Drie jaar geleden kwam er een game uit die volgens Bungie iets zou bieden wat we nog nooit gezien hadden! Er werden hele grote beloftes gedaan, maar na drie jaar ploeteren zijn ze (helaas) lang niet allemaal uitgekomen. Zoals onze Michiel in zijn Destiny review bevestigde was de game zeker goed, maar waren er toch heel wat puntjes van verbetering. Met Destiny 2 hoopt Bungie op een tweede kans om die ultieme ervaring te bieden die drie jaar geleden werd beloofd. Afgelopen week vond de open beta plaats om spelers een klein tipje van de sluier te geven. Het voelde weer vertrouwd aan, maar dat is helaas niet helemaal iets goeds..
Helemaal opnieuw beginnen
Het is duidelijk dat Bungie Destiny 2 ziet als een frisse start, want als speler mag je weer helemaal opnieuw beginnen. En dat heeft een goede reden, want in Destiny 2 heeft de nieuwe vijand, The Red Legion, jouw thuisbasis volledig verwoest en al je waardevolle loot vernietigd! Of dat nog niet erg genoeg is heeft dit duivelse Legioen ook nog beslag gelegd op de Traveler waardoor alle Guardians ook nog eens zonder Light zitten. Oftewel, je bent gedegradeerd tot een soldaat zonder krachten of enige goede wapens. Gelukkig gunt Bungie ons wel een verhaalmissie waarin je nog even gebruik kan maken van je krachten voordat deze worden afgenomen door Ghaul en zijn leger.
In de missie Homecoming raakt de spreekwoordelijke poep de ventilator. The Red Legion laat méteen van zich horen door de Tower aan te vallen met een enorme vloot ruimteschepen. Aan jou de taak om dit – zo goed als verloren – gevecht toch aan te gaan. Voor dat het zover is, mag je gelukkig eerst kiezen met wie je het gevecht aan wilt gaan, want er zijn net als in de vorige game weer drie klassen waar je uit kan kiezen: De Tank-achtige Titan, de magische Warlock en de snelle Hunter. Voor mij was deze keuze gelukkig een no-brainer: zo heeft ondergetekende zo’n vierhonderd uur met deze koningsklasse gespeeld in Destiny 1 en daarom koos ik zonder enige twijfel voor de laatstgenoemde.
Destiny 1.5
Tijdens de eerste meters voelde Destiny 2 weer meteen vertrouwd. Het schieten voelt weer ontzettend soepel aan en de game ziet er grafisch weer top uit. Alleen naarmate de missie vorderde bekroop mij een gevoel dat ik het beste kan omschrijven als gemakzucht. Bungie heeft ontzettend veel elementen geleend van het origineel. Tuurlijk, dit gebeurt in elke franchise. Hier ligt het er echter zó dik bovenop dat het bijna een vorm zelfplagiaat is.
De ‘nieuwe’ vijand is eigenlijk gewoon Cabal met een andere skin en ook de nieuwe subclasses zijn vrij onorigineel. De Hunter heeft bijvoorbeeld in Destiny 2 de Arcstrider subclass, wat een exacte kopie is van de Bladedancer uit het eerste deel. Het enige verschil is dat je in plaats van een dolk nu een stok hebt, maar verder is de skill precies hetzelfde. Dit geintje is ook gebruikt bij de ‘nieuwe’ subclass van de Warlock. De Dawnblade is eigenlijk gewoon een oude subclass van de Titan alleen dan met een ander wapen. Alleen de subclass Sentinel voor de Titan voelt nieuw aan. Het is jammer dat Bungie niet meer creativiteit laat zien door echt nieuw subclasses of misschien wel een volledig nieuwe Guardian toe te voegen.
Het gevoel van gemakzucht bleef mij in zijn greep houden toen ik met de nieuwe strike aan de slag ging. In The Inverted Spire kom je op een van de vier nieuwe planeten die Destiny 2 biedt. Helaas lijkt ook die planeet veel teveel op het oude Venus. Allebei de planeten zijn volledig door de Vex overgenomen en staan dus vol met de kenmerkende machines die de Vex bouwt. Het enige verschil dat gevonden kon worden was dat de nieuwe planeet groen is en Venus geel. Erg karig als je het mij vraagt. Als de eindbaas dan ook nog eens sprekend lijkt op alle andere Vex-bazen is de teleurstelling compleet.
Wel leuk?
Nu wil ik de game zeker niet afbranden door de gekopieerde elementen, want in de basis is Destiny 2 net als zijn voorganger een heerlijke game. En er is ook zeker een aantal punten dat echt verbeterd lijkt te zijn. In de Homecoming-missie bespeurde ik bijvoorbeeld al meer verhaal dan in de voorganger in zijn geheel. Het was het grootste kritiekpunt dat Bungie voor haar kiezen kreeg en de studio lijkt de feedback opgepakt te hebben. Vooral het feit dat je nu een zichtbare grote eindbaas in de vorm van Ghaul hebt, doet het verhaal veel goeds. De vage Darkness in deel één kwam eigenlijk nooit goed uit de verf en het is daarom maar goed ook dat dit een beetje wordt losgelaten in dit vervolg. Ook de indeling van wapenclasses is op een positieve wijze veranderd. Je kan nu twee hoofdwapens meenemen en hoeft dus niet langer te kiezen tussen een Hand Cannon en een Autorifle, omdat je ze nu allebei in je arsenaal kunt stoppen.
Ook de Crucible is voorzien van een nieuwe modus. In deze modus genaamd Countdown is het de bedoeling een objective te verdedigen of aan te vallen met als grootste gamechanger dat je kunt niet kunt respawnen. Dood betekent dus echt dood en dit maakt Countdown extra spannend. Ook is het aantal spelers verlaagd in alle Crucible-modi. Niet langer is het zes tegen zes, maar mag je elkaar het leven zuur maken in teams van vier. Je skills worden hierdoor extra op de proef gesteld en kun je daarnaast minder afhankelijk zijn van je teamgenoten aangezien je er niet zo heel veel meer hebt.
Voorlopige conclusie
Destiny 2 voelt in alles wat de open beta laat zien nog niet als een echt vervolg. Het lijkt in tegenstelling eerder op een flinke opknapbeurt van het origineel. Alles speelt weer vertrouwd en ziet er gelikt uit, maar Bungie maakt het zichzelf té makkelijk door veel te veel elementen te hergebruiken. Tot schaamteloze kopieën van subclasses aan toe. Gelukkig lijkt het verhaal wel een flinke boost te krijgen en ziet Ghaul er erg wreed uit, waardoor het erop lijkt dat Bungie toch heeft geluisterd naar de fans. Natuurlijk is er nog een aantal dingen dat we niet konden spelen. De grootste veranderingen beloven namelijk te zitten in het freeroamen met onder andere Adventures en Lost Sectors. Laten we hopen dat dit Destiny 2 duidelijk onderscheidt van zijn voorganger. Over fans van de serie maak ik me in ieder geval geen zorgen, die gaan dit nieuwe deel vast wel spelen. Maar of Destiny 2 veel nieuw publiek gaat aantrekken? Dat waag ik te betwijfelen..