Real-life protest tegen beslissing in de virtuele wereld van Anarchy Online

Er is een protest ontstaan tegen een beslissing van de makers van de massively multiplayer game Anarchy Online, waardoor mogelijk een groot gedeelte van de betalende gebruikers stopt met het spelen (en betalen) ervan.

Funcom, het bedrijf achter de online game, wil namelijk de ‘low-light targeting scopes’, waarmee schade aan een ander toebrengen makkelijker wordt, drastisch in effectiviteit laten minderen. De bewoners van de virtuele wereld vinden dit onzin en dreigen met het opzeggen van hun abonnement, als dit gebeurt.

In juni werd het aantal scopes bevroren, waardoor er sindsdien geen nieuwe scopes meer bij kunnen komen, terwijl de al bestaande scopes, onder belofte, zouden blijven bestaan. De low-licht targeting scopes zijn sindsdien in de game zeer in prijs gestegen, waardoor alleen de gamers met de langste speeltijd er eigenlijk het geld voor hebben. Hierdoor dreigt er een flinke kloof te ontstaan tussen beginners en gevorderden in de game, iets dat Funcom zoveel mogelijk probeert te voorkomen.

De oplossing: De scopes maar vele malen ineffectiever maken. Hierdoor wordt volgens de bewoners van de wereld van Anarchy Online de belofte gebroken, dat de scopes zouden blijven bestaan. Jen Kozar, een high-level speler, zegt verder ook:

“When a person devotes a lot of time and energy towards something, a person tends to feel some sense of possession. The biggest problem with nerfs is that it can take what a player did and invalidate it.”

Met andere woorden: Je doet heel erg veel je best om iets te krijgen en vervolgens kun je er eigenlijk niets mee.

Funcom zoekt nog een oplossing voor het probleem.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren