Destiny 2

Als de ontwikkelaar die verantwoordelijk is voor de grootste franchise op de Xbox multiplatform gaat met een compleet nieuwe franchise, dan is het niet zo gek dat er de nodige hype ontstaat. Dat er al ruim voor de release een flinke hype rondom Destiny, de game in kwestie, was, was dan ook niet zo gek. Ontwikkelaar Bungie kreeg immers carte blanche van uitgever Activision en zette met Destiny een shared world shooter neer die barstte van de potentie.

Onderste uit de kan

Toch wist Bungie niet het onderste uit de kan te halen en bevatte Destiny tal van mechanieken die in meer of mindere mate wel wat tweakwerk konden gebruiken. Hoewel de coregameplay van Destiny, het schieten, immers heerlijk werkte, waren veel elementen daaromheen van een beduidend mindere kwaliteit. Met de komst van de eerste grote uitbreiding voor Destiny, The Taken King, toonde Bungie zich bewust van de diverse zwakke plekken die de shooter in het eerste jaar bevatte. Het level-systeem ging op de schop, het narratief in de missies kwam al iets sterker naar voren en de noodzaak om eindeloos te grinden werd verminderd.

Het is dan ook niet verrassend dat Bungie veel van deze elementen uit het voorgaande deel heeft meegenomen naar Destiny 2. Zo is het concept van het voortgangssysteem hetzelfde gebleven en level je in Destiny 2 tot level 20, waarna je enkel middels het light-niveau van je wapens en armour krachtiger wordt. Ook de drie klassen waarmee je aan de slag kan gaan, zijn met de Titan, Hunter en Warlock bijvoorbeeld onveranderd gebleven. Natuurlijk zijn er wel nieuwe subklassen (en daarmee ook super powers) toegevoegd en daarmee is voldoende nieuws te beleven.

Gelukkig toont Bungie zich ook met Destiny 2 niet doof voor de kritiek die het eerste deel met zich meebracht. Dit wordt al direct duidelijk zodra je aan de hoofdverhaallijn begint, waarin beduidend meer context wordt geboden dan bij het voorgaande deel. Destiny 2 start namelijk met een aanval op The Tower door Cabal die zich de Red Legion noemen. Deze aanval heeft verstrekkende gevolgen, zo wordt wel duidelijk in zowel cutscenes als gedurende de gameplay. In de daaropvolgende missies die de Red War-verhaallijn brengt, voel je daarom ook constant de urgentie om die opdrachten succesvol te voltooien en weet je waarom je tegen welke tegenstander strijdt. Niet alleen wordt er meer meer duiding aan de vijanden, wederom de Fallen, Vex, Cabal, Hive en Taken, waar je tegen vecht gegeven, de verhaalmissies voelen ook gevarieerder aan.

Vol met content?

Gedurende deze hoofdverhaallijn introduceert Bungie je ook al in de vele ander content die Destiny 2 bevat. Soms gebeurt dit door een ietwat arbitrair aanvoelend levelvereiste om een volgende missie te kunnen doen, andere keren doordat je onderweg naar je volgende missie simpelweg op andere content stuit. De vier planeten waarop je in Destiny 2 los kunt gaan, te weten Earth, Titan, Nessus en Io, zijn immers voorzien van de nodige extra content. Zo zijn er bijvoorbeeld de public events, keren de patrols uiteraard terug en zijn er met adventures ook nog extra zijmissies. Natuurlijk is er nog meer endgame-content en kun je ook weer aan de slag met The Crucible, Strikes en worden de Trials of Nine en een eerste raid binnenkort toegevoegd. Op deze content zullen we in een later stadium dieper ingaan om zo een definitief oordeel over Destiny 2 te kunnen vellen.

Hoewel Destiny 2 soms wel heel veel op zijn voorganger lijkt, heeft Bungie wel tal van verbeteringen doorgevoerd die de spelervaring overduidelijk verbeteren. Zo wordt de komst van public events nu bijvoorbeeld alvast getoond op je map en kan je op een planeet fast travel gebruiken tussen verschillende landing zones. Niet alleen bespaart de fast travel je de nodige tijd, ook hoef je niet langer naar de orbit te gaan alvorens je een andere bestemming aandoet. Het lijken wellicht details, maar het maakt je speelsessies toch allemaal net wat aangenamer.

Voorlopige conclusie

Het is momenteel nog te vroeg om een definitief oordeel over Destiny 2 te kunnen vellen. In hoeverre de endgame-content toereikend is om talloze uren in de shooter te stoppen, zal enkel de toekomst ons leren. Zo worden de Trails of the Nine en de Leviathan raid komende week pas beschikbaar. Voor nu kunnen we echter al voorzichtig concluderen dat Bungie met Destiny 2 geen wereldschokkende vernieuwingen biedt, maar vooral de de Destiny-ervaring verder weet te perfectioneren. De al verfijnde shootermechanieken van het eerste deel blijven gehandhaafd, terwijl elementen daaromheen, zoals de storytelling, verder gestroomlijnd zijn.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren