Gamersnet.nl

Metal Gear Solid 3: Snake Eater – HD Edition

Konami en diens Metal Gear-serie maken momenteel de spreekwoordelijke rough patch mee wat betreft hun relatie. Na ontwikkellegende Hideo Kojima ontslagen te hebben, blijft er voor de uitgever niet enorm veel spelmateriaal over om op voort te borduren. De ietwat dubieuze zombie-adaptatie Metal Gear Survive staat weliswaar binnenkort te verschijnen, maar terugblikken naar betere tijden biedt wellicht meer houvast. Waarom dan niet een van de verloren parels uit het slop trekken? Te beginnen met de Metal Gear Solid 3: Snake Eater HD Edition, maar dan geoptimaliseerd voor de kleine NVIDIA SHIELD TV

De re-re-release van een klassieker

In wezen een re-release van een re-release. De re-re-release, om het maar even vlot te verbasteren. Anno 2005 verscheen Metal Gear Solid 3: Snake Eater aanvankelijk op de PlayStation 2, om eind 2011 dunnetjes overgedaan te worden in de Metal Gear Solid HD Collection voor PlayStation 3 en Xbox One. Het drietal games dat daarin werd afgestoft en aan elkaar geplakt, wordt nu los gelanceerd voor krachtige Android-apparaten, waaronder vooral NVIDIA’s geprezen SHIELD-lijn valt.

Een soortgelijke Android-port is ons inmiddels niet onbekend. Eerder in 2017 zagen we nog de nieuwe Tomb Raider verschijnen op het televisiekastje, alsmede een andere greep uit Kojima’s bestaande repertoire, waaronder zelfs Metal Gear Rising: Revengeance. Niet de minste games voor nota bene een minuscuul apparaat, en daar mag Snake Eater zich sinds eind vorig jaar ook tot rekenen. Een win-win voor zowel NVIDIA als Konami, waarvan ook de SHIELD-gebruiker een aardig graantje game-genot mee mag pikken.

Één-op-één, op sommige fronten

In wezen is deze heruitgave van Metal Gear Solid 3 een één-op-één adaptatie van de al eerder verschenen remaster in de grotere HD Collection. Weinig nieuws onder de zon; we mogen nog een keer genieten van Naked Snake die zich in de Koude Oorlog aan een bizarre sluipmissie waagt. Verstoppen in struikjes, vijanden om de tuin leiden en natuurlijk veel opvallende stijloverwegingen van een — bijna briljant doorgeslagen — spellenmaker. Welcome to the jungle…

Konami sloeg wederom de handen ineen met NVIDIA Lightspeed Studios, die de laatste release richting Android wisten te persen. Wederom een resolutie van 720p om te (her)beleven, zij het nu dat de framerate gebonden lijkt te zijn aan 30 frames per seconde. Grofweg de helft van wat de PlayStation 3 en Xbox 360 wisten te presteren. In dat aspect is deze heruitgave wellicht niet bijzonder vooruitstrevend, maar de sterke bijdrage aan de nog ietwat dunne SHIELD-spellencatalogus maakt een boel goed. Platform boven prestatie, zullen we maar zeggen.

Desalniettemin draait deze editie van Snake Eater aardig stabiel. Waar de adaptatie van het ambitieuze Tomb Raider kon rekenen op een schokkerige en vaak vastlopende vertoning, lijkt Snake in dit geval vooral op safe te spelen. Liever een rotsvaste dertig frames, dan de ontoerekeningsvatbare beeldverversing die Lara Croft het leven moeilijk maakte. Voor de SHIELD is dat niet alleen makkelijk haalbaar qua technische vereisten, maar vooral de garantie op een vloeiende ervaring zal veel gamers weten te bekoren.

Stabiel sluipen met Snake…

Een ander saillant verschil met Crofts avontuur op de SHIELD TV is hoofdzakelijk het uitblijven van spelbrekende bugs en glitches. Gezien Konami jaren geleden al een stevige remaster-saus over deze klassieker druppelde, lijkt Snake Eater daar nu nog altijd vruchten van te plukken. Terwijl de schone archeologe meermaals door de grond viel of vast kwam te zitten in bomen, sluipt Snake bijzonder betrouwbaar door zijn bejubelde jungle. Geen rare fratsen, weg met onverwachte crashes. Het bronmateriaal mag dan weliswaar archaïsch zijn, maar ook op het Android-apparaat komt dat prima tot zijn recht.

… maar houterig klauteren

Wat minder charmant is aan een vergane klassieker als deze, blijkt toch met name de verouderde wijze van besturing te zijn. Anno 2005 was Kojima Productions wellicht vooruitstrevend in het driedimensionale sluipen, slaan en schieten, maar vandaag de dag had dat met iets meer souplesse gemogen. Juist nu, jaren na de release van bijvoorbeeld Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, voelen de houterige controls bijzonder onwennig aan. De 2017-editie van de NVIDIA SHIELD TV mag dan een hevig verbeterde controller kennen, maar ook die redt Snake niet van wat onvermijdelijk geklungel.

Ergens trouw aan het origineel in dat opzicht, anderzijds ook weer een pijnlijke zet van Konami en NVIDIA. Doordat deze HD Edition van Metal Gear Solid 3: Snake Eater nul vernieuwde features of een afgestofte besturing-layout kent, voelt het ook weer als een enigszins schrale port. Alsof er na het vertrek van Kojima nog even snel wat extra financiële stroom uit de franchise wordt geperst, voordat fans de serie écht de rug toekeren. Voor velen misschien een kwestie van smaak, maar op deze manier lijkt het niet alsof Konami bijzonder veel vertrouwen vestigt in ‘nieuwe’ ondernemingen, zoals het aanstormende Metal Gear Survive.

Conclusie

Voor een schamele 12,99 euro heb je met de Metal Gear Solid 3: Snake Eater HD Edition een mooie, ouderwetse parel op je futuristische NVIDIA SHIELD TV staan. Een win-win voor zowel Konami als NVIDIA’s eigen Android-catalogus, maar biedt het ook genoeg voor ons als gamer? Dat zal uiteindelijk toch sterk afhankelijk zijn van je binding met de Metal Gear-franchise in het algemeen.

Liefhebbers van weleer kunnen de game (wederom) heerlijk scherp en stabiel herbeleven, maar voor nieuwkomers voelt de klassieker mogelijk toch te log aan, dik twaalf jaar na dato. Tel daarbij op dat de merkbinding van Konami de laatste tijd ernstig lijkt te verwateren, en je begrijpt waarom veel gamers misschien uit principe deze re-re-release de rug toe zullen keren. En toch, onder al die omstandigheden, blijft het fraai om te zien hoe Snake zich nog één keertje koel houdt in de Koude Oorlog