba en IBM is ook zover als klaar, en die is ook niet misselijk…… We zullen wel zien…….

  2.   
    MC TiM's avatar

    Leuk, maar van mij mogen ze nog wel ff wachten met die nieuwe consoles. Oké dit is nog maar de grafische chip, maar ze mogen nog wel een jaartje wachten hoor.

  3.   
    Lasso's avatar

    Als de consoles der zijn is jouw gewenste jaartje al om.

  4.   
    Digital Rocker's avatar

    Die chip schijnt 2 keer zo snel te zijn als de x800 van nu 😀
    En xbox 2 schijnt op 60fps te gaan draaien, wordt vetjes dus 😀

  5.   
    the primal gamer's avatar

    Leuk allemaal die sterkere consoles en nog meer kracht. Al is wel bekend dat de Revolution er niet aan meedoet, die gaan lager zitten met hun specs. Waarom? Nou met die hoge specs moet een devvie veel meer geld investeren om een game te maken. Nu heb heb je nog te maken met honderen polys die op een Figuur geplakt kunnen worden, bij de ps3 en de Xbox next zullen dat duizenden zijn. Om de kracht van die 2 uit-tebuiten zal er veel geinvesteerd moeten worden door devvies. nu kost het ontwikkelen van een goede game ………
    Current development budgets for an A-list title average around $5 million, Doak said. For the upcoming consoles, “I expect the minimum will be two to three times the current costs,” he saidn……..

    Dat wil dus zeggen een game ontwikkelen gaat van zeg 5 mil. euro naar 15 mil. euro.

    Het gevolg zal daar van zijn dat vele kleine devvies dit echt niet meer kunnen bijbenen en het loodje gaan leggen. Nieuwe studios zullen niet meer het benodigde kapitaal kunnen ophoesten om een game te maken.

    Het gevolg, alleen de grote blijven over.vervlakking van de gamesbranche…je krijgt meer eenheidsworst. De risicos zijn te groot om iets compleets nieuws te beginnen, er zal nog meer worden voorgeborduurd op succesvolle franchices.
    Dus zoals ik al zei, vervlakking. Of dit zon goede ontwikkeling is??