Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training

Wie zijn brein een beetje fit wil houden, doet er goed aan af en toe een gamepje te spelen. Eerder onderzoek bewees meer dan eens dat gamen je mentale welzijn kan verbeteren, maar dat is voor velen nog lang niet genoeg. Het brein echt op de proef nemen, moet toch echt een hersenwetenschapper in de armen nemen. En dat is precies wat Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training je, op spelende wijze, wil bieden.

Een vergeten genre?

De Japanse neurowetenschapper Ryuta Kawashima kunnen gamers (als ze goed opgelet hebben) wellicht nog heugen van het originele Dr. Kawashima’s Brain Training op de Nintendo DS. Anno 2006 wist het draagbare spelletje aardige furore te maken, door op een innovatieve en verslavende wijze je brein te prikkelen. Legio dagelijkse opdrachtjes trainde je brein om inzichtelijker te werken en zaken beter te kunnen onthouden. Een succesformule die aansloeg bij jong en oud, niet ongelijk de Nintendo DS zelf.

Na een handvol vervolgen, spin-offs en een opmerkelijke en minder sterk aftreksel of twee, is de industrie van breintrainingspellen enigszins stil komen te liggen. De wereld van hersenprikkelende games werd — hoe ironisch het ook is — vergeten. Tot voor kort dan. Met de aankondiging van de New Nintendo 2DS XL liet de Japanse game-gigant weten een comeback in te zetten voor niemand minder dan Kawashima zelve. Aanstaande 28 juli moet, samen met de nieuwe handheld, Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training verschijnen. Heugelijk nieuws?

Een andere focus

In vrijwel elk aspect lijkt Duivelse Brain Training een direct vervolg op de eerdere titels van Nintendo en Dr. Kawashima. De game daagt je dagelijks uit om verschillende hersenoefeningen te doen, die specifiek op jouw niveau afgesteld worden. Met als bedoeling een dag tot dag verbetering in de kunde van je kop.

De subtitel “Kun jij je blijven concentreren?” verklapt het grote speerpunt van het 3DS-vervolg al deels. De opdrachtjes zijn ditmaal gecentraliseerd rond het concentratievermogen van de speler. Dat betekent niet alleen dat het spel je bombardeert met allerhande puzzels en sommen, maar daarin ook je focus erop wil verbeteren. Een paar calculusvragen of een sudoku oplossen, is allemaal leuk en aardig, maar hoe goed houd je al die informatie vast?

Dan kun je misschien denk dat de game zich daarmee als een treitersimulator opstelt. Alsof je continu geteisterd wordt met afleidingen, terwijl je noodgedwongen vraagstukken oplost. Ergens klinkt dat als een aannemelijke tactiek voor concentratieoefening. Het tegendeel blijkt echter waar; Dr. Kawashima probeert de opdrachten juist zo uit te stippelen dat de oefening zelf al een test voor je mentale uithoudingsvermogen is.

De demoversie die we (op de New Nintendo 2DS XL overigens) voorgeschoteld kregen, is daar an sich al een aardig blijk van. Hierin is het de bedoeling om een riedel simpele rekensommen op te lossen, waarbij je telkens antwoordt op het vorige vraagstuk, wat dan mogelijk al weer uit beeld is. Rekenen én onthouden dus, maar dan wel steeds meer en steeds sneller.

Verzwaard, maar ook gevarieerd?

Om je uit te dagen kunnen opdrachten als deze ook verzwaard worden. In het geval van de eerdergenoemde kwestie, kan dat dus betekenen dat Dr. Kawashima je vraagt om juist het antwoord op de som van twee regels terug te geven. Of zelfs drie, mocht je er echt goed in blijken. Zodoende worden de eens zo simpel klinkende opdrachten, toch een flinke uitdaging voor jou en je concentratie.

De rekensommen zijn een goed eerste voorbeeld van hoe Dr. Kawashima op deze nieuwe generatie uit wil pakken. Het probleem is alleen dat het slechts een van de weinige facetten is die we van Duivelse Brain Training gezien hebben. Hoe andere opdrachtjes in elkaar steken en hoe daarmee je brein geprikkeld moet worden, is nog niet helemaal duidelijk. En juist die variatie zou mooi zijn, aangezien voorgaande breinspelletjes meer dan eens in herhaling konden vallen.

Afgezien van de nieuwe focus, blijft het concept rond Dr. Kawashima grotendeels onaangetast. De zwevende Japanse kop maakt een eigen comeback (al dan nu voorzien van duivelshoorntjes) en ook de simplistische grafische stijl van de serie is weer aanwezig. Zelfs het bijhouden van je ‘mentale leeftijd’ is terug van weggeweest, al blijft dit soms een bittere pil om te slikken. Was ik in het Nintendo DS-tijdperk nog een glorieuze twintiger, schijn ik nu 53 van geest te zijn. Maar goed, dat betekent wel dat er nog genoeg progressie te boeken is in Duivelse Brain Training. Althans, dat mag dit mentale midlifecrisis-geval hopen.

Voorlopige conclusie

Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training is zonder meer een directe voortzetting van de klassiekers op Nintendo DS. De stijl en het gevoel zijn haast onaangepast, zij het nu dat de dekselse Japanse neurowetenschapper wil spelen met je concentratievermogen. Is dat genoeg om de renaissance van speelse hersenoefeningen in te luiden? Dat moeten we nog maar zien. De game verschijnt, samen met de New Nintendo 2DS XL, op 28 juli. Nu nog maar hopen dat de breintraining tot dusver heeft geholpen en die datum me niet ontschiet…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren