Destiny 2 – Hands-on

Zelden verschenen er games met zoveel potentie als Destiny. Bungie’s MMO introduceerde de wereld aan een heerlijke shooter met een gigantische open wereld en diepgaande lore. Destiny had de nieuwe World of Warcraft kunnen worden, ware het niet dat de game zijn potentie op veel vlakken niet wist te verwezenlijken. Gelukkig heeft Bungie geleerd van zijn fouten en Destiny 2 lijkt de game te worden die het origineel had moeten zijn. Gaat dit spel straks miljoenen gamers aan een gameverslaving helpen?

Eén ding is in ieder geval duidelijk: Destiny 2 gooit het over een compleet andere boeg. Dat was al direct duidelijk bij het zien van de Reveal Trailer. De video liet ons kennismaken met Cayde-6, een slechterik die vertolkt wordt door Nathan Fillion (van Firefly, jeweetzelluf). Waar de originele Destiny zichzelf erg serieus nam, zorgt Cayde-6 voor een zeer welkome komische noot. Bovendien maakt de antagonist onderdeel uit van een diep achtergrondverhaal, waar jij als speler sterk emotioneel bij betrokken bent. Het verhaal van Destiny 2 wordt dus een stuk grappiger en tegelijkertijd diepgaander, wat je moet stimuleren om te blijven spelen.

Maar dat is niet het enige wat Bungie doet om je betrokken te houden bij Destiny 2. Ik sprak met PC Project Lead David Shaw en hij benoemde een “hump” in de originele game. Mensen hadden in het begin veel plezier met Destiny en ook spelers die de endgame bereikten, konden de controller niet laten liggen. Daartussen zat echter een wat saaiere hump, die ervoor zorgde dat veel spelers afhaakten.


Om spelers over die drempel heen te helpen, introduceert Bungie de Guided Games. Via dit speciale matchmaking-systeem worden onervaren spelers gekoppeld aan gamers die al ver in de endgame zitten. De Destiny-veteranen kunnen het groentje dus onder hun hoede nemen en hem helpen om over de hump heen te komen. Guided Games gaat echter een stuk verder dan simpele matchmaking, want ervaren spelers kunnen zich in groepjes opgeven. Hierbij stellen ze een soort miniprofiel samen, waarin ze aangeven wie ze zijn en hoe ze het liefst spelen. Jij als groentje kunt deze informatie vervolgens gebruiken om een groep te vinden die perfect past bij jouw persoonlijkheid. De Guided Games zijn fantastisch bedacht en als ze in de praktijk straks echt gebruikt worden, zou Destiny 2 zomaar een broedplaats voor nieuwe vriendschappen kunnen worden.

Afwisselend teamwork

Hoewel de gunplay in Destiny 1 al heerlijk was, heeft Bungie deze voor de sequel verder geperfectioneerd. Het schieten voelt nóg lekkerder en bovendien heb je dit keer twee main weapon-slots. Hierdoor kun je zowel kinetische wapens als energiewapens met je meedragen en dat heeft een grotere impact dan je aanvankelijk zou denken. Niet alleen introduceert de mogelijkheid om on-the-fly te wisselen van wapentype een hoop nieuwe strategische opties, het staat je ook toe om meer te experimenteren. De ervaring leert dat je je meestal aan het begin van de game toelegt op één wapentype en dan later zelden nog switcht, omdat je niet weer helemaal opnieuw wilt beginnen. Door twee slots te gebruiken kun je echter spelen met beide wapentypes en dat maakt de gunplay een stuk afwisselender.


Tot slot toonde Bungie op de E3 een compleet nieuwe modus genaamd Countdown. In deze Destiny-variant op Search & Destroy moet het ene team een bom in de basis van de tegenpartij plaatsen, en die vervolgens verdedigen tot hij ontploft. Het andere team moet zijn basis verdedigen of alle tegenstanders uitschakelen. Countdown verschilt echter van het traditionele Search & Destroy doordat je gestorven teammaten kunt reviven. Het aantal revives is echter beperkt tot vier, dus je zult strategisch moeten kiezen wie je redt en wie je opoffert. Vriendschapsbreuken gegarandeerd.

Tot slot is de grootte van teams reduceerd. Waar je in de originele Destiny meestal met zes tegen zes speelde (en in een klein aantal modi met drie tegen drie), zit je voortaan altijd in teams van vier man. Dit moet de band tussen teamleden versterken en ervoor zorgen dat ze sneller geneigd zijn samen te werken. Of dat in de praktijk ook zo gaat werken valt nog te bezien, maar het idee klinkt in ieder geval logisch en het is goed dat Bungie nieuwe maatregelen doorvoert om teamwork aan te moedigen. Destiny is immers het leukst wanneer je samenwerkt.

Voorlopige conclusie

Het heeft er alle schijn van dat Destiny 2 een waardige opvolger wordt, met een beter verhaal, fijnere gameplay en een stortvloed aan nieuwe content. Dat is echter niet de hoofdreden waarom we blij moeten zijn met deze sequel. Destiny 2 is vooral een geschenk omdat het een compleet nieuwe generatie aan gamers (opnieuw) kennis gaat laten maken met het universum van Bungie’s MMO. Gamers die in het origineel na een paar uur afhaakten kunnen de game na drie jaar evolutie nog een kans geven, terwijl nieuwe spelers die niet in durfden te stappen na twee jaar (of simpelweg een pc hadden) nu weer helemaal op gelijke voet kunnen beginnen met de Destiny-veteranen. Destiny 2 lijkt de game te worden die het origineel had moeten zijn en iedereen die zich de hoge verwachtingen van destijds nog kan herinneren, weet dat ons iets heel moois te wachten staat.

  1.   
    Oldsk00ll's avatar

    Ik hoop dat ze de verwachtingen kunnen waarmaken.

  2.   
    Neolite's avatar

    Destiny 2 gooit het over een compleet andere boeg.

    Waar “The Taken King” en “Rise of Iron” in zijn verlengde het spel Destiny 1 echt afmaken op de kleinere punten, pakt Destiny 2 de grote knelpunten van Destiny 1 aan. Waar jij echter op doelt qua verhaal was echter al ingezet bij de laatste twee grote DLC’s en niet pas nu.

    Daarnaast is Cayde-6 geen slechterik, hij is leider van de Hunters in “The Tower”. Dat hij een een persoonlijkheid heeft die lijkt op dat van een antagonist is heel wat anders. Cayde-6 is juist een van de meest populaire karakters van het spel, mede door de fantastische voice-actor.

  3.   
    Papachico's avatar

    Zit er dit keer wel een verhaal in het spel ipv dat ik weer domme kaartjes moet lezen?