Star Wars: Battlefront 2 hands-on

Het is zelden van tevoren te voorspellen wat je persoonlijke hoogtepunt zal worden op de E3. Soms is het een persconferentie, soms is het een relatief kleine game waar je nooit eerder van hebt gehoord. Dit jaar stond echter vast dat mijn hoogtepunt zou plaatsvinden op de maandag vóór de beurs. Al maanden geleden plande ik mijn afspraak om Star Wars: Battlefront 2 te bekijken en sindsdien telde ik de dagen af tot het verlossende moment. De game “bekijken” bleek een understatement, want ik mocht bijna anderhalf uur aan de slag met de multiplayer. Aan de hand van verschillende rassen, klassen, heroes en voertuigen mocht ik de hoofdstad van Theed verkennen, met een nieuwe spelmodus als missie en chaotische gameplay als doel.

Battlefrield 2

Dat “nieuwe” gameplay behoeft enigszins nuance, want veel van de gameplay uit Star Wars: Battlefront 2 zal zeer bekend zijn voor spelers van de Battlefield-franchise. Dat heeft voornamelijk voordelen en dat merk je direct al tijdens het schieten. Wapens voelen zwaarder, relevanter en heftiger; afhankelijk van het wapen met meer of minder terugslag, maar altijd heb je het gevoel dat je daadwerkelijk een dodelijk instrument bedient. Eén van de grote manco’s van de eerste Battlefront is daarmee uit de weg geruimd en dat veel wapens ook kunnen herladen zal shooterfans als muziek in de oren klinken. Het richten door je scope heeft daarnaast meer nut gekregen en de eerste kills voelden dan ook fantastisch. Dat heeft voor een deel ook te maken met de introductie van Battle Points, iets wat we ook al kennen uit de Battlefield-reeks. Aan bijna alles wat je doet zit een beloning vast. Blijf je veel bij je maten, maak je een assist, vermoord je een vijand, maak je een headshot of haal je een missiedoel? Overal worden Battle Points voor weggegeven en die continue vorm van beloning voelt ontzettend fijn. Zeker ook omdat je de Battle Points kunt gebruiken voor leuke in-game voordeeltjes.

Vond je het ook altijd zo gemeen dat je nooit Hero werd in Battlefront, omdat andere mensen simpelweg eerder bij het punt waren waar de Hero werd gedropt? Dat is niet langer een probleem, want telkens als je spawnt, krijg je de mogelijkheid om Battle Points te verzilveren. Als Clone Trooper is het bijvoorbeeld mogelijk om voor 500 Battle Points een N-1 Naboo Starfighter te besturen. Of misschien wil je wel langer sparen en voor 1000 punten een AT-RT laten spawnen! Deze smalle, snelle machines lijken een beetje op een mechanische versie van een Tauntaun. Gaat het écht lekker en heb je een gekke bui, dan kun je voor 5000 punten in de huid kruipen van Rey uit The Force Awakens. Aan jou de keuze en ook als je geen Battle Points spendeert, is er genoeg te kiezen.

Welcome to Theed

Zo zal Star Wars Battlefront 2 worden voorzien van een heus klassensysteem, met bijbehorende perks. Elke factie heeft de keuze uit een Heavy, Assault, Officer en Specialist. Laten we de Officer als voorbeeld nemen. Bij de Confederation is hij een Battle Droid met gele strepen en bij de Clone Troopers een mooi geklede kloon met een blauw pak. Deze klasse heeft slechts één pistool (Blaster), maar wel de mogelijkheid om een Blaster Turret of Battle Mode: Fortitude in te zetten. Door deze laatste feature krijgen de mensen in je team een kleine stijging in health, omdat ze natuurlijk extra gemotiveerd zijn om zij aan zij met hun officier te strijden. De Heavy heeft een steviger wapen en de mogelijkheid om een schild te activeren en een granatenaanval in te zetten. De Specialist kan als scherpschutter fungeren en zo heeft elke klasse zijn eigen specialismen. Er zijn bovendien nieuwe perks vrij te spelen naarmate je het spel langer speelt.

Je merkt dat er goed is gekeken naar Battlefield 1 en daar zullen de meningen over verschillen. Persoonlijk vind ik een geweldige stap. Battlefield 1 heeft een heerlijke multiplayer, terwijl die van Battlefront wat karig was. Daarom is het logisch dat beide werelden gecombineerd worden met een Star Wars-sausje. Dat Star Wars-sausje is overigens weer geweldig uitgewerkt. Het zal mogelijk zijn om met klassen uit elke Star Wars-periode te spelen. Wij speelden onze games op de planeet Theed, van de Planeet Naboo. Een verfrissende keuze, want in de eerste Battlefront waren geen stedelijke omgevingen te vinden (behalve Bespin die via DLC werd toegevoegd). Theed ziet eruit zoals je dat kent uit The Phantom Manace, al gaat de vergelijking met Battlefield ook hier op. De indeling van de stad voelt erg als de Franse plaatsjes uit Battlefield 4, met een goede balans tussen open, grote straten enerzijds en beschutte gebieden anderzijds.

Hoewel Battlefront 2 op sommige vlakken dus bekend aanvoelt, zorgt de Galactic Assault-modus voor de nodige vernieuwing. Hierin is het als Confederation (Battle Droids) de bedoeling om het paleis van Theed te veroveren. Dit gebeurt in drie fases. Allereerst word je als Battle Droid van de Troop Transport geladen. Je komt de game in en je ziet onschuldige burgers in de verte wegrennen. Links van je is een aantal gearresteerde Clone Troopers, die onder schot worden gehouden door droids. De sfeer is direct goed neergezet en dan wordt de missie duidelijk: de Troop Transport moet naar het paleis geëscorteerd worden, zodat deze de grote voordeur eruit kan schieten. De Clone Troopers dienen de tank te stoppen door middel van Ion Cannons, die overal over de map verspreid liggen. Zodra een Clone Trooper een Ion Cannon in zijn handen heeft, krijgen de droids hem te zien op de radar. Dit zorgt voor spanning, want de tijd dringt en je hebt als team een beperkt aantal levens waarin je je doelen moet behalen. Dit gaat drie fases door, totdat de droids gestopt zijn of de troonkamer veroverd is. Spanning gegarandeerd.

Voorlopige conclusie

We hebben slechts een klein voorproefje gehad van wat Battlefront 2 ons gaat brengen. De game lijkt in de basis op Battlefield 1 en heeft de pluspunten van die game ook goed gebruikt. Daarnaast is het Star Wars-gevoel van het eerste deel nog steeds onverminderd aanwezig. Het voelt wat meer als een shooter, al was dat natuurlijk niet de grootste klacht op het eerste deel. De meeste kritiek ging over het gebrek aan content, zowel in de single- als multiplayer. Voor de singleplayer moeten we waarschijnlijk nog even wachten tot Gamescom (lees alles wat we weten over de singleplayer) en hoeveel content we gaan krijgen in de multiplayer is ook nog niet duidelijk. Wel weten we dat alle DLC gratis zal zijn en dat er dus ook geen Season Pass zal verschijnen. Onze speelsessie op Theed laat ons vooral de gameplay zien, die vele malen dieper is vanwege de toevoeging van klassen en Battle Points. Mijn verwachtingen waren al hooggespannen, maar na deze eerste kennismaking zijn ze enkel gegroeid.

  1.   
    Kardinalus's avatar

    Dat galactic assault doet mij een beetje denken aan de Garden Assault modes in PvZ Garden Warfare. Vond ik daar erg vermakelijk dus ben zeker benieuwd!