Review: Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball is een serie die een enorm trouwe fanbase heeft en ik durf het zelfs te vergelijken met de fanbase van Pokémon, alleen dan ietsje kleiner. Toen de anime in de jaren 90 op de tv verscheen was ik samen met mijn broertje elke dag aan de buis gekluisterd. Jarenlang waren de Dragon Ball Z: Budokai-games mijn favoriet, maar na Budokai 3 gingen de games een kant op waar ik niet blij van word. Klassiek elkaar de koppen in rammen werd vervangen door rondvliegen, quick time events en saaie gameplay. Met Dragon Ball FighterZ proberen Bandai Namco en Arc System Works (One Piece, BlazBlue) het weer op de oude manier en het blijkt in dit geval dat vroeger alles beter was.

Eindelijk een nieuw verhaal

Laten we meteen beginnen met het onderdeel van de game, waar ik al jaren kritiek op heb en dat is de storymode. Een ontzettend groot deel van de Dragon Ball-games gebruikt namelijk exact hetzelfde verhaal uit de anime. Raditz verschijnt op aarde, vlak daarna volgt Vegeta en het hele riedeltje eindigt met het verslaan van Buu. De Xenoverse-games probeerden met een tijdreisverhaal nog een beetje uit de band te springen, maar het kon niet verbloemen dat ook deze games vastgeroest zaten aan het bekende verhaal.

Dragon Ball FighterZ heeft schijt aan de bekende formule en pompt een volledig nieuw verhaal eruit, inclusief een nieuw personage die speciaal voor de game is gemaakt; Android 21. Alles speelt zich af na Dragon Ball Super, de meest recente anime van de franchise. De aarde wordt overspoelt door klonen van de bekende personages en de originele vechters zijn op een mysterieuze wijze hun krachten kwijt geraakt. De enige manier waarop ze weer op niveau kunnen vechten, is door de linken met een mysterieuze ziel en dat ben jij.

In Dragon Ball FighterZ ben jij deel van het verhaal als een soort onzichtbare entiteit en dit zorgt ervoor dat de vierde wand wordt verbroken. Tijdens cutscenes wordt er met jou gepraat en word je heel duidelijk gemaakt dat jij de enige hoop bent om het mysterie op te lossen en de kwade plannen van Android 21 te stoppen. Het verhaal is verrassend lang en behoorlijk uitgebreid, want er zit zelfs een heus levelsysteem in. Hoe meer je speelt met bepaalde personages, hoe beter ze worden. Al zijn de gevechten nooit erg lastig, waardoor je rustig kan oefenen en kan genieten van het nieuwe verhaal.

In alle eerlijkheid is het verhaal niet helemaal perfect, want richting het einde voelt het een beetje als een sleur. Het is heel tof dat er twee verhaallijnen zijn die je apart kan spelen. Eentje vanuit de ogen van de bekende helden en eentje vanuit het perspectief van bijvoorbeeld Frieza en Cell. Echter zijn er teveel nietszeggende gevechten met de eerder genoemde klonen, dat het verhaal een tikkeltje repetitief kan worden.

Voor de gewone mensen en Super Saiyans

Een nieuw verhaal is al een geweldige verbetering voor de franchise, maar Dragon Ball FighterZ biedt ook een compleet nieuwe ervaring door de 2D-gevechten. Het lijkt erop dat Arc System Works ontzettend veel inspiratie heeft opgedaan van Street Fighter. De game voelt ook als een liefdesbaby van de epische vechtgame en het Dragon Ball-universum, qua uiterlijk maar ook op de manier van spelen.


De mechanics van Dragon Ball FighterZ is op zo’n manier ontwikkeld dat zowel beginners als professionele vechtersbazen hun ei kwijt kunnen. Als je als een casual de game oppakt, dan kan je na een uurtje al een paar behoorlijk toffe combo’s plaatsen op het gezicht van je tegenstander door enkele knoppen te gebruiken. Het werkt ook heel motiverend wanneer je als beginner de ene na de andere Kamehameha weet af te vuren. Betekent dit dan dat de game veel te makkelijk is? Absoluut niet, want zodra je online een gevecht aangaat kom je er snel achter dat je heel veel uren nodig hebt om de diepere mechanics te ontrafelen. Professionals hoeven dus niet bang te zijn, dat elke willekeurige button basher kan winnen van iedereen. Skills hebben is en blijft nog steeds het belangrijkste in deze fighter.

Overigens vecht je met Dragon Ball FighterZ nooit alleen. Elk gevecht start je met drie personages die je tijdens de knokpartij kan wisselen, met één druk op de knop. Vooral deze toevoeging zorgt voor diepgang in de gameplay, want een combo maken met één persoon is niet zo lastig. Combo’s aan elkaar rijgen met verschillende personages is hele andere koek en vergt flink wat oefening. Het perfecte voorbeeld van easy to learn, hard to master.

Het roster van vechters is uitgebreid en bestaat vooral uit de belangrijkste personages uit de anime. Ze voelen allemaal uniek aan als het om vechten draait, ondanks dat veel knoppencombinaties overlappen met elkaar. Zo valt er met elk karakter wel te spelen, maar moet je flink oefenen om hem goed onder de knie te krijgen. Goku is bijvoorbeeld heel goed met aanvallen van een afstand, terwijl Yamcha met dezelfde knoppen vooral van dichtbij voor flinke schade kan zorgen. Het is dan ook leuk om ze allemaal even te proberen, zodat je jouw dreamteam van drie man zorgvuldig kan samenstellen.

Een ode aan Dragon Ball

Zoals eerder benoemd, heeft Dragon Ball een hele trouwe fanbase en deze wordt op de wenken bediend door deze game. Het oog voor detail is enorm scherp geweest, waardoor je het gevoel krijgt dat Dragon Ball FighterZ gemaakt is door fans, voor fans. Visueel oogt de game als de serie en personages bewegen levensecht. De karaktereigenschappen van verschillende vechters is goed weergegeven in het verhaal. Goku is nog steeds de grappige ietwat domme man om van te houden, Vegeta de trotse krijger die toch meer houdt van zijn naasten dan hij wilt laten blijken en Frieza de absolute bad-guy met een kolossaal ego.

Dragon Ball FighterZ heeft echter ook een snufje nostalgie meegekregen door verschillende iconische scenes uit de serie te verwerken. Een voorbeeld; als je een match begint op de planeet Namek tussen Goku en Frieza, dan start het gevecht met de hartverscheurende scene waarin Krillin wordt vermoord door Frieza. Goku verandert door zijn woede voor het eerst in een Super Saiyan en dan begint het gevecht. Er zitten een aantal van dit soort verrassingen verstopt in FighterZ, waardoor fans af en toe wel eens een gilletje van vreugde kunnen loslaten. Althans, ik wel.

Genoeg te beleven

In de hub, waarin je rondloopt als een schattige miniatuur versie van een personage, is naast het verhaal nog veel meer te beleven. Er is een Arcade-mode die te vergelijken is met de Towers in Mortal Kombat. Er vinden een reeks gevechten plaats en deze worden elke ronde steeds moeilijker en aan het einde krijg je een goede beloning. Natuurlijk kan je elkaar het leven zuur maken online, maar ook als je tegenstander naast je op de bank zit. Natuurlijk is er ook nog een trainingruimte, waarin je urenlang aan je combo’s kan werken zonder publiekelijk af te gaan.

Mocht je graag willen kijken naar epische gevechten dan is dat ook geen probleem in Dragon Ball FighterZ. Je kan replays bekijken, maar ook naar live gevechten en bijna alles wat je doet levert Zeni op. Zeni is het ingame betaalmiddel waarmee je Z Capsules kan kopen of beter gezegd lootboxes. In deze capsules zitten skins, hubpersonages en andere cosmetische voorwerpen om de boel een beetje op te fleuren. Nu is er ook een tweede betaalmiddel en dat zijn de Premium Z Coins en alleen die naam al zorgt voor een beetje jeuk.

Premium Z Coins zijn te verdienen door dubbele voorwerpen uit de Z Capsules te ruilen. In de vijftien uur dat ik bezig ben geweest met Dragon Ball FighterZ, heb ik nog geen enkel dubbel voorwerp gehad. Twee soorten betaalmiddelen ruikt natuurlijk ontzettend naar microtransacties, al is er vooralsnog geen mogelijkheid om echt geld in de game te pompen. Bandai Namco heeft hier niet veel over losgelaten, maar laten we hopen dat een legendarische franchise als Dragon Ball vrij blijft van dit soort zaken.

Conclusie

Dragon Ball FighterZ is zonder twijfel de beste Dragon Ball-game tot nu toe, die bovendien met enorm veel liefde is gemaakt. Het nieuwe verhaal is ontzettend pakkend en doet geen afbreuk aan de originele verhalen uit de serie. Het vechtsysteem is fijn voor zowel beginners als professionals en het totale plaatje is een ode aan de epische anime. Alle personages voelen verschillend, ondanks de vele overlappingen qua combo’s. Dit maakt het leuk om elk personage eens uit te proberen. Hoewel het verhaal heel af en toe wat repetitief kan worden en de donkere schaduw van microtransacties boven de game hangt, blijft Dragon Ball FighterZ een must have voor fans en een goede fighter om als beginner mee uit de voeten te kunnen. Dragon Ball FighterZ komt eng dichtbij zijn Final Form.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Een ode aan de franchise
  • Fighter voor pro's en casuals
  • Audiovisueel prachtig
  • Leuk nieuw verhaal
  • Veel te doen

Wat is NOT

  • Verhaal heel soms repetitief
  • Deur op een kier voor microtransacties

9

  1.   
    Leijsertjee's avatar

    Een perfect verwoorde review! Heb er nog niet veel tijd inzitten, maar ooh wat ben ik blij met deze fighting game! Hier ga ik nog heeeeel veeel uur in steken!

  2.   
    LightFasher's avatar

    klinkt goed, deze komt zeker op mijn verlanglijstje.

  3.   
    GrijzeVos's avatar

    Erg leuk spel, heb Xenoverse overgeslagen maar dit lijkt wel weer wat meer een echte fighting game sinds jaren. Vooral de 2D gameplay trekt mij erg als Street Fighter fan 😀