Fire Emblem Warriors Hands-on

Bij de aankondiging van de Nintendo Switch was iedereen, begrijpelijk, laaiend enthousiast voor Super Mario Odyssey. Hoewel die game er veelbelovend uit ziet (en speelt) viel mijn oog op een ander spel, namelijk Fire Emblem Warriors. Het eerder verschenen Hyrule Warriors wist een groot aantal gamers tijdens release op aangename manier te verrassen door The Legend of Zelda met de Warriors-formule samen te voegen. En met het succes dat Fire Emblem momenteel voor Nintendo boekt, ligt een soortgelijke blend in de vorm van Fire Emblem Warriors er eigenlijk al dik bovenop.

Vertrouwd, en toch uniek

Tijdens het ‘After E3’-evenement van Nintendo mochten ook de thuisblijvers te Nederland een aantal zeer toffe games onder de neus mogen nemen. Het gros van de aanstormende Nintendo-catalogus daar is al in geuren en kleuren omschreven in previews vanaf de E3 2017 zelf, zoals het eerdergenoemde Super Mario Odyssey, Mario + Rabbids: Kingdom Battle, kleinere titels als Hey! Pikmin en meer. Voor mij zijn dat al spectaculaire verschijningen, maar ik begon pas echt te watertanden toen ik Fire Emblem Warriors voor de Nintendo Switch aan de levende lijven mocht ondervinden.

De speelbare demo die ons voorgelegd werd, bestond uit één van de eerste levels. Pakweg tien minuten aan gameplay. Kort na de eerste stappen en zwaardslagen voelde het spel al direct bekend aan, gezien ikHyrule Warriors nooit echt ontwend ben. Dit is allereerst een belangrijk detail in mijn optiek, omdat elke game binnen dit genre een redelijk uniek gevoel heeft. Het is te vergelijken met het rijden van een auto; elke auto rijdt, maar ieder merk voelt specifiek en iedereen heeft daarin zijn of haar eigen voorkeuren. De verschillende speelbare Fire Emblem-personages voelen vertrouwd, doch uniek. Ik kan oneindig doorgaan met de vergelijkingen tussen Fire Emblem Warriors en Hyrule Warriors, maar daar doe ik dit spel geen eer mee aan. Aan het einde van de rit staat hier een compleet eigen spel, zij het met de vertrouwde Warriors-elementen.

In het level van deze E3-demo nam ik het met vier strijders op tegen Xander, bekend van Fire Emblem Fates. Ook mijn delegatie bestond voornamelijk uit bekende gezichten. Marth, Chrom en een vrouwelijke Corrin werden vergezeld door het personage Lianna, die haar eerste verschijning in Fire Emblem Warriors maakt. Het slagveld speelde als gebruikelijk bij een game uit de Warriors-reeks. Men neme posities op het level in bezet en verslaat uiteindelijk een eindbaas. Klinkt simpel, maar is nog vrij variërend in ervaring en moeilijkheidsgraad.

Tijdens het spelen kan er vloeiend tussen personages gewisseld worden of kunnen personages samengevoegd worden als een paar. Hoe het combineren van strijdkrachten precies werkt, heb ik helaas niet kunnen ervaren tijdens mijn speelsessie. Echter werd wel verteld dat het vooral later in Fire Emblem Warriors een extra strategisch element implementeert. Hoogstwaarschijnlijk aan de hand van de verschillende karaktereigenschappen. Ieder speelbaar personage is immers in staat verschillende combo’s, speciale aanvallen en een tijdelijke power-up uit te voeren. De unieke aanvallen en power-ups kunnen dan ook enkel gebruikt worden als de bijbehorende meter daarvoor gevuld is.

Ontwaak

Ontwikkelaar Koei Tecmo zou geen eer doen aan de legendarische Fire Emblem-serie als Fire Emblem Warriors niet propvol zou zitten met alle kenmerken uit de serie. En dat gebeurt hier wel zeker. Een voorbeeld ervan doet zich voor wanneer een van je strijdkameraden in niveau stijgt. In dat geval verschijnt dan een — voor de liefhebbers zeer bekend — menu met statistieken van de strijder die zojuist een level gestegen is, en door middel van ‘pingeltjes’ kan een speler visueel zien welke statistieken er stijgen. En ja, net als in de serie schijnt het dat deze statistieken nooit zeker zijn. Meer pingeltjes is altijd beter.

Maar lang niet alles lijkt honderd procent in orde voor de Fire Emblem-fanaten. Een persoonlijk punt van zorg is de poel aan beschikbare personages. Hoewel er met alle verschenen Fire Emblem-Delen veel keuze zou moeten zijn in beschikbare personages, lijkt het tot dusver alsof Koei Tecmo zich vooral beperkt tot Fire Emblem Awakening, Fire Emblem Fates en Fire Emblem Shadow Dragon. Ook niet bepaald kattenpis, maar de echte liefhebber smacht naar méér.

Trek dan bijvoorbeeld ook de andere games richting Warriors, al is het maar om oude gezichten weer eens in het zoeklicht te zetten. In Hyrule Warriors zagen we het immers ook al gebeuren. Destijds wist Koei Tecmo ook oudere Zelda-titels te raadplegen en nieuwe met oude gezichten te combineren. Niet meer dan logisch ook. Helemaal omdat sommige van die retro-spellen prominent aanwezig zijn in Nintendo’s eigen eShop staan.

Conclusie

Net als vóór mijn aanvankelijke previewsessie ben ik nog steeds enorm enthousiast over Fire Emblem Warriors. Voor liefhebbers van de franchise zónder een Nintendo Switch, moet dit toch zeker gelden als dé system seller. De gameplay is typerend voor een goede Warriors-game, maar dan wel druipend van de Fire Emblem-sfeer. Grafisch kan Fire Emblem Warriors weinig revolutionairs presteren, maar het doet wat het moet doen en dat geeft in ieder geval vertrouwen in de titel.

Een klein puntje van zorg kan voortkomen uit de beschikbare poel aan personages, gezien deze serie in het specifiek een hevig verdeelde fanbase kent. Als Koei Tecmo het enkel bij titels als Awakening, Fates en Shadow Dragon houdt, kunnen daar uiteenlopende gevolgen aan verbonden zitten. Niet iedere Fire Emblem-fanatiekeling is even vergevingsgezind.

Fire Emblem Warriors komt eind dit jaar uit voor de Nintendo Switch en New Nintendo 3DS. Een exacte releasedatum moet nog volgen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren