Sony geeft meer details over PSP

Dat Sony een handheld aan het ontwikkelen is, wisten we al. De echte details bleven echter achter wegen, maar dat is nu niet meer zo. Sony wordt wat meer open over de PSP. De informatie voor wizzkids:

De PSP krijgt twee processors (32-bit MIPS R4000): één voor het geluid en één processor voor de 3D-beelden. Het TFT-scherm meet 4,5 inch en is in het bekende 16:9-breedbeeldformaat uitgevoerd. Deze processors hebben een tienmaal hogere snelheid dan de PlayStation en dezelfde rekenkracht als de PlayStation 2. Het interne geheugen van de gamehandheld is 8 MB en alle onderdelen in de PSP verbruiken zo min mogelijk stroom, verzekert Sony.

De grafische chip heeft 2 MB VRAM-geheugen aan boord en kent een datadoorvoerstatistiek van 5,3 GB/s, wat zorgt voor 33 miljoen polygonen per seconde. Het geluid is ook 3D en voldoet aan de 7.1-standaard. De PSP is te voorzien van nieuwe firmware en kan ook MP3-, AAC-, en ATRAC3-audiobestanden afspelen. De knoppen op het toestel zullen PS2-bezitters bekend voorkomen; ook hier zien we een cirkel, kruisje, driehoek en vierkant voor de belangrijkste functies.

De spelletjes zullen geleverd worden op 6-cm DVD-schijfjes die 1,8 GB kunnen bevatten. Deze media kunnen ook MPEG4-videobestanden opslaan waardoor er twee uur video op een schijfje past. Alle spelletjes en voorbespeelde schijfjes zijn voorzien van een versleuteling die het illegaal kopiëren tegen moet gaan.

Voor communicatie met de buitenwereld is de PSP voorzien van Wireless LAN, infrarood en USB 2.0. Op de E3-spelletjesbeurs in 2004 zal het eerste prototype van de draagbare PlayStation getoond worden, inclusief enkele games. Aan het einde van 2004 zal de PSP te koop zijn voor een nog onbekende prijs. Het apparaat zal de concurrentie moeten aangaan met de Nintento Game Boy Advanced.

Specificaties Sony PSP
PSP CPU Core
MIPS R4000 32-bit core
128-bit bus
333 MHz
8 MB eDRAM main memory
2,6 GB/s bus transferratio
FPU, VFPU (2,6 biljoen flops)
3D-graphics extended instructions
1.2V

PSP Media Engine
MIPS R4000 32-bit core 128-bit bus
2 MB eDRAM submemory
90 nm CMOS manufacturing process
1.2V
PSP Graphics Core
2 MB VRAM
5,3 GB/s bus transferratio
3D curved surface and 3D polygon engine
Support for compressed textures, hardware clipping, morphing,
bone, tessellation, bezier, b-spline (NURBS)

Sound Core
VME (Virtual Mobile Engine)
Reconfigurable DSP engine
166 MHz
128-bit bus
5 billion operations per second
CODEC capabilities
3D sound, 7.1 channels
Synthesizer, effecter, and other abilities
ATRAC3 plus, AAC, MP3 for audio

Media
UMD (Universal Media Disc)
60mm-diameter disc
660nm laser diode
1.8GB capacity (dual-layered disc)
11Mbps transfer rate
AES crypto system
Unique disc ID
Shock proof

16:9-format widescreen TFT LCD (480×272 pixels, 24-bit full color)
MPEG4 AVC decoder
Wireless LAN (802.11)
IrDA (Infrared Data Association) USB 2.0
Memory Stick
AV-in/-out
Lithium ion battery

Bron: GameSpot

  1.   
    Lasso's avatar

    Wor een leuk handheldje hoor. Maar de GameBoy verslaat het denk ik niet.

  2.   
    Lasso's avatar

    Ok, ik kom terug van mijn mening. *Schaamt.