PSP games worden goedkoop

Kazunori Yamauchi van Polyphony Studios, die goede vriendjes zijn met Sony heeft gezegd dat de prijzen van de PSP games laag gaan gehouden worden door Sony. Dit heeft volgens hem een paar verschillende effecten:

Ten eerste blijven de ontwikkelkosten aan Sony laag, ontwikkelaars hoeven dus weinig aan Sony te betalen op een game op hun platform te gaan maken, waardoor meer ontwikkelaars meer games zullen gaan maken en het spellenaanbod voor de PSP groter wordt. Maar omdat ontwikkelaars weinig voor hun games zullen gaan vragen zal de inhoud wel beperkt blijven. Denk bijvoorbeeld aan minder levels. Maar omdat de prijs zo laag wordt gehouden (rond de 30 euro) kopen wel veel meer mensen de game en heeft de uitgever uiteindelijk toch meer geld binnengehaald. Dus vrees niet: EA zal bovenstaande werkwijze wel hanteren, maar genoeg andere ontwikkelaars zullen toch wel volwaardige games binnenhalen.

En omdat de hardware van de PlayStation 2 en de PSP min of meer gelijk zijn wordt porten van een PS2 game naar een PSP game heel erg simpel (bijv. Gran Turismo 4 Mobile) hierdoor zal het in de toekomst heel vaak voorkomen dat men een game tegelijk met de PlayStation 2 én PSP ontwikkeld. En zo maak je dus 2 games (2x de verkopen) in één klap en hoeft er niet meer bespaard te worden op moeite en kosten.

Slim van Sony, maar nu nog kijken of het werkt…

  1.   
    Lasso's avatar

    In theorie lijkt dit inderdaad erg slim en hoeveel mensen dachten hier nou niet hetzelfde over bij de GBA. Ik ben benieuwd wat Nintendo hierop gaat doen.