Monster Hunter Stories

Ik moet iets bekennen: de Monster Hunter-serie heeft me nooit echt getrokken. Het goed voorbereiden, immense beesten ontdekken en deze met het gebruik van grote wapens en variërende tactieken te fellen, heeft miljoenen fans opgeleverd, maar mij kon het niet bekoren. De hoge leercurve, de repetitie en doelloosheid zijn daarbij de grootste boosdoeners. Wel was ik goed te porren voor Monster Hunter Stories, een spin-off van de serie die het actie-avontuur inruilt voor het JRPG-genre. Deze game leek juist te bieden wat het mijns inziens bij de hoofdserie aan ontbreekt: een verhaal dat bovendien op een toegankelijke manier wordt gebracht. Ik werd zowel positief als negatief verrast.

Een ander beestje

Monster Hunter Stories is namelijk een compleet ander beestje dan zijn grote Monster Hunter-broers. Sterker nog: je jaagt in Stories niet eens op monsters. Niet met het simpele doel ze te doden, althans. In deze Nintendo 3DS-titel ben je namelijk geen Hunter, maar een Rider. Geheel volgens de JRPG-traditie sluit je ditmaal vriendschappen met de wezens om er vervolgens mee op avontuur te gaan. Monsters bevechten is er nog steeds bij, maar dat doe je met eigen monsters aan je zijde.

My first Monster Hunter


De belofte van Monster Hunter Stories is dat het ons een verhaal voorlegt. Die lost hij slechts matig in, want echt spannend is het nergens. Het is jammer dat juist hetgeen wat deze titel had moeten onderscheiden zo weinig indrukwekkend is. Een jeugdvriend die een rivaal wordt? Check. Een wereld die dreigt te worden opgeslokt door duisternis? Aanwezig. Een sidekick die de wereld uitlegt én voor de komische noot moet zorgen? Monster Hunter Stories heeft het. Het kinderlijke verhaal van het spel is daarmee een cliché-fest dat alleen interessant is voor de jongere gamers onder ons.

Het kinderlijke draagt Monster Hunter Stories ook in zijn uitstraling. De gehele game is voorzien van een vrolijk kleurenpalet en een celshaded grafische stijl. Dat is een uitstekende keuze geweest. De wereld van Stories oogt prachtig en lijkt het maximale te halen uit de (New) Nintendo 3DS. De aanwezigheid van enkele framedrops en pop-ups daargelaten, speelt de game vloeiend en voelt het soms bijna alsof je een volledige console-game aan het spelen bent. Een hele prestatie.

Steen, papier, schaar!

Wat je vooral aan het doen bent in Monster Hunter Stories is het bevechten en verzamelen van diverse monsters en juist hier komt de game uitstekend tot zijn recht. In elk gevecht zal jouw avatar en één van je Monsties het tegen maximaal drie tegenstanders opnemen. Je kiest telkens voor een snelle, sterke of technische aanval waarbij een steen-papier-schaar-systeem ervoor zorgt of je bij een ervaring gigantische schade kunt uitdelen of het met heel wat levenspunten moet bekopen. Elke tegenstander heeft bepaalde patronen en voorkeuren voor zekere aanvallen. Blijven opletten is daarom essentieel. Presteer je goed? Dan wordt je beloond. Zo kun je daardoor ineens op je felgekleurde kompaan gaan zitten om extra sterke aanvallen uit te delen.

Gevechten worden een stuk interessanter wanneer je later in het spel nog meer aanvallen onder je knoppen krijgt en als je als speler fatsoenlijk gebruik maakt van gevechtsvoorwerpen. Als je de juiste Monsties inzet met de perfecte vaardigheden om een tegenstander te counteren, dan worden de gevechten al helemaal een feestje.

Gotta catch ‘em all

Het vinden van de juiste monsters is daarbij essentieel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Pokémon, zul je in Monster Hunter Stories geen beestjes kunnen vangen en ze direct voor je karretje kunnen spannen. In plaats daarvan steel je eieren uit nesten om de nieuwgeborenen aan je te binden. Ach, beter dan met matige redenen monstergenocide plegen (zoals in de andere Monster Hunter-games gebeurt, red.), zullen we maar zeggen.

Je zult hoe dan ook een hoop monstereieren moeten verzamelen. Niet alleen om de juiste creaturen in je team toe te voegen, maar ook om gebruik te kunnen maken van hun genenpoel. Elk monster heeft namelijk een negental slots waar speciale vaardigheden en krachten op kunnen staan en deze dieren kun je opofferen om hun genen naar een van je sterkere monsters over te hevelen. De liefhebber kan dus flink wat extra diepgang ontdekken.

Conclusie

Monster Hunter Stories is voor de nieuwkomer een prima instapper in de serie. Het introduceert diverse wapens, voorwerpen, monsters en spelmechanieken op een speelse en kleurrijke wijze. Bovendien is de game leuk, verslavend en een waar plaatje om te zien. Zij die verwachten hun tanden te kunnen zetten in een meeslepend verhaal, komen met Monster Hunter Stories echter van een koude kermis thuis.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Schitterende stijl
  • Verslavende gameplay

Wat is NOT

  • Verhaal is clichéfest

7

  1.   
    fantasyfreak's avatar

    Goede review! Ik heb de demo gespeeld en dat is ook zeker een aanrader voor als je twijfelt. Ik ga de game zeker nog wel in huis halen.

    Ik was ook nooit een groot MH fan hoewel ik me wel vermaak met MH4U op de 3DS, maar denk dat Stories voor mij toch wat leuker is. En aan de review te lezen zijn er nog genoeg elementen die ik nog nog gezien had in de Demo. Wel de genen, maar niet dat je ze kon overdragen bijvoorbeeld. Dat maakt het nog leuker! 😀

  2.   
    GamingTime's avatar

    Jullie hebben mij weer wat wijzer gemaakt! Ik heb nog nooit een Monster Hunter game gespeeld om de een of andere reden, maar Hunter Stories lijkt mij wel een een goed beginnetje.