Horizon: Zero Dawn – The Frozen Wilds

De Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games nam een risico door van Killzone af te stappen en Horizon: Zero Dawn te ontwikkelen, dat bleek een succes en een extra stukje content, in de vorm van The Frozen Wilds, kon dan ook niet uitblijven. We vorderen het avontuur met Aloy die een nieuw en vooral ijskoud (Banuk-)gebied intrekt om een opdoemend gevaar te weren. Deze DLC biedt nieuwe quests en is een zijtak van de verhaallijn, die wat leuke openbaringen weet te bewerkstelligen. The Frozen Wilds is dan ook een meer dan prima aanvulling op Horizon: Zero Dawn.

IJskoude tepels

Horizon: Zero Dawn opende ogen door een actie-RPG neer te zetten die de mensheid terugplaatst in de oudheid, maar waar wel hypermoderne dino-robots in rondliepen. Met The Frozen Wilds DLC schenkt Guerrilla ons een extra stukje verhaal, een nieuw gevaar en een nieuw gebied waar de Banuk-stam voornamelijk leeft. Dit volk krijgt in deze DLC een prominentere rol en jij zult er eerst naartoe moeten reizen. De Banuk leven in het noordoosten van de Horizon-wereld die je middels een bergpas moet zien te bereiken. Als je dacht dat je in de maingame al hier en daar ijskoude tepels kreeg, dan staat je in The Frozen Wilds nog wat te wachten. De uitbreiding op het spel doet zijn naam eer aan, want als je eenmaal de bergpas omhoog bent geklommen, maakt Aloy soms opmerkingen dat ze het warme Meridian mist.

De verhaallijn binnen de Banuk-regio bevat geen hoofdmissies, omdat het een zijtak is op het geheel. Je speelt diverse sidequests, errands en andere kleine missies en in de loop van de uren leer je de stam goed kennen. Ze zijn eervol, hebben andere gewoontes, houden niet echt van buitenstaanders en hebben niet zo’n benul van het gevaar dat in hun gebied speelt. Na een aantal uren spelen beginnen de Banuk te beseffen dat ‘de nieuwe’ vijand toch meer schade aan kan richten dan gedacht. Er staan immers mechanische zuilen verspreid die een signaal uitzenden waardoor de Machines meedogenlozer zijn dan ooit. Ze zijn onder invloed van de Daemon, die de Machines een stuk sterker en nog agressiever maakt. Aloy is de perfecte persoon om de strijd aan te gaan, aangezien zij meer van de Machines af weet dan welk ander levend wezen ook. Het is wederom een puik stukje verhaal dat je met alle rand-content in een uurtje of 15 uit kunt spelen.

Voer voor nieuwe Machines

Het verhaal is niet het enige nieuwe aan The Frozen Wilds, de content omvat veel meer. Zo zijn er nieuwe Machines, gebied, collectibles, wapens, gear, loot en flora & fauna. Een handjevol extra Machines waar je in het begin even van slikt en dus weer behoorlijk indrukwekkend ogen. Ze hebben allemaal eigen specialiteiten en sterke en zwakke punten om te verslaan. Ook droppen ze nieuwe loot die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld upgrades van gear. Het geheel voelt hiermee fris, want je zult ook nieuwe dieren als geiten en wasberen moeten strippen om dingen te kunnen kopen, er zijn extra wapens die een zeer leuke toevoeging zijn en tevens de outfits die er fraai uitzien. Het stukje Banuk-wereld bevat bovendien een Tallneck die, nadat je hem hebt beklommen en Override hebt uitgevoerd, de map vrijgeeft. Om ervoor te zorgen dat je het ook nog ergens voor doet, is de levelcap verhoogd van level 50 naar 60.

Het witte topje van de ijsberg

In het gebied van de Banuk-stam is ook genoeg te beleven. Het bergachtige, besneeuwde gebied zorgt voor een kleine gameplay verandering. Hevige sneeuwval kan je zicht verminderen, dikke lagen sneeuw vertraagt het sprinten van Aloy en wateren zijn (deels) bevroren. De Tallneck activeren speelt hier ook een leuke rol in. Het landschap is echt even anders dan je van de game al gewend was. Zo vind je in het hoge noorden geisers, gekleurde plassen, natuurlijk de vulkaan die doorlopen uitbarst en dikke pluimen rook ademt en door de bergen en rotsen een ander perspectief aan de omgeving geven. Het exploreren keert gewoonweg terug en je rekt hiermee alleen maar de speelduur en dat is niet erg. Af en toe van het uitzicht genieten, de Photo Mode weer eens activeren en onontdekte plekjes uitpluizen. Het zit er allemaal nogmaals in en als je dit alles in Horizon: Zero Dawn hebt gedaan, kopieer je dit gedrag direct.

Conclusie

The Frozen Wilds is een kostelijk stukje extra content binnen het Horizon: Zero Dawn-universum. Voor een zacht prijsje van 20 euro krijg je gemiddeld 15 uur aan gameplay als je er alles uithaalt. De zijtak van het overkoepelende verhaal is wederom behoorlijk interessant, het vertelt meer van de Banu-stam, maar voornamelijk het nieuwe gevaar dat loert. Alle nieuwe informatie vanuit intel en dialogen (die net als in de maingame soms wel erg lang zijn) doorbreken een deel van de vragen die je na Horizon: Zero Dawn nog had. Het voelt allemaal als een goede aanvulling op het geheel en biedt ook echt nieuwe elementen. Denk aan een handvol nieuwe Machines, gear, outfits, dieren en een compleet andere omgeving om te ontdekken. Guerrilla levert hier verfijnd werk af en als je Horizon: Zero Dawn met plezier hebt gespeeld, is The Frozen Wilds verplichte kost.

  1.   
    Pim Huberts's avatar

    Te veel dialoog vind ik persoonlijk meer een pluspunt maar die mening verschilt per persoon natuurlijk.

  2.   
    Ryan2000's avatar

    Binnenkort maar eens ontdekken!

  3.   
    Neolite's avatar

    Te veel dialogen? Dit was in mijn ogen juist een enorm sterk punt in het origineel. Het verhaal was ijzersterk en ik bleef na elk stuk achter met het gevoel dat ik meer wilde weten.