Gamersnet.nl

The Evil Within 2

Shinji Mikami is voor liefhebbers van horrorgames niet zomaar een naam. Het is immers Mikami die aan de voet stond van de Resident Evil-games, waarbij Resident Evil 4 door velen nog altijd wordt gezien als de heilige graal van de horrorgames. Toen Shinji Mikami met The Evil Within een nieuwe horrorgame de wereld in bracht, waren de verwachtingen dan ook hooggespannen. Hoewel The Evil Within die hoge verwachtingen misschien niet volledig waar kon maken, was het project van ontwikkelaar Tango Gameworks zeker succesvol genoeg om een nieuw deel te rechtvaardigen.

Zwaar leven

In The Evil Within maakte politierechercheur Sebastian Castellanos als gevolg van een bloederige moordzaak een op z’n zachtst gezegd gruwelijk avontuur mee. Toch is het de arme Sebastian niet gegund om na het overleven van deze escapades op zijn lauweren te rusten. In The Evil Within 2 komt de detective namelijk opnieuw in actie. Hij heeft daar echter een goede reden voor, want zijn dood gewaande dochter Lily blijkt namelijk nog in leven te zijn. Haar vinden blijkt echter nog een behoorlijke opgave, want het heeft er alle schijn van dat het mysterieuze MOBIUS hier iets mee te maken heeft.

Ook dit keer krijg je te maken met STEM, dat je in de gedachtes en herinneringen van andere personen laat ronddwalen en dat levert wederom een uiterst trippende horrorervaring op. Net zoals in het eerste deel wordt in The Evil Within 2 niet enkel vertrouwd op goedkope jumpscares of heel veel gore. Je komt namelijk terecht in een psychologische thriller, waarin je jezelf constant afvraagt wat nu echt is en niet. Zo begon mijn speelsessie in een uiterst donkere ruimte vol met hangende lijken. Geen omgeving waarin je voor je plezier vertoeft, zeker niet als muren beginnen te bewegen en een moordzuchtige fotograaf een kiekje van je neemt. Erg veel tijd om daarbij stil te staan had ik niet, want binnen de kortste keren volgde een bloedstollende achtervolging door een meerhoofdig gedrocht met een kettingzaag.

Met zwetende handjes eindigde deze achtervolging en voor je het weet, word je op Inception-achtige wijze naar een compleet andere werkelijkheid gestuurd. Echt tot rust komen, kan je niet, want de zoektocht naar Lily moet voortgezet worden. Dit gebeurt in het uiterst sinistere stadje Union, een plaats die je bijna doet terugverlangen naar smalle gangetjes met meerhoofdige creaturen. Hier volgde de bekende The Evil Within-gameplay waarin je al sluipende door het dorpje de zombieachtige vijanden probeert te vermijden of ongemerkt uit te schakelen. Daarbij biedt de game je ontzettend veel vrijheid om je eigen pad uit te stippelen. Natuurlijk loont het hierbij om de vele huizen en gebouwen ook even van binnen te checken. Hoewel niet zonder gevaar, levert dit je dikwijls wat hoognodige loot op.

Qua gameplay lijkt The Evil Within 2 op het eerste oog geen hele spannende vernieuwingen door te voeren. Toch heeft Tango Gameworks wel degelijk wat subtiele wijzigingen doorgevoerd. Zo is onder andere het crafting-systeem getweakt en werkt het upgraden van je wapens en vaardigheden net wat anders. De verzamelde gel wordt in The Evil Within 2 enkel gebruikt om Sebastian zelf vaardiger te maken, waarbij je kan investeren in een vijftal categorieën: Health, Combat, Stealth, Recovery en Athleticism. Wapens kan je nu verbeteren door weapon parts te vinden.

Voorlopige conclusie

Zo op het eerste oog lijkt The Evil Within 2 niet direct wereldschokkende vernieuwingen door te voeren. De game lijkt dan vooral interessant voor eenieder die het eerste deel al kon waarderen. Daarbij kan je natuurlijk wel verder geoptimaliseerde gameplay verwachten en een verder uitgediept verhaal. Vooral de vrijheid en openheid in het gespeelde fragment van The Evil Within 2 wist daarnaast te verrassen, waarbij het de vraag is in hoeverre dit fragment representatief is voor de rest van de game. Die vraag kunnen we echter pas 13 oktober van dit jaar beantwoorden, want vanaf dan ligt The Evil Within 2 in de schappen voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.