Review: Nacon Revolution Pro Controller

Consoles worden standaard geleverd met een controller waar iedereen het maar mee moet doen, zoals de DualShock 4 voor PlayStation 4 of de Xbox One-controller. Laatstgenoemde heeft er al een ‘concurrent’ bij gekregen onder de noemer Xbox Elite Controller en ook PlayStation 4-bezitters krijgen nu meer keuze met welk stukje handzaamheid ze games kunnen spelen. Zo zijn onlangs de Nacon Revolution Pro Controller en Razer Raiju verschenen, en deze eerstgenoemde hebben we grondig van een test voorzien.

Voor de pro

Om maar met de deur in huis te vallen, over smaak valt niet te twisten. Daarom zal ik de Nacon Revolution Pro Controller niet afrekenen op de plaatsing van de normale knoppen. Nou ja, de plaatsing van de D-pad en het linkse pookje dan. Die zijn geplaatst als een Xbox-controller en dat zal voor menig PlayStation-gamer toch wel even wennen zijn. Ben je gewend aan de DualShock 4, dan is het apparaat van Nacon sowieso aftasten aangezien de controller een stuk robuuster (lees: groter) is dan die van Sony zelf. Helemaal niet verkeerd, want het komt ten goede aan het comfort. De Revolution Pro Controller ligt lekker in de hand en je handen vormen er ook prima omheen. Heb je echter relatief kleine handen, dan kun je wellicht even een tweede keer nadenken.

Daarnaast is de controller voorzien van een stroeve textuur, waardoor hij niet snel zal gaan glijden, alsook door het ergonomische design. Het is duidelijk te zien dat hierover nagedacht is en dat geldt ook voor een groot deel van de knoppen. De Revolution heeft een aantal extra knoppen, maar laten we eerst de standaard knoppen langsgaan. De linkerstick is voorzien van een inkeping (concave), waar de rechterstick juist een ronding heeft (convexed) met het Nacon-logo erin verwerkt. De keuze hiervoor snap ik niet helemaal en hoewel het logo in de rechterstick leuk is verzonnen, kun je het na een aantal uur gamen wel aan je duim gaan voelen.

Het reliëf op het pookje bleek voor mij net te hard en dat voelt op den duur niet prettig. De vier kenmerkende PlayStation-knoppen voelen evenals net iets anders aan, maar zeker niet verkeerd. De D-pad is echter wel van een totaal andere orde en valt tussen de DualShock 4- en Xbox One-controller in. Voor bepaalde games voelt deze behoorlijk fijn aan en zo zou het geoptimaliseerd moeten zijn voor fighting games, al heb ik daar nog steeds mijn twijfels over.

De Nacon Revolution Pro Controller wordt namelijk aangeraden voor, je raadt het wel, de professionele gamer. Een groep eSporters heeft zelfs meegewerkt om het ultieme handzame apparaat te creëren. Toch blijf ik voor vechtspellen bij de D-pad van de DualShock 4 (hoewel die van Nacon volledig is rond te draaien). Als we naar de schouderknoppen kijken, voelen de R2- en L2-trekkers erg verfijnd aan voor voornamelijk shooters. Je merkt een accurate respons en ze lijken sowieso al een kleinere deadzone te hebben dan andere controllers. Echter, door de prima plaatsing van deze triggers, vallen de schouderknoppen R1 en L1 een beetje buiten de boot. Ze zijn iets te ver naar voren gepositioneerd, waardoor je handen een vreemde beweging of houding aan moeten nemen om ze te kunnen indrukken. Dit geeft voor mij een beetje hetzelfde gevoel als bij de Xbox One-controller, terwijl ze (voor mij) op de DualShock 4 wel goed geplaatst zijn.

Extra knoppen

Meer is altijd beter! Oké, dat is niet waar, maar in het geval van de Revolution wel. Er zijn namelijk legio mogelijkheden om de controller aan te passen, voornamelijk softwarematig, al zitten er ook extra knoppen op. De achterkant is gevuld met de M-knoppen, voor onder meer de zogeheten macro’s. Deze zijn middels de software van Nacon, die je op pc moet installeren en de controller met de USB-kabel moet aansluiten, in te stellen. Zo kun je zelf de functionaliteiten van de extra toetsen bepalen, bijvoorbeeld richten, springen of herladen. Er zijn zelfs meerdere functies op één M-knop in te stellen, die voor een volledige macro-combo in een fighting game kunnen zorgen. Deze extra flippers achterop zijn wel de enige extra buttons op de controller en dat is helemaal niet erg. Met te veel zou je verzuipen en het gaat natuurlijk ook om het comfort en de draagbaarheid van de totaliteit aan functies.

De andere aanpassingen geschieden in het aanpassen van het gewicht en daarnaast softwarematig. De onderkant van beide handgrepen is open te draaien waarna je er een mechanisme met gewichtjes uit kunt halen. Er zitten diverse gewichtjes bij, zodat je zelf de ideale massa van de controller kunt bepalen. Hou je van iets zwaars in de handen of kun je alleen maar met een lichte controller gamen? Of heb je de rechterkant graag zwaarder dan de linkerkant, dan is dat ook mogelijk. Qua hardware is er verder niets zelfs te tweaken, dit gebeurt zoals eerder gezegd met de Nacon-software. In eerste instantie is het zoeken naar hoe alles in te stellen en dat zorgt ervoor dat de software niet heel gebruiksvriendelijk is. Echter, na even puzzelen is er enorm veel aan te sleutelen.

Je hebt twee modi op de Revolution, 1 en 2. Staat hij op 1, dan gebruik je de standaard instellingen van Nacon en is de cirkel om de rechterstick blauw gekleurd. Staat hij op 2, dan kun je uit vier profielen kiezen die je zelf kunt customizen (en geeft de cirkel om de stick een rode kleur). Eentje voor bijvoorbeeld shooters, eentje voor fighting games, eentje voor racegames etc. Per profiel zijn knoppen aan te passen, macro’s op te nemen, alsook de gevoeligheid van de rechterstick en de deadzone van de triggers. Een korte deadzone is handig voor shooters, terwijl een langere deadzone fijn kan werken in racegames zodat je gecontroleerd kan accelereren of remmen. Welk profiel staat ingesteld is te zien aan de vier lampjes, twee onder de Share- en twee onder de Options-knop. Het ingestelde profiel geeft een rood lampje aan, dat je kunt wijzigen met de Profile-knop aan de achterkant van de controller.

Nacon helpt je

Naast het zelf kunnen customizen van profielen, biedt Nacon ook een aantal vooringestelde profielen die je kunt inladen op de controller. Zo kun je profielen downloaden die geschikt zijn voor bijvoorbeeld Street Fighter 5, Call of Duty: Infinite Warfare en Destiny. Hierbij is alles zo getweakt dat je bij elke game het lekkerste met dat profiel speelt, mocht je er zelf geen zin in hebben. De software gaat namelijk best diep, waarbij je naast knoppen instellen ook diverse functies van de sticks kunt aanpassen en zelfs de mate van vibratie van de Revolution. Helaas is het niet te tweaken dat je de controller ook draadloos kunt gebruiken. Omdat het een Pro-controller is en geschikt voor eSports, moet je het apparaat aansluiten op de PlayStation 4 of pc. Dit om zo min mogelijk input lag te creëren. Maar voor de ‘gewone’ gamer is dit niet per se nodig, waardoor je dus wel meteen aan een drie meter lange kabel gebonden bent.

Dat er nagedacht is over de Nacon Revolution Pro Controller lijkt wel duidelijk. Het ontwerp is sterk, het ding ligt lekker in de hand en heeft een stroef laagje om glijden van de controller te voorkomen. Ook de extra knoppen zijn prima gepositioneerd en kunnen goed van pas komen in tal van games. De Xbox-controller indeling kan voor PlayStation-gamers een doorn in het oog zijn, of gewoon gewenning. Echter lijken de schouderknoppen wel overgenomen te zijn van Microsofts handzame apparaat, want die zijn onwennig voor de vingers.

Een groot voordeel van Nacons controller is de customization aan de Revolution Pro. Gering als het om hardware-matig tweaken gaat, maar zeer uitgebreid in de software. Het programma is niet heel gebruiksvriendelijk, al is hier overheen te kijken als je merkt wat er te tweaken valt. De triggers, de rechterstick, het aanmaken van profielen (vooral voor de macro’s) en deze inladen op de controller. Wel voelt de controller voor de fanatieke of, uiteraard, de pro-gamer en ben je daarom gebonden aan de kabel. Ook voor het prijskaartje van 109 euro moet je even bedenken of je wel zo pro bent of behoorlijk veel en fanatiek gamet. De kwaliteit is er wel naar, want de Nacon Revolution Pro Controller is een robuust apparaat.

1.
    CHILLOZZ's avatar

*Wat is NOT. Xbox Layout…

Is toch niet te geloven dat een orginele gelicenseerde playstation controller de xbox layout aan neemt.

Cool/Fijn voor de gene die de switch hebben gemaakt van xdoos naar playstation.
    Had het dan wel mooi gevonden als ze daar 2types in hadden. 1 ps layout 1 xB layout

2.

Ach, Sony smijt de laatst tijd toch met licenties. De Razer Raiju heeft wél de (overigens foute – Kappa) lay-out en zo zijn er nog tig andere third party controllers die dat volgens het Dualshock-boekje doen.

Vind het juist weer fraai van Nacon dat zij als een van de weinige toch die doelgroep aan proberen te spreken met een andere lay-out van de thumbsticks. Zal wel een gat in de markt geweest zijn.

3.
    3333/3333's avatar

Ik ben zelf van mening dat als je straks fatsoenlijk Gran Turismo Sport wil spelen zonder rijhulp, je toch echt een controller moet hebben met triggers die potentiometers gebruiken in plaats van een drukgevoelige membraan switch zoals in de DualShock 3 en 4. De (niet-lineaire) range van zo’n membraan is echt veel te klein om er precies mee te kunnen zijn.

Alleen al om die reden speel ik zelf met een Xbox controller op m’n PS3, het maakt games als Gran Turismo een stuk beter speelbaar. Mocht ik ooit nog een PS4 kopen dan zou ik ook zeker een soortgelijke controller zoeken.

4.
    DennyPS4's avatar

(null)