Horizon: Zero Dawn – Fast Forward 2017

Na al die jaren verandert de Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games van strategie; even geen shooters meer, maar een actie-RPG genaamd Horizon: Zero Dawn. Ik had op Firstlook Festival afgelopen oktober de eer eindelijk met de game aan de slag te gaan en zoals je misschien in deze hands-on preview kon lezen (of horen en zien), was ik al euforisch. Na wat nieuwe trailers en de releasedatum die nu wel heel dichtbij komt – ja, 1 maart! – kunnen we niet anders vaststellen dat we echt warmlopen van deze titel. Maar waarom precies?

Aloy, back to basic

Om maar met de deur in huis te vallen, Guerrilla Games is het niet gewend aan RPG’s te werken en dat was in oktober al een beetje te merken. Niet in negatieve zin, absoluut niet, want het bedrijf lijkt met Horizon: Zero Dawn goed te weten wat ze doet. Maar aan de controls te voelen, die naar eigen zeggen in mijn preview al direct vertrouwd waren, heeft de ontwikkelaar afgekeken van andere actie RPG’s. Tom noemde in de video preview Shadow of Mordor als voorbeeld en dat is helemaal niet gek. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en je moet ergens de informatie en ervaring vandaan halen. Geef het een eigen smoel en de game kan iets unieks zijn en dat zie je aan Horizon.

De game schotelt ons een post-apocalyptisch universum voor waarin de mensheid een flink stuk is gedaald op de voedselketen en robotdinosauriërs (de Machines) het voor het zeggen hebben. Mensen hebben geen geavanceerde wapens en machines meer, maar primitief gerei als pijl en boog, dorpjes en forten van hout en kleding van dierenvachten, ofwel back to basic. Helaas zet de mensheid geen progressieve stappen om te klimmen in de keten en Aloy is dat zat. Een roodharige dame die de kunst van het vechten, jagen en de bek opentrekken onder de knie heeft en moedig genoeg is buiten de veilig zones te treden, op zoek naar de bron. De kern van de robots en die uit te schakelen, om de wereld terug te geven aan wezens van vlees en bloed, en niet meer bang te zijn voor Skynet-praktijken.

Knokken tegen metaal

Jouw voornaamste doel is dus overleven in de open wereld en uitzoeken hoe je de Machines kunt verslaan. Met je pijl en boog, maar ook mêlee-combat, granaten en vallen kun je diverse robots verslaan. Ze verschillen in grootte, functie, snelheid en kracht. Sommige zijn gemaakt voor transport en verdedigen zich bijvoorbeeld met een schild, de Watchers lopen wacht en zijn vooral snel, maar er komen ook enorme girafachtige Machines voor. Ze hebben allemaal een eigen strategie om te verslaan en dat maakt de combat divers en in veel gevallen ook fast-paced. Je zult aanvallen moeten ontwijken door weg te rollen of je in het hoge gras te verschuilen, moeten uitzoeken wat het zwakke punt van een robot is of moeten flanken doordat een schild in de weg zit. Er zijn robots die immuun zijn voor elektrogranaten, of voor vuur. Ook zijn er die als mount gebruikt kunnen worden, dat moet je allemaal ontdekken met de beschikbare elementen op zak.

En daar komen de RPG-elementen om de hoek kijken, namelijk het looten en craften. Verslagen Machines droppen meestal loot die je kunt gebruiken om wapens of gear van te maken. Ook zijn er voorwerpen en spullen te koop in dorpen, waar ook nieuwe quests voor je klaarliggen. Horizon: Zero Dawn heeft een vast verhaal, maar er zijn ook talloze sidequests aan te nemen die misschien wel nuttige beloningen opleveren en goed zijn voor later. De enige twijfel zit hem momenteel nog wel in het verhaal. Trailers geven de nodige informatie vrij, al blijft er een schaduw van onwetendheid achter. Guerrilla heeft met Killzone nooit hele memorabele verhaallijnen neergezet en we hopen van harte dat het met Horizon wel gaat lukken. De gameplay voelt namelijk enorm solide, de game ziet er fantastisch en ambitieus uit en we weten waartoe de ontwikkelaar in staat is.

Voorlopige conclusie

Guerrilla Games schenkt ons een verfrissende game genaamd Horizon: Zero Dawn. Op het narratieve vlak speelt er nog een twijfel, maar met de rest lijkt het goed te komen. Een lekkere gameplay en combat, diverse en tactische gevechten tegen de robotdinosauriërs en een ambiance in de open wereld om je vingers bij af te likken. Hopelijk heeft de ontwikkelaar een goede balans gevonden tussen de actie- en RPG-elementen, want dan kan er weinig misgaan. Het is natuurlijk wachten op de review of de game uniek genoeg blijkt en tot het einde zal blijven boeien. Vanaf 1 maart exclusief beschikbaar op PlayStation 4.


Meer weten over Horizon: Zero Dawn? Lees al het nieuws, of bekijk de screenshots en trailers!

  1.   
    Ryan2000's avatar

    Zin in!!! 🙂