For Honor – Fast Forward 2017

Als er één game is die iets anders doet in 2017, dan is het For Honor wel. De game van Ubisoft Montreal met de extravagante Jason VandenBerghe (Red Steel 2) zet de game-industrie hopelijk aan het denken. Met Red Steel 2 had VandenBerghe al de ambitie een spel op de markt te zetten dat iets nieuws deed. Of die titel een enorm succes was laten we even buiten beschouwing, maar de ambitie om een geweldige virtuele ervaring te creëren met mechanieken die niet wat anders zijn, daar is de man bekend om. Of For Honor ons een glimlach zal geven, daar blikken we nu op vooruit.

Viking, Knight, Samurai

For Honor is niet voor kleine kindertjes, want Jason VandenBerghe zet met de game een brute, blood ’n gore setting neer in een Middeleeuws geïnspireerde setting. Er zijn drie facties waar je uit kunt kiezen, namelijk Vikingen (Warborn), Ridders (Legion) en de Samoerai (Chosen). Elke factie heeft zijn eigen verhaallijn, iets wat we bijvoorbeeld ook kleinschalig zagen in Battlefield 1. Echter, in For Honor krijgen we drie volwaardige campagnes die het verhaal vertellen hoe de beschavingen tot het punt zijn gekomen om Apollyon te verslaan, de meest gevreesde Warlord in de game. Zij leidt de ridders in een legioen genaamd de Blackstone Legion en jij kiest een factie om het tegen Apollyon en haar leger op te nemen.

Art of Battle

Hoe de storylines worden is nog afwachten, maar we hebben de game natuurlijk al getest in de vorm van de multiplayer. Het meest opvallende is de combat die ‘Art of Battle’ wordt genoemd. Je kunt het vechtsysteem zien als een triangel, namelijk drie manieren om aan te vallen en te verdedigen: links, rechts en boven. Het is belangrijk om te anticiperen op de bewegingen van je tegenstander. In een duel lock je de vijand en zul je tactisch met je positionering om moeten gaan. Verander constant je houding om vervolgens uit te halen en een flinke klap uit te delen. Pas op met streaks maken, want de tegenstander kan counteren en de aanval overnemen. Je neemt elkaars bewegingen over om te verdedigen en de ander in verwarring te brengen. Naast deze nieuwe combatmechanieken heb je ook speciale vaardigheden die per klasse verschilt, zoals beuken of stunnen. Elke factie heeft momenteel twee klassen, maar de ontwikkelaar voegt later meer klassen toe.

Je zult ook je vechtstijl aan moeten passen op de factie of klasse die je kiest. De Samoerai zijn vooral snel, maar hebben minder health. De Vikingen zijn bruut, groot en lomp maar daardoor langzamer, vooral de Raider en de Ridders zitten daar een beetje tussenin. Elke klasse heeft zijn eigen specialiteiten en dus ook stijl, waardoor het met de intuïtieve gameplaymechanieken wel even kan duren eer je aan een personage gewend bent. Echter, een duel winnen met een vernuftige tactiek geeft zoveel voldoening in For Honor.

Multiplayer

For Honor zal merendeels om de online multiplayer draaien en die is dan ook perfect om het vechtsysteem in zijn volle glorie te gebruiken. De AI-krijgers kun je met hack ’n slashen redelijk makkelijk maar zonder genade naar de eeuwige jachtvelden sturen, de echte spelers zijn een zwaardere kluif. In modi als Dominion (4 vs. 4 zones overnemen), Brawl (2 vs. 2) en Skirmish (in feite Team Deathmatch) ziet het ernaar uit dat er aardig variatie in zit op drie mappen. Dit laatste is wellicht nog wat karig, maar we mogen hopen dat Ubisoft Montreal genoeg gratis DLC toevoegt om For Honor interessant te houden.

Voorlopige conclusie

De creatieve geest van Jason VandenBerghe vloeit rijkelijk en dat is in For Honor dan ook prima terug te zien. Met een toffe setting, een intuïtief vechtsysteem en tactische gameplay lijkt het goed te komen met de game. Nu nog een goed verhaal en een online multiplayer die interessant blijft en vooral stabiel loopt en 2017 begint sterk. Op 14 februari mogen we het gaan meemaken op PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor mij het perfecte Valentijnsdagcadeau?

Meer weten over For Honor? Lees al het nieuws, of bekijk de screenshots en trailers!

  1.   
    NietNickMeneer's avatar

    !daanrage Kappa

  2.   
    Tom's avatar

    Daans rage-momentje had makkelijk embedded kunnen worden waar die trailer nu staat. Was bovendien ook stukken representatiever geweest voor de game. Kappa

  3.   
    HWSHHZ's avatar

    Nog niet echt onder de indruk van het spel. Heb ook de bèta gespeeld, maar vond het redelijk snel saai worden. Ook de executions waren erg mager in de bèta, maar dat zal bij release miss al wel anders wezen. Geef mij maar een nieuwe Assassins tijdens de 80-jarige oorlog, maar dat zal er wel nooit van komen :p

  4.   
    Iweddewi's avatar

    Mochten jullie mijn reacties elders gemist hebben….die sweater van For Honor….die wil ik heulheulheul graag winnen!