Gamersnet.nl

Review: Razer Basilisk

Het Amerikaanse Razer steekt diens nieuwe basisontwerp voor muizen niet onder stoelen of banken. Na de uitgebreide en hybride Razer Lancehead te introduceren als het boegbeeld van de body, wordt er nu vrijuit geëxperimenteerd met nieuwe productreeksen. Allereerst dook daar draadloze kantoormuis Atheris, vlot gevolgd door weer een echt werkpaard in games. De nieuwe Razer Basilisk werd aangekondigd als een op de schietgrage gamer gerichte muis. Kan het doelgericht treffen met diens eigenzinnige tweaks? We schoten alvast een testpatroon af…

Het betaalbare slangenbeest?

Bij het benaderen wát de Basilisk precies doet, valt één aspect direct op: de prijs. In tegenstelling tot de luxueuze Lancehead is deze variatie op de nieuwe vorm haast bizar betaalbaar. Met een richtprijs à 69,99 euro bedraagt de Basilisk nog niet eens een helft van die van voorganger Razer Lancehead. Bovendien komt dit model zodoende zelfs een tientje goedkoper uit dan de Razer DeathAdder Elite, die wij vorig jaar al bekroonde om diens sterke prijs-kwaliteitverhouding. En toch gooit de Basilisk met nagenoeg dezelfde high-end specs, inclusief wat eigenzinnige extra’s…

Niks nieuws onder de specificatiezon?

Qua technische prestaties doet Razer precies wat we (naar aanleiding van de afgelopen twee jaar) mogen verwachten van de fabrikant. Met een robuuste optische 5G-sensor op de bodem kun je als gamer gemakkelijk uit de voeten met een stabiele correlatie tussen echte muisbewegingen en die op het scherm. In stapjes van 50 dots per inch kun je daarmee variëren tussen het ultiem trage 100 DPI of meteen doorschieten naar misselijkmakende 16.000 DPI-precisie. En hoe twitchy dat laatste ook kan zijn, een bizarre versnelling of oneffenheid in je ondergrond kan de Basilisk prima hebben. Precisie en stabiliteit lijken weer hoog in het vaandel te staan.

Slimme sniper switch

Tot dusver niks nieuws onder de specificatiezon dus. Dat kan echter absoluut niet gezegd worden over het fysieke overkomen en gevoel wat de Basilisk met zich meebrengt. Razer pochte bij de initiële onthulling al over een zogenaamde DPI clutch, en daarin levert het ook. Deze magnetische schakelaar vindt plek rond je rechterduim en stelt spelers in staat kortstondig hun DPI te verlagen, of juist te verhogen. Allemaal naar smaak, of zelfs helemaal niet. Niet voor niets is het hele metalen plaatje ook gemakkelijk los te rukken, mocht je dan toch graag één programmeerbare toets minder hebben.

Eenzelfde handige toets zagen we in het verleden ook al verschijnen bij het wijlen Mad Catz, waarvan de R.A.T. Pro X destijds groots uitpakte. Sinds de ondergang van dat omstreden merk blijken er nog weinig muizenfabrikanten dat principe over te nemen, maar Razer doet hiermee een eerste zet. Enorm fijn voor gamers die bijvoorbeeld een soort sniper switch missen in hun set-up, maar op grotere schaal is het niets revolutionairs.

Daar komt bij dat het loskoppelen van de DPI-clutch niet bijzonder nuttig voelt. Men zou zeggen dat deze dan eventueel te vervangen is met alternatieve vormen voor de schakelaar, maar nee: Razer levert er slechts één mee. Ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld eigen clutches bij te fabriceren met een 3D-printer blijft uit, aangezien nergens blauwdrukken voor het ontwerp te vinden zijn. Dat pakt de concurrentie uit Duitsland dan weer beter aan, met bijvoorbeeld de zelf uit te breiden Roccat Nyth, die per direct met 3D-modellen geleverd werd. Niet de meest doordachte zet van Razer, tot dusver.

Fidget spinnen met je scrollwiel

Dat kan echter niet gezegd worden over het ultiem handige wieltje op de onderzijde van de Basilisk. Een eigen radertje, die direct de fysieke weerstand van het scrollwiel bovenop beïnvloedt. Wederom een functie die we al eerder zagen op de ambitieuze R.A.T. Pro X, maar nu gemakkelijker te gebruiken dan ooit. In een mum van tijd draai je het scrollwiel tot een stroef krakend rad, of juist als een soort weerstandvrije fidget spinner ín je muis. Inderdaad een goede toespitsing op de fanatieke shooter, gezien die vaak niet plots van wapen willen verwisselen in het midden van een vuurgevecht. Terwijl die in games heerlijk hard doorklikt, heb je ‘m in een handomdraai omgetoverd tot een vlot wieltje om door lange documenten of webpagina’s te rollen.


Twee jaar terug bejubelden wij een dergelijke (destijds lastig in te zetten) functie al bij Mad Catz, maar sindsdien zijn weinig concurrenten met het idee aan de haal gegaan. Tot nu dan. En Razer pakt er meteen sterk mee uit. Ditmaal is de weerstand zónder bijkomstigheid van specifieke inbussleuteltjes aan te passen, en hoeft daarnaast niet het complete scrollwiel uit de body worden gehesen om precies dat te doen. Dat zag er wellicht lekker Transformer-esque uit, maar Razer doet het toch iets gebruiksvriendelijker. Goedkoper bovendien. Dat dít niet het prominentste unique selling point is, blijft een raadsel.

Trigger happy

Met die twee prominente aspecten van de Basilisk komt Razer al een aardig eind om shooter-fanatiekelingen aan te spreken, maar daar blijft het niet bij. Nee, ook in het fysieke omhulsel van dat alles vinden we een aantal prettige tweaks terug. Waar de Lancehead destijds proberen te overtuigen met een ambidextreus (tweehandig) ontwerp, zien we de Basilisk zichzelf afscherpen. Een geslepen design bijna. Alsof deze zich specifiek op de trigger finger wil richten. De linkertoets — doorgaans natuurlijk de in-game trekker — ligt een stuk hoger dan de minder belangrijke rechtertoets. Alsof het ontwerp je een denkbeeldige trekker voorschotelt. De uitgeholde duimsteun en daarin te vinden DPI-clutch wekken enigszins de illusie dat je daadwerkelijk het handvat van een pistool vasthebt. Een kundige knipoog naar de schietgrage speler.

Toegegeven, met een ietwat geromantiseerde blik op randapparatuur ben ik persoonlijk relatief ‘vatbaar’ voor dit soort kleine aspecten. Lang niet iedereen zal per direct baat hebben bij dit soort tegemoetkomingen, maar naar mijn idee verdient Razer er wel degelijk wat huldering voor. Zelden zijn muizen in deze — toch vrij schappelijke — prijsklasse zo pakkend toegespitst op een bepaalde niche onder gamers. Laat staan dat ze zo gemakkelijk naar smaak te tweaken zijn. Dat loze schakelpookje daargelaten dan.

Conclusie

Nadat Razer in de afgelopen jaren vooral heeft gewerkt aan schappelijkere verhoudingen tussen prijs en kwaliteit, is het nu weer experimenteren geblazen voor het bedrijf. Wat dat betreft bestempel ik de Basilisk als een bijzonder geslaagde proef. Het nieuwe basisontwerp is kundig aangepast en specifiek toegespitst op de fanatieke spelers van schietspellen, zonder daarbij overdreven duur te worden.

Voor een adviesprijs à 69,99 euro haal je een muis binnen die niet alleen een handige DPI-schakelaar bevat en subtiel doet denken aan een heuse trekker, maar ook nog eens eentje die je in staat stelt zelf de stroefheid van je scrollwiel aan te kunnen passen. Vooral dat laatste is een kunstje dat Razer (en concurrenten) van mijn part vaker mag flikken, in de hoop dat iets dergelijks ooit de norm voor game-muizen kan worden. Daar heb je in ieder geval meer aan LED-verlichting in 16.8 miljoen kleuren, waarover de Basilisk overigens — haast vanzelfsprekend — ook beschikt. Aan aardig compleet beestje dus, die betaalbare Basilisk.

DISCLAIMER: Na afloop van onze review attendeerde Razer ons op het feit dat de Basilisk wél geleverd wordt met drie verschillende DPI clutches. Deze blijken in onze doos kwijtgeraakt te zijn voordat we ze überhaupt vonden, waardoor Tom aannam dat er slechts één meegeleverd was. In wezen krijg je een grote, een kleinere en een compleet platte clutch bij de muis. Excuses voor onze slordigheid.