Dragon Quest Builders

Een huwelijk tussen de Dragon Quest-franchise en Minecraft. Het klinkt een beetje apart, maar Dragon Quest Builders is exact dat. De oude RPG-reus van de game-industrie, een serie die nota bene inmiddels al 32 jaar oud is, werd gekruist met het grootste onafhankelijke succes ooit. Het resultaat is een ontzettend vermakelijke game voor jong en oud, met veel sterke punten uit beide franchises.

De enige met twee rechterhanden

Het verhaal speelt zich af Alefgard, een wereld die gehuld is in duisternis en overspoeld wordt door monsters die alles naar de maan helpen. De sinistere Dragonlord heeft met zijn spreuk ook nog alle bewoners van Alefgard in zijn greep, als klap op de vuurpijl. Ze weten niet meer hoe ze moeten bouwen, zodat de wereld voor altijd blijft ogen als een complete ruïne. Oftewel, genoeg problemen om op te ruimen voor de held van het verhaal. Jij dus.

Doordat je spelkarakter heeft liggen ronken in een tombe, ben jij de enige in Alefgard die nog wel weet hoe er geklust moet worden. Een mysterieuze stem maakt je wakker en begeleidt je uit de grot, zodat je, met het slaap nog in je ooghoek, meteen kan beginnen met het redden van de wereld. Aangezien jij de enige Handige Harry bent, is dit een immense taak, die eigenlijk nooit verveelt.

Bouw een verzet

De bedoeling is om een verwoest dorpje weer zo goed als nieuw te maken, zodat de bewoners weer terugkeren en je kunnen helpen met het verzet tegen de Dragonlord. Het eerste anderhalf uur wordt je daarin dan ook stevig aan het handje vastgehouden met een flinke tutorial. Alles wordt rustig en stapsgewijs uitgelegd, voordat je in de gevaarlijke buitenwereld wordt gegooid.

Het idee is vrij simpel; verzamel met je gereedschap materialen uit de buitenwereld en tover dat om in nuttige dingen voor jezelf en het dorp. Bouw daarmee nieuwe ruimtes of maak iets specifieks voor de inwoners. Het is fijn dat de missies van de NPC’s in de game ook daadwerkelijk nuttig voelen. Meestal moet je materialen zoeken om iets te bouwen voor ze, maar dat voorwerp is iets waar je zelf ook van kan profiteren. Denk bijvoorbeeld aan een hamer om hardere (en kostbare) objecten te kunnen slopen, zodat je op jouw beurt weer kool, koper en steen kan verzamelen.

Dit trucje wordt constant herhaald, maar zorgt er wel voor dat het leuk blijft en dat je elke keer nieuwe voorwerpen leert maken. Het nieuwe materieel levert vaak weer meer ervaringspunten, zodat je aan de lopende band je dorp verder kunt tweaken. De XP die je verzamelt, is ook puur voor het dorp bedoeld, want dat is het enige wat echt kan levelen. Door nieuwe ruimtes te maken, verzoekjes te doen en constant te renoveren, stijgt je dorp in niveau. Dit zorgt ervoor dat ik als een ware Nico (bekend van Eigen Huis & Tuin) bezig ben in mijn dorpje. Nooit klaar, immer enthousiast klussend de dag door.

Let hierbij wel op het tijdstip dat je gaat klussen. Als je in de nacht buiten de stadsmuren vertoeft, dan kan je worden aangevallen door sterkere monsters en is een simpel tripje plots levensgevaarlijk. Ook moet je genoeg eten en je moet letten op je levensbalk. Zowel eten als genezende zalfjes zijn allemaal te craften met spullen uit diezelfde grote boze wereld.

Meer dan bouwen

Al het bovenstaande klinkt heel erg als Minecraft, maar laat het duidelijk zijn dat het slechts een element is van Dragon Quest Builders. Het is namelijk nog altijd een RPG, zoals de serie betaamt. Hoewel je enkel stijgt in level aan de hand van je eigen dorpje, is en blijft het rollenspel intact. Je weert steeds sterker wordende monsters en daarop kun je je alsmaar beter voorbereiden door sterkere wapens en bepantsering te craften. Het verzamelen van materiaal en bouwen van voorwerpen is daarin belangrijk, maar het is niet alles wat je kan doen.

Ook zijn er een aantal geheime missies verstopt in Dragon Quest Builders, die stiekem best leuk blijken. Het is dan ook jammer dat deze behoorlijk goed zijn verstopt, want ze beloven een flinke uitdaging. Je komt een aantal sterke monsters tegen of je moet bepaalde bouwwerken maken en de beloning is een stuk forser dan je doorsnee missie of verzoekje. Dat de uitdaging zo goed verstopt is, blijft een tikkeltje teleurstellend.

Wat wel heel tof is aan Dragon Quest Builders op de Switch, is dat het een paar tweaks heeft ontvangen ten opzichte van de PlayStation 4-versie. Zo heb je bijvoorbeeld de Great Sabrecub, wat een soort tijger is, waarop je kan rijden. Dit zorgt ervoor dat je veel sneller de enorme wereld kan verkennen. En natuurlijk is het de perfecte game om onderweg te spelen in de trein of bus. Dragon Quest Builders ziet er fantastisch uit op het kleine scherm van de Nintendo Switch en het is de perfecte game om kleine speelsessies te houden. Even een beetje sleutelen aan je dorp, voordat je de overstap naar de bus moet hebben.

Steeds weer opnieuw

Dragon Quest Builders bevat een enorme wereld waar je ruim vijftig uur zoet mee kan zijn. De echte architecten misschien wat langer, maar Square Enix heeft de speeltijd weten te rekken op een manier waar ik persoonlijk een beetje moeite mee heb. Dragon Quest Builders bestaat namelijk uit vier werelden en je begint elke wereld weer helemaal overnieuw. De eerste keer dat het gebeurde was ik oprecht een beetje boos, want je raakt op een gegeven moment toch best gehecht aan je creatie. Dat is ook niet zo gek als je per wereld zo’n twaalf uur bezig bent met klussen en het perfectioneren van je woonplek.

Gelukkig is het bouwen juist zo leuk in deze game, dat je uiteindelijk vol goede moed met een nieuw metropool aan de slag gaat. Er is echter een gemist kans geweest bij de Switch, en dat is het feit dat het touchscreen volledig ongeroerd blijft. Het plaatsen van blokken is met de joysticks soms wat onwennig, waar simpel tikken op het scherm een complete no-brainer lijkt voor op de Switch. Maar helaas, daar dacht Square Enix anders over. Gemiste kansen, juist waar ze op de Nintendo Switch zo voor de hand liggen.

Conclusie

Dragon Quest Builders is niet zomaar een kopie van Minecraft; het is een rijke RPG waar je simpelweg veel in verzamelt en knutselt. Het spel heeft een enorm schattige uitstraling en is daarmee goed vertoeven voor jong en oud. Jong gaat zich prima vermaken met de koddige personages en het bouwen, terwijl papa en mama af en toe kunnen gniffelen om flink wat scheve woordgrapjes. In de vijftig uur dat je zoet bent met Dragon Quest Builders wordt je constant aangemoedigd om van je bescheiden dorp en metropool te maken, waardoor de game nooit gaat vervelen.

Wel is het zonde dat je elke wereld met een compleet schone lei moet beginnen en dat in mijn ogen niet de volledige potentie van de Switch wordt benut. Desalniettemin biedt Dragon Quest Builders genoeg om je twee rechterhanden eens goed vuil mee te maken.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Verhalend bouwen
  • Craftsysteem
  • Grote
  • veelzijdige wereld
  • Droge humor

Wat is NOT

  • Bouwen voelt soms onhandig aan
  • Mist echte uitdaging

8

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren