Super Mario Odyssey preview – Hands-on

De Wii U mocht helaas geen grote 3D Mario-game verwelkomen, maar veel mensen zijn vergeten dat de Wii twee games kreeg. Super Mario Galaxy 1 en Super Mario Galaxy 2 werden bejubeld vanwege de perfecte combinatie van vertrouwde gameplay en vernieuwende elementen, in de vorm van planeten en het belang van hun zwaartekracht. Super Mario Odyssey gaat een nieuwe kant op, met grotere werelden en zelfs een upgradebare Mario. Toch is de grootste vernieuwing te vinden in zijn pet. Cappy is te gebruiken voor verschillende puzzels, heeft zijn eigen leven en zorgt er bovendien voor dat je heel veel dingen in de wereld kunt overnemen. Altijd al rond willen vliegen als Bullet Bill? Het kan met Super Mario Odyssey.

Vertrouwd en vernieuwd

Tijdens de E3 mocht ik ruim een half uur aan de slag met een demo die twee verschillende werelden toonde. De eerste was Sand Kingdom, een wereld die oorspronkelijk een woestijn was. Sinds de komst van het bruidspaar Peach en Bowser ligt er echter een laag ijs over de wereld verspreid. De ontdekking dat Peach en Bowser een stelletje zijn geeft een eerste glimp in het verhaal en ik vermoed dat het geen gelukkig huwelijk is. Mario pikt het in ieder geval niet.

De spelwereld van Odyssey is veel groter is dan we gewend zijn uit de Galaxy-games, met meerdere checkpoints en zelfs submissies. Er zijn fetch quests aanwezig, maar ook kun je in een winkel verschillende dingen kopen om je reis leuker of gemakkelijker te maken. Daarbij heb je twee soorten valuta. De gele munten laten je dingen kopen die je kunt gebruiken in de gehele game (denk aan extra hartjes), maar elke wereld heeft ook zijn eigen valuta. Deze munten kun je inwisselen voor gear die specifiek bedoeld is voor een bepaalde wereld. Ik kocht direct een upgrade voor mijn health en een leuk nieuw pak. In driedelig kostuum vervolgde ik mijn weg.

De gameplay is enorm vertrouwd en als Mario-liefhebber heb je het direct onder de knie. Veel bewegingen kennen we al, zoals de driedubbele sprong, de ground pound en de verre sprong. Ook kun je weer van muur naar muur springen en het is enorm fijn om Mario weer onder de knoppen te hebben. Naast het feit dat je in winkeltjes spullen kunt kopen en er submissies aanwezig zijn, is Mario’s pet de grootste vernieuwing. Cappy heeft een eigen gezicht en Mario kan hem op ieder moment werpen om dingen te bereiken die normaal te ver weg liggen. Gooi Cappy weg en houd de knop ingedrukt, dan blijft hij even op zijn plek spinnen zodat je verschillende stenen of muntblokken kunt wegspelen. Er zit veel uitdaging in het gebruik van Cappy, want in een wereld van 360 graden is het richten soms een behoorlijke uitdaging. Het zal meer dan eens voorkomen dat je op een bewegende lift staat en op het juiste moment moet werpen. Deze uitdaging is een grote vernieuwing en bovendien ontzettend leuk om te beleven.

Afwisseling

De werelden zijn dus groter dan we gewend zijn uit de Super Mario Galaxy-games, maar de progressie is een stuk sneller. Niet langer dien je een ster per keer te behalen, waarna je uit het level gaat en weer opnieuw voor een andere ster moet gaan. Ditmaal kun je meerdere manen verzamelen binnen een level, wat het meer een verzameltocht maakt in plaats van dat je één enkel doel najaagt. Dit zorgt voor een vrijere manier van spelen, waarbij je alle plekjes van het level wilt ontdekken. Soms zal je een maan verzamelen omdat je een eindbaas tegenkomt en soms zal je een puzzel moeten oplossen. Een van de leukste puzzels gaat terug naar de allereeste Mario-game, Super Mario Bros. Soms zal Mario een hoge toren moeten beklimmen, waarna je als Paper Mario op de muur word geplakt en je qua uiterlijk zal veranderen in de allereerste Mario. Er volgt een platform-gedeelte dat je leidt naar de top van het gebouw, waarna je uit het gebouw springt en weer in 3D-vorm verdergaat. Het is wederom een voorbeeld van de afwisseling en diepgang van Odyssey.

Na mijn avonturen in Sand Kingdom mocht ik mij begeven in Metro Kingdom. Dit is misschien wel de meest opvallende verschijning, want de wereld is gebaseerd op het New York van nu, inclusief de mensen die de stad bewonen. Het is grappig om Mario tussen de mensen te zien en ook hier kregen we een aantal voorbeelden van kleine missies. Door verschillende muzikanten op te sporen kun je een maan verdienen, maar je kunt ook aan de slag met een radiografisch bestuurbare auto. Dit soort minigames zal veelvuldig aanwezig zijn in Odyssey en dat draagt wederom bij aan de afwisseling. Cappy kan daarnaast verschillende dingen overnemen, zoals de Bullet Bill-raket en zelfs mensen. Het zijn allemaal mechanismen die bijdragen aan de variatie in de game.

Mario is terug en dat lijkt wederom een verademing te zijn. Het ontwikkelen van deze game was geen gemakkelijke opgave, want de intergalactische schoen die gevuld moet worden is enorm. De keuze om weer naar grote werelden te gaan is goed, maar het is vooral de gameplay met Cappy die Odyssey echt anders maakt. Upgrades zorgen ervoor dat het soms bijna lijkt op een Zelda-game, maar de gameplay met Mario zal voor alle fans bekend zijn. De afwisselende gameplay met veel minigames is fijn en grafisch ziet Odyssey er sprankelend uit. Het is een feest om weer terug te zijn in een 3D Mario-wereld en omdat Odyssey al op 27 oktober aanstaande verschijnt, kunnen we nog eerder met de game aan de slag dan we al dachten. Mijn Nintendo Switch gaat overuren draaien.

1.
    tranceguy's avatar

Hmmm, dit is een awesome game, maar nog geen reden om een Switch aan te schaffen… Hopelijk volgens er meer van dit soort pareltjes.. En een Mario game kanik altijd wel blij om worden…