Assassin’s Creed Origins

Dat Ubisoft een extra jaar de tijd heeft genomen voor de nieuwe Assassin’s Creed voelt als een verademing. Het was vorig jaar wel even wennen, maar Assassin’s Creed Origins gaat dit jaar toch echt verschijnen. De setting wordt Egypte en de wereld is enorm. Jij kruipt in de huid van Bayek, een zogenaamde Medjay, wat neer komt op de plaatselijke sheriff. Chronologisch zijn we nog nooit zover terug in de tijd gegaan, met grote piramides, gladiator-gevechten, een dag- en nacht-systeem en veel diepere RPG-elementen. Wij mochten tijdens de E3 een half uur rondwaren in het Egypte van 50 jaar voor Christus.

Uitdagende combat

Er is nog nooit een Assassin’s Creed-game gemaakt in een jaar, daarvoor zijn de games simpelweg veel te groot. De ontwikkeling van Assassin’s Creed Origins begon na het afwikkelen van AC4: Black Flag. Dat betekent een ontwikkeltijd van vier jaar en dat is absoluut te merken. We spelen nog steeds een AC-game, dus een volledig nieuwe ervaring wordt het niet, maar er zijn wel een aantal dingen echt op de schop gegaan. De game loopt technisch soepel, maar vooral de besturing is behoorlijk veranderd. Niet langer dien je de linker-trigger vast te houden om in “ren-modus” te komen. Rennen doe je vrij en als je langzamer wilt lopen dan druk je het pookje simpelweg minder hard in. Met de rechtertrigger (R2) zet je een grote aanval in en met de rechterbumper (R1) een lichte aanval. De linkertrigger (L2) is gereserveerd voor je boog. Origins versimpelt het systeem aanzienlijk en hoewel de oorspronkelijke besturing erg vernieuwend was in zijn tijd, voelt het vreemd dat deze versimpelingen nu pas worden doorgevoerd. Druk op A om te springen en B om je te laten vallen, klimmen gaat automatisch als je op een muur bent gesprongen. Het lijkt logisch, maar het is nu pas realiteit. Het bewegen in de hoogte is gemakkelijker dan ooit, al is het vechtsysteem wel velen malen complexer geworden.

Het vechten in Origins is vooral wat rauwer en goed kijken naar de tegenstanders is veel belangrijker. Waar het vechten voorheen een timing-trucje was voor het maken van de perfecte combo, zal je nu direct aangevallen kunnen worden door meerdere mensen. Het loont enorm om te sluipen, want meer dan drie tegenstanders verslaan is al enorm moeilijk. Op elk moment kunnen ze op je inslaan. Je kunt slagen blokkeren, maar ook de tegenstanders blokkeren slagen van jou. Goed kijken naar de tegenstander is belangrijker dan ooit. Dit werd vooral duidelijk tijdens één van de gladiator-gevechten. Daar moest ik een beer van een vent uitschakelen. Er vult een combometer die je kunt inzetten, maar zonder het ontwijken (wegspringen) en blokkeren van klappen zal je niet lang blijven staan. Het is fijn om te zien dat Ubisoft niet bang meer is voor meer uitdagende gameplay. Assassin’s Creed is een spel voor fanatieke gamers en dat gevoel is in Origins helemaal terug.

Black Flagiaans

Toch zal je voornamelijk moeten sluipen om de game te voltooien. Er is een dag- en nachtsysteem aanwezig, die ook van strategisch belang is. Zo is het in de nacht rustiger op straat en kun je gemakkelijker vuur vinden om je pijlen mee aan te steken. Overdag kun je dan weer meer zien. De bevolking bekijken is daarbij een leuk aspect. Elke inwoner kun je volgen om te zien wat hij/zij allemaal doet op een dag. Elke inwoner moet volgens de ontwikkelaar zijn eigen leven hebben. Het is daarnaast goed zichtbaar dat we te maken hebben met een ontwikkelaars van Black Flag, want ook op het water is genoeg te beleven. Verwacht geen gameplay zoals we die kennen uit Black Flag en Skull & Bones, maar je kunt er wel voor kiezen om een bootje te besturen om een veilige route naar een doelwit te vinden, of om lekker op schatten te duiken.

Een andere vernieuwing zit hem in het gebruik van je adelaar. Deze fungeert eigenlijk als de drone uit Watch Dogs. Je kunt in de huid kruipen van je eagle om de omgeving te verkennen en mogelijke doelwitten te taggen. Ook is het RPG-systeem erg uitgebreid. Je zal altijd op zoek zijn naar de beste gear, of dat nu gaat om je wapens, pijl en boog of kleding. Bayek zelf heeft ook een levelsysteem, waarbij je steeds een nieuw specialisme vrijspeelt. Dit heeft invloed op de game, want het zorgt ervoor dat je kunt kiezen waar je goed in wilt zijn. Wil je dat de adelaar meer kan zien of wil je dat je hardere klappen kunt incasseren? Er is enorm veel keuze in het levellen van Bayek.

Assassin’s Creed Origins is een enorme game aan het worden. Bij het zien van de kaart van de game werd ik blij verrast, want dit gaat heel veel gameplaytijd kosten. Je kunt de Nijl afvaren en van Alexandrië tot Griekenland reizen. Veel bekende elementen als het varen, zwemmen en verkennen zijn terug, maar ook is veel op de schop gegaan. De gevechten voelen veel rauwer, intuïtiever en uitdagender en er is veel meer aan hoofdrolspeler Bayek aan te passen dan in voorgaande games. De game loopt alvast soepel, al is op sommige fronten wel te zien dat Origins nog niet af is. Dat hoeft gelukkig ook nog niet want de game verschijnt op 27 oktober.

  1.   
    tijn80's avatar

    Ben erg benieuwd. Veel zin in deze game.

  2.   
    420blazeit's avatar

    Ben benieuwd, ziet er goed uit, alleen zien de soldaten er wel een beetje te fantasy achtig uit..