1, 2, Switch

Een nieuwe console van Nintendo, een nieuwe voorbeeldgame om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Bij de Wii kwam het roemrijke Wii Sports, de Wii U moest het doen met Nintendo Land. De Nintendo Switch? Die doet niet aan gratis games. Wél valt het ingenieuze 1, 2, Switch binnen het karige launch-aanbod van de Switch. Deze titel wordt tegen volprijs verkocht, maar vervult wel die veelbelovende rol als voorbeeldspel voor het nieuwe apparaat…

TIP: Bekijk ook onze Nintendo Switch Preview voor meer informatie over de console en de Joy-Con controllers.

Een podium voor de Joy-Con

1, 2, Switch is, kort door de bocht, een forse verzameling aan mini-games. Kleinere, losse spelletjes waarbij de twee standaard meegeleverd Joy-Cons opgedeeld worden onder twee spelers. Stuk voor stuk zijn het simpele opdrachtjes die het tweetal tegen elkaar zal zetten. Een snelle beproeving van vaardigheden of snelheid, met telkens de Joy-Con besturingen in de hoofdrol. Zeker een game of twintig kwam aan bod in de vlotte 1, 2, Switch onthullingstrailer, maar een precieze hoeveelheid blijft voorlopig uit.

En die mini-games maken er werk van. Of het nu razendsnel koeienmelken is of gelijktijdig een kluis kraken; elk van de spellen dient als een uniek podium waar de Joy-Con op kan schitteren. De infrarood afstandmeter, de vooruitstrevende haptic feedback of de verfijnde bewegingsbesturing. 1, 2, Switch is veelzijdige demonstratie van alles wat de geinige — doch relatief high-tech — controllertjes te bieden hebben. Vaak voorzien van wat ongein voor de spelers in kwestie. Als speler sta je met 1, 2, Switch absoluut niet zelf in het spotlicht, maar er mag wat gelachen worden met de hoofdrolspeler.

Furieus koeien aftrekken

Dat komt voornamelijk door het feit dat 1, 2, Switch in veel gevallen de aandacht wegtrekt van het televisiescherm. Of de Nintendo Switch zelf, for that matter. Spelers worden geacht de focus op de controller zelf te houden, of juist op elkaar. Een groot deel van de spellen gebruikt de HD Rumble in de Joy-Cons als voornaamste communicatiemiddel. Je voelt hoe effectief je de koe melkt, of hoeveel van de te raden balletjes er ‘in de controller’ zitten. Allemaal aan de hand van specifieke trillinkjes, soms bijgestaan door geluid. Daar komt eigenlijk maar weinig schermtijd bij kijkend. Anderzijds is het ook hilarisch je tegenspeler in de gaten te houden. Niet alleen bij de duellen gebaseerd op reflexen, maar ook gewoon omdat het kosteloos is om je maat furieus een onzichtbare koe te zien aftrekken. Gegarandeerd scoren op feestjes. Al helemaal goud als tweespeler drankspel.

Tentoonstelling der twijfels?

Toch bleef er een nare nasmaak hangen na de hands-on sessies met 1, 2, Switch. Alle mini-games voorzien in hun doel om de Joy-Cons in de schijnwerpers te zetten, maar verder blijft het geheel van het spel eigenlijk wat karig. De mini-games zijn uiteraard leuk om de Nintendo Switch mee te ontdekken of een avondje vermaak met een vriend te hebben, maar daar blijft het waarschijnlijk wel bij. Dit is niet een bundel spelletjes die je blijft spelen, al helemaal niet als je het continu tegen een computergestuurde medespeler speelt. En zelfs als je continu een vriend ter beschikking hebt, kan ik me niet voorstellen dat de spelletjes los van elkaar erg lang vermakelijk blijven. Ongetwijfeld zal er wat progressie te boeken zijn in 1, 2, Switch, maar ik zie niemand diezelfde kluis honderden keren openbreken. Die lol gaat er op een gegeven moment toch van af.

En daarin kan 1, 2, Switch wellicht toch een gemiste kans zijn voor Nintendo. Op alle fronten voelt deze titel aan als de Wii Sports van de Nintendo Switch, wat de losse verkoop ervan enigszins tegenstrijdig maakt. Het is een ultieme tentoonstelling van waar de Joy-Cons toe in staat zijn, maar wel eentje die om een eigen meerprijs vraagt. De precieze hoeveelheid van de minispelletjes blijft nog even onbekend, maar het is lastig voor te stellen dat er genoeg inzitten om een prijs van vijftig à zestig euro hard te kunnen maken. En in een al wat slank aanbod aan games voor de Nintendo Switch bij launch, moet dat veel twijfels opleveren. Voor een paar tientjes is 1, 2, Switch ongetwijfeld een leuke aaneenschakeling van Joy-Con-vermaak, maar volprijs? Dat is een koop die ik niet snel zou willen maken.

Voorlopige conclusie

Met 1, 2, Switch heeft Nintendo zonder twijfel een goede aaneenschakeling van de functionaliteiten van de Joy-Con te pakken. De titel bundelt innovatieve manieren in de controllers in te zetten met lukraak vermaak voor twee. En ja, dat is geheid scoren op een kleinschalig huiskamerfeestje, of als bizar drankspelletje. Maar op zichzelf voldoet dat niet snel als een titel die je keer na keer op wilt starten. Al helemaal niet in je uppie.

En daaruit vloeien wat twijfels voort. Als gratis gebundelde game bij de Switch had Nintendo hier ongetwijfeld furore mee kunnen maken, maar losstaand? Voor de volprijs? Dat wordt een lastiger punt om over te brengen. Misschien dat Switch-spelers de bundel later voor een verlaagd prijsje oppakken, maar naast een The Legend of Zelda: Breath of the Wild is dit absoluut niet de killer app waar een gamer naar op zoek is…

  1.   
    jelte23's avatar

    Ik koop deze titel pas als hij in de uitverkoop bakken ligt. Zal niet heel lang duren voordat gebeurt denk ik. Op release heb ik zelda in huis. Deze niet, want vind het geen 50 euro waard. Ze hadden hem er gratis bij moet leveren inderdaad.

  2.   
    Tom's avatar

    Precies dat. Ik verwacht dat de prijs van 1, 2, Switch ergens in het eerste half jaar nog gaat kelderen, om het maar net dat beetje aantrekkelijker te maken.

    Anderzijds hoorde ik ook het idee om 1, 2, Switch bijvoorbeeld gratis te verstrekken bij gamers die hun eerste maand op de online service van Nintendo afsluiten. Het resulteert in een fatsoenlijke first-party bundel aan mini-games en kan mogelijk mensen over de streep trekken bij Nintendo’s eerste poging op betaalde internetservices.