Far Cry 5 – Hands-on

De Far Cry-games spelen zich traditioneel af in verwilderde omgevingen die om zeep zijn geholpen door een gestoorde dictator. Sinds enkele maanden leent Amerika zich dus perfect voor deze setting en daarom neemt Far Cry 5 ons voor het eerst mee naar de Verenigde Staten. In het fictionele Hope County moet jij de bevolking bevrijden van Joseph Seed, een predikant die gelooft dat het einde van de wereld nabij is. Biedt deze setting genoeg vernieuwing om de serie fris te houden?

Hope can set you free

Far Cry 5 zet je in de schoenen van een sheriff die naar Hope County is gestuurd om Seed te arresteren. Seed heeft namelijk een eigen congregatie annex cult opgericht en onderdrukt daarmee de bevolking van Hope County. De man heeft zichzelf verheven tot Vader en om zich heen een hoop “broeders” verzameld. Deze zijn minstens net zo gek als Seed en dus heb je als speler dit keer genoeg doelwitten om op te jagen.

Hope County wordt gekenmerkt door weidse bossen en kleine dorpjes. Hoewel de omgeving op sommige momenten veel wegheeft van het eiland uit Far Cry 3, weet de Amerikaanse setting voor genoeg vernieuwing te zorgen. De fanatiek religieuze inwoners zijn namelijk stuk voor stuk trotse Amerikanen. Daardoor voelt Hope County echt als een stereotype hillbilly-dorp, waar jij je als outsider niet thuisvoelt.

Boomer

“Nieuw” in Far Cry 5 is de mogelijkheid om je eigen “Gun for Hire” te rekruteren. Dit personage staat gedurende je hele avontuur aan je zijde en helpt je wanneer je dat het hardst nodig hebt. Zo is Grace Armstrong goed in snipen (handig voor spelers met een voorkeur voor stealth), terwijl Nick Rye zijn vijanden juist perfect van dichtbij kan uitschakelen. Ikzelf koos voor Boomer, een schattige hond die opvallend hard kan bijten. Boomer kan vijanden zelfs van veraf ruiken en ze voor je markeren, dus het zal niet lang duren voordat je een trouwe band hebt met deze viervoeter.

“Nieuw” stond in bovenstaande alinea expres tussen aanhalingstekens, want een soortgelijk systeem zagen we natuurlijk eerder al in Far Cry Primal. Het grootste verschil is dat je dit keer ook mensen kunt rekruteren en dat je Gun for Hire constant aan je zijde blijft. Daardoor bouw je een trouwere band met hem of haar op.

Bombs away

Far Cry 5 bevat meer van dat soort kleine vernieuwingen. Zo is het dit keer mogelijk om in vliegtuigen die vliegen en van daaruit bommen te droppen op Hope County. Dat ziet er niet alleen tof uit, het werkt ook efficiënt. Je kunt een vijandenkamp uitmoorden door alle bezetters een voor een stilletjes uit te schakelen (en daarvoor zul je de meeste punten krijgen), maar de klus valt ook te klaren met één goedgemikte bom. Net als in de vorige Far Cry-games krijg je dus veel vrijheid.


Verder introduceert Far Cry 5 de mogelijkheid om te vissen. Op bepaalde plekken in Hope County kun je jouw hengel uitwerpen, om vervolgens te wachten tot de exotische exemplaren bijten. Door aan je hengel te trekken lok je de vissen naar je dobber en als je dan eindelijk beet hebt, is het zaak om met het rechterpookje tegen de zwemrichting van de vis in te drukken terwijl je de hengel inhaalt. Het gaat niet ontzettend diep, maar de mogelijkheid om verschillende soorten vissen te vangen voegt wel een leuke afwisseling toe aan de gameplay.

Voorlopige conclusie

Alles wijst erop dat Far Cry 5 een vermakelijke, doch weinig revolutionaire sequel gaat worden. De setting in Amerika introduceert een andere sfeer en het verhaal belooft interessant te worden, maar verder zijn de vernieuwingen miniem. Het Guns for Hire-systeem kennen we eigenlijk al uit Far Cry Primal en toevoegingen als vissen en bommen werpen zijn leuk, maar niet gameplay-veranderend. Voor revolutionaire vernieuwing binnen een Ubisoft-franchise moeten we dit jaar dus bij een andere game zijn.

  1.   
    mmx's avatar

    Dit kan wel eens leuk gaan worden

  2.   
    gamerfriend01's avatar

    Mooie toepasselijke titel als ik het zo lees

  3.   
    Neolite's avatar

    Het blijft enorm belangrijk voor Far Cry dat de wereld echt leeft. Dat er dus bijvoorbeeld confrontaties gebeuren buiten jou invloed om die niet scripted zijn. Daar zit ik nog steeds op te wachten.

  4.   
    sjaak19832015's avatar

    Als ze dit truukje weer doen wordt t misschien een titel voor in de budgetbak.
    Ergens was ik hier al bang voor hopelijk maken ze niet dezelfde fout met de nieuwe AC. Ubisoft blijft zich teveel vasthouden aan een concept zonder teveel te willen vernieuwen.

  5.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Wel of niet nieuw far cry blijft voor mij toff de sfeer en het verhaal is gewoon top

  6.   
    OllieDenZotn's avatar

    Guns for Hire-systeem was in far cry 4 ook al aanwezig toch?