Sniper: Ghost Warrior 3 hands-on

Toen de gesloten beta van Ghost Recon: Wildlands liep, draaide er ook een open beta van Sniper: Ghost Warrior 3. Daardoor werd die laatste natuurlijk een beetje ondergesneeuwd. Toch dook ik in deze game, om een preview te kunnen schrijven. Lees hieronder verder over mijn ervaringen met het tweetal missies dat ontwikkelaar City Interactive beschikbaar stelde…

Craft je kogels

Het eerste dat je doet in Sniper: Ghost Warrior 3 (althans, in deze beta), is het bezoeken van je safe house. Van daaruit kun je missies kiezen, maar het is verstandig om vooral eerst eens de werkplaats en wapenvoorraad te checken. Nou ja, eigenlijk alleen maar de werkplaats waar je kogels kunt craften. Daar kom ik later nog op terug, want ik wil het eerst hebben over die wapenvoorraad. Je kúnt namelijk wel andere wapens kiezen, maar het standaardwapen is eigenlijk altijd de juiste keuze. Bijvoorbeeld: je kunt kiezen voor een sluipschuttersgeweer met twee kogels in het magazijn in plaats van één. Maar dat geeft dan weer zóveel meer terugslag bij het schieten, dat het herladen net zo lang zou duren als opnieuw aanleggen voor een schot. En als je normale geweer dan ook nog eens stiller te werk gaan of meer schade aanricht, weet ik wel welke ik kies.

Wat wél nuttig is, is het craften van je eigen kogels. Tijdens missies vind je allerlei materialen, waarmee je kogels kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld een explosief elementje toevoegen voor wat extra schade, of een chip waarmee je vijanden kunt taggen. Deze aanpassingen kunnen erg handig zijn voor bepaalde situaties, dus zeker als je bij een bepaalde missie vastzit, kan het een uitkomst bieden.

Sluipschieten à la… Far Cry?

Maar goed, door naar de daadwerkelijke missies. Je hebt drie speelstijlen: Sniper, Ghost en Warrior (vandaar de titel). Echter, dit gegeven wordt je niet verteld, dus had ik het idee dat je echt als sluipschutter te werk moest gaan. De eerste keer dat ik gezien (en beschoten) werd, dacht ik dus dat het verstandig zou zijn als ik me uit de voeten zou maken. Ik eindigde met vijf kogels in mijn rug. Als ik daarentegen in de bosjes was blijven zitten met mijn AK-47 (die overigens AKA-47 heet in de game), had ik de daders met gemak uit kunnen schakelen. Daarom voelt Sniper: Ghost Warrior 3 meer aan als een Far Cry-game, maar dan met een sluipschuttersgeweer als primair wapen en een assault rifle als secundair wapen. Dat is wil natuurlijk niet zeggen dat het geen leuke game kan zijn, maar er is eigenlijk maar één grote concurrent voor deze serie. Daarom zou ik juist graag zien dat Sniper: Ghost Warrior binnen het genre innoveert, in plaats van gameplay te kopiëren uit andere series.

Ook is het zo dat je in principe vrij bent om je strategie en route uit te kiezen, maar ik voelde me in deze beta-missies niet écht vrij. Als je tijdens de missie Block Out bijvoorbeeld op zoek gaat naar Ivan Krustchev, krijg je vlak bij het doelwit ineens een zijmissie die je ‘toevallig’ leidt naar een plek waar je perfect zicht hebt op Krustchev. Hiermee schiet City Interactive zichzelf een beetje in de voet: je hebt de vrijheid wel, maar door dit soort dingen krijg je tóch de indruk dat je bij het handje wordt genomen.

Technische problemen

Ten slotte ga ik het nog hebben over de technische kant van het verhaal. Op dit vlak is er namelijk nog wel wat ruimte voor verbetering. Op het internet doen verhalen de ronde over bugs en crashes. Zo erg als die verhalen gebeurde bij mij gelukkig niet, maar toch was ook mijn niet geheel vlekkeloos. Zo had ik bijvoorbeeld erg veel last van framedrops. Ik dacht dat het wellicht aan mijn hardware lag, maar toen ik de grafische instellingen bekeek, bleek dat die al op het allerlaagste niveau stonden. Daarom deed ik natuurlijk het enige logische: ik zette de instellingen wat hoger. Dit had letterlijk geen enkele invloed op mijn framerates, wat erop duidt dat de game het probleem is, niet mijn pc. Fijn voor mij, maar hoogstwaarschijnlijk nadelig voor het ontvangst van de game.

De tweede grote bug die ik tegenkwam, had te maken met lijken. Althans, ik hoop dat het een bug is. Lijken van mijn slachtoffers bleven namelijk oneindig liggen, zonder dat ik de optie leek te hebben om ze te verplaatsen. Daardoor blijven je slachtoffers constant op dezelfde plek liggen. Dat lijkt misschien niet heel erg, maar ook je vijanden blijven deze lijken steeds opnieuw “vinden”. Op den duur wordt dat behoorlijk frustrerend, aangezien de vijanden zinnetjes blijven uiten als: “Shit, it’s one of ours!” Als je die uitspraak vijf keer hoort nadat je slechts twee slachtoffers hebt gemaakt, komt het toch wel een beetje je neus uit. Dit des te meer omdat vijanden dus steeds op hun hoede blijven, waardoor jouw missie moeilijk wordt, ook als je verder helemaal niets uitvoert.

Voorlopige conclusie

Al met al lijkt City Interactive geleerd te hebben van de fouten uit eerdere delen. Toch zijn er nog bepaalde dingen die moeten worden gladgestreken in de periode tot aan de release in april. De stuiterende beeldverversing wordt na verloop van tijd minder, dus het liefst zou ik zien dat CI de bugs repareert die je problemen opleveren. Ik bedoel: vijanden die hun dode kameraden telkens weer opnieuw “vinden”? Kom op! Begraaf die lui en ga verder met je virtuele leven, zodat ik ook jullie uiteindelijk naar gene zijde kan sturen!

Ook voelt Sniper: Ghost Warrior 3 vooralsnog aan als een minder gepolijste Far Cry-game. Natuurlijk is het sluipschuttersgeweer je primaire wapen, maar je secondaire AK-47 kan alsnog je meest gebruikte wapen worden als je daarvoor kiest. Aangezien de Sniper Elite-franchise eigenlijk de enige échte concurrent is, is dat jammer: het is niet zo dat het genre echt uitgemolken wordt, dus waarom zou de Ghost Warrior-serie elementen lenen uit andere genres? Er is meer dan genoeg ruimte om zélf te innoveren!

Sniper: Ghost Warrior 3 staat 4 april aanstaande te verschijnen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren