Days Gone

Days Gone was vorig jaar dé grote verrassing van Sony’s E3-persconferentie. Afgelopen maandag toonde de game eindelijk weer een teken van leven, en hoe: de E3 Trailer was ontzettend spectaculair en zette Bend Studio’s eerste AAA-titel direct weer stevig op de kaart. Toch zorgde de demo ook voor enige scepsis. De missie oogde zeer scripted en de vrijheid die je als speler had, leek beperkt. Gelukkig realiseerde Bend Studio zich dat zelf ook en daarom kreeg de pers achter gesloten deuren precies dezelfde demo te zien… maar met een compleet ander verloop.

Bend beweert stellig dat geen playthrough in Days Gone hetzelfde is. Hoe een missie verloopt hangt niet alleen af van je eigen speelstijl en keuzes, maar ook van externe factoren. In de persdemo sneeuwde het bijvoorbeeld op klaarlichte dag, wat resulteert in drastisch andere gameplay dan in het nachtelijke regenavontuur uit de persconferentie. Deacons motor ligt daardoor een stuk minder stabiel op de weg en het spotten van vijanden wordt een stuk makkelijker. Daar staat natuurlijk tegenover dat ook de ondode hersenvreters jou sneller zien…

Rottend gevaar

Overdag is het dus zaak om voorzichtig te zijn en je goed te verschuilen. De ontwikkelaar die de demo speelde, koos dan ook voor een stille aanpak. Waar Deacon in de persconferentie-demo keihard met zijn motor door een val reed, stapte hij dit keer tijdig af en inspecteerde hij met zijn verrekijker de plunderaars die de val bewaakten. Hij kon ze van achteren besluipen en zo stilletjes uitschakelen, om vervolgens de val onschadelijk te maken.

Vooral bij deze stillere aanpak komt de “survival mode” goed van pas. Net als The World’s Greatest Detective is Deacon in staat om gevaren in de omgeving (zoals vijanden en vallen) op te laten lichten. Ook zagen we hoe Deacon aankwam bij een omgevallen motor, waarna hij dankzij zijn survivalinstinct voor zich zag hoe zijn beste vriend er uren geleden af werd getrokken door een vijand. Het is een feature die zeker bij een stealthy speelstijl goed van pas komt, maar wel enigszins misplaatst voelt in een “realistische” game als deze.

Schreeuwend goed

Toen Deacon uiteindelijk aankwam in het kamp waar zijn vriend zat opgesloten, moest hij de ontvoerders uitschakelen. Terwijl Deacon tijdens de persconferentie het hek opblies om een gigantische horde zombies aan te trekken, gooide hij dit keer een berenklem in een bosje. Het rinkelende geluid trok een van de ontvoerders aan en – je raadt het al – hij stapte met zijn maat 46 recht in de val. De man zette het op een schreeuwen, tot ongenoegen van zijn vrienden. Iedereen die weleens The Walking Dead heeft gekeken, weet immers dat niets zo snel zombies aantrekt als herrie. Eén ontvoerder raakte volledig in paniek, trok zijn pistool en schoot zijn vriend door het hoofd. De groep begon te ruziën en dat gaf Deacon de kans om het kamp in te sluipen en de ontvoerders van achter neer te slaan.

Het was een indrukwekkende demonstratie van de keuzevrijheid in Days Gone, die me tegelijkertijd nog niet 100 procent wist te overtuigen van (het gebrek aan) scripted events. Gedurende je avonturen in Noord-Amerika zul je waarschijnlijk honderden malen vallen gebruiken om vijanden uit te schakelen en het spelplezier valt of staat dan met de variëteit aan reacties. Wanneer je vijanden voor de twintigste keer in paniek raken en hun vriend doodschieten, is het schokeffect verdwenen en voelt de gameplay al snel repetitief. Helaas kon Bend Studios op dit vlak nog geen keiharde beloftes doen, dus enige scepsis blijft noodzakelijk.

Voorlopige conclusie

Hoewel het getoonde level precies hetzelfde was als tijdens de persconferentie, was het verschil als dag en nacht (pun intended). Bend Studios heeft bewezen dat er in Days Gone wel degelijk ruimte is voor keuzevrijheid, zonder in te leveren op spectaculaire momenten. Tegelijkertijd was er nog een boel waar Bend niet over wilde praten. Zo was de aanwezige ontwikkelaar opvallend terughoudend bij het beantwoorden van vragen over de spelwereld en ook wilde hij nog niets zeggen over de diepgang van het crafting-systeem. Er zijn dus nog een heleboel vragen, maar alles wat we tot dusver hebben gezien suggereert dat Days Gone een heerlijk spel wordt voor gamers die meer zoeken dan hersenloos vermaak.

  1.   
    Weeman86's avatar

    Prima review, dit is er eentje om in de gaten te houden. Het ziet er in ieder geval geweldig uit.

  2.   
    JaslanNL's avatar

    Vorig jaar was de trailer vet, dit jaar weer. Prima artikel ook! Dit is een titel die ik graag zou spelen op de Xdoos. Op dit soort momenten baal ik van exclusives en zie ik ook de meerwaarde, zeker bij zo’n titel, er niet van in. Voor een gamer is het alleen maar jammer als een game niet op zijn console uitkomt. Maar goed. Mooie omgevingen, hordes zombies en inventieve manieren om te spelen. Een game om als PS bezitter naar uit te kijken!