PlayerUnknown’s Battlegrounds Xbox One X hands-on

Als er een game is die de laatste paar maanden een haast explosieve toename in populariteit heeft gehad, is het PlayerUnknown’s Battlegrounds. De game wist als geen ander het zogenaamde ‘Battle Royale’-genre op pakkende wijze samen te vatten, wat al snel resulteerde in een regelrechte run op de game. Niet alleen door enthousiaste spelers en aspirant-Twitch-bekendheden, maar ook uitgevers en andere partijen zetten het op een sprintje om de titel te ‘claimen’. Microsoft slaagde erin en strikte ontwikkelstudio Bluehole om ‘PUBG’ ook richting de Xbox One X te brengen. Maar, een Early Access-game die halsoverkop naar console geport wordt, dat kan toch haast niet goed gaan?

Het zal me benauwen

Gamescom 2017 is begonnen. Microsoft is dit jaar weloverwogen groots aanwezig, met een gigantisch booth vol met verschillende games, eigen wereldjes en displays te over. En ja, uiteraard gibt es ook een, grotendeels gesloten, hokje ingecalculeerd voor het recent aangewonnen PlayerUnknown’s Battlegrounds, een game die nota bene door Microsoft uitgegeven zal worden op de bijbehorende console. Smak geld ertegenaan, en promoten maar. Het was ook te verwachten, maar PlayerUnknown’s succesformule biedt zich uitermate goed om onder de opborrelende hype van de Xbox One X gestoken te worden. Niet gek dan ook dat in dat gesloten hokje tien van Microsofts nieuwe consoles staan te ronken, wat het geheel een ontzettend benauwde ervaring maakt. Toepasselijk, gezien de game zelf ook een forte vindt in de bedrukkende situaties die eruit voortvloeien.

Tien consoles, een uit de pan rijzende thermometer en een oprecht goed potje Battlegrounds; een prima aftrap van Gamescom. En voor mij kwam dat toch als een verrassing. PlayerUnknown’s Battlegrounds is en blijft een gigantisch populair spel, maar het is allesbehalve vrij van bugs of optimalisatieproblemen. YouTube en Twitch staan bijtijds afgeladen van bizarre of onnoemelijk stotterende verschijningen en dat manifesteert niet bepaald in veel vertrouwen in een (erg vroege) console-port.

Op en top optimalisatie?

En toch lijken Bluehole en Microsoft zich aardig te weren. Op de Xbox One X draait PlayerUnknown’s Battlegrounds bijzonder vloeiend. Zoals eerder bericht, haalt de port gemakkelijk 30 tot 40 frames per seconden, ook bij grotere hoeveelheden spelers. En dan hoef je er niet vanuit te gaan dat de game op lage grafische instellingen draait of instabiele prestaties levert. In tegendeel juist; de Xbox One-versie van PlayerUnknown’s Battlegrounds lijkt steevast goed te presteren en ziet er oprecht beter uit dan op talloze pc’s, waarbij de optimalisatie alle kanten op kan schieten.

Een warm gevoel van binnen

Het kan aan de oplopende hitte gelegen hebben, of zelfs aan de door Samsung aangeleverde QLED-schermen, maar PUBG oogde mijn inziens ook ‘warmer’ op de Xbox One X. De kleuren komen voller over en de afgestelde lichtinstellingen gooien direct wat aardige god rays in je kijkervaring. Licht, schaduw, weersomstandigheden; het hele pakketje lijkt in het geval van de Xbox One X prima afgesteld te zijn, zonder daarbij de game instabiel te maken. Gedurende een speelsessie van ruim twintig minuten was hoogstens één verspringing in frames en/of netwerk merkbaar. Geen heilige graal van optimalisatie, maar voor velen al ver boven ‘hun’ norm voor PUBG.

De controller zelf in de hand houden

Ook qua controls is er weinig aan te merken op de stand van zaken. De vierpuntdruktoets neemt het snel wisselen van wapens op zich, terwijl de volledige inventory an sich al best console-vriendelijk aanvoelde. Ook met een Xbox-controller gooi je in een mum van tijd een demper op je pistool, gooi je een nutteloze koevoet weg of kijk je even vluchtig naar de naderende wall of death op de wereldkaart. Wederom weinig baanbrekende port-prestaties, maar gewoon precies wat je zou verwachten van Battlegrounds op de Xbox One.

De vraag voor deze port is vooral in hoeverre het parallel wil lopen aan het ‘originele’ PlayerUnknown’s Battlegrounds op Steam. Over een multiplatform mogelijkheid onder de Play Anywhere-banier van Microsoft wordt nog niet veel gerept, maar die cross-play-ambitie is er wel zeker. Dat zou echter ook in moeten houden dat de Xbox One-versie van de game continu in één lijn moet lopen met de pc-versie, en dat is in het verleden al aardig lastig gebleken met sommige games. Al helemaal als het gaat om een game die niet eens afgerond is, eentje die elk moment rigoureus veranderd kan worden.

Maar goed, dat soort wilde dromen zijn voorlopig nog even zorgen voor de toekomst. Deze wat meer afgebakende Xbox One-versie van de game, werkt in ieder geval al prima op zichzelf. En dat verdient ergens ook zeker een pluim.

Voorlopige conclusie

De toekomst van PlayerUnknown’s Battlegrounds op de Xbox One oogt zonnig. Letterlijk. De port lijkt vrijwel direct flinke stappen op het gebied van controller-besturing én optimalisatie, wat het speelplezier des te fijner maakt. De vraag is vooral in hoeverre Bluehole (en Microsoft) de Xbox One-versie parallel wil laten lopen aan de Steam-editie (met mogelijk ooit nog cross-play in het verschiet), maar daarvan is lastig peil te krijgen. Wat de port nu tracht te doen, lijkt in ieder geval boven verwachting te presteren; warme tinten, prima optimalisatie en uiteraard die ongeroerde Battle Royale-charme. Dat belooft absoluut een sterke toevoeging te worden aan de optrekkende Xbox One line-up.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren