Gamersnet.nl

Planet Coaster

Vanuit het niets was daar Planet Coaster. In een voor mij moeilijk gamejaar is de attractieparkbouwer van Frontier in één keer mijn game van het jaar. Zelden was het mogelijk om zo diep in een game te duiken, waarbij oog voor detail wordt beloont met de beste en tofste parken. Urenlang kun je jezelf verliezen in Planet Coaster, niet alleen als het gaat om achtbanen, maar vooral ook in de omgevingen. Bijna alles wat je wil bouwen is ook te bouwen, waarbij de balans tussen uitdaging en toegankelijkheid perfect is uitgevoerd. Bijna iedereen die ooit heeft genoten van Rollercoaster Tycoon, zal zich verliezen in Planet Coaster. We willen alleen nog meer content!

De échte Rollercoaster Tycoon

Planet Coaster is gemaakt door dezelfde makers als Rollercoaster Tycoon 1, 2 en 3. De nieuwe Rollercoaster Tycoon World is dat niet, uitgever Atari is namelijk de eigenaar van de naam Rollercoaster Tycoon en dus moest ontwikkelaar Frontier met een nieuwe titel op de proppen komen. Dit is Planet Coaster geworden, en is deels via crowdfunding tot stand is gekomen. Persoonlijk heb ik de game ook vroeg aangeschaft, omdat ik een groot fan was van de eerste drie delen Rollercoaster Tycoon. Veel van mijn generatiegenoten hebben warme herinneringen aan de eerste delen, waarbij vaak gezegd wordt dat deel 3 de minste was, vanwege de 3D-wereld. Deze 3D-wereld is terug in Planet Coaster. Voor mensen die dat jammer vinden en puur de 2D-sprites van de eerste twee delen willen, koop alsjeblieft een enkeltje 1999. Het is 2016 en de 3D-wereld van Planet Coaster is fantastisch.

Bekende features uit de eerste games keren terug naar Planet Coaster, zoals het managementsysteem en de manier van aankleden van je park. Dat aankleden van je park is echter veel toegankelijker geworden, waardoor het veel leuker is om kastelen, huizen en andere gebouwen te maken. Er is geen enkele achtbaan in mijn park zonder entreehuis. In mijn sprookjesbos zijn kastelen te vinden met draken op het dak, bewakers voor de deur en ingebouwde winkels. Inzoomen is altijd verstandig, want dan kun je daadwerkelijk per vierkante meter aan de slag met begroeiing op de muren, plantjes, fonteinen, schilden, zwaarden en nog veel meer. Het aantal manieren waarop je gebouwen kan aanpassen is bijna eindeloos en als je het een beetje onder de knie hebt, is het enorm bevredigend om een perfect gebouw te maken. Dit heeft ook nog eens een positief effect op je geldstroom, want elke attractie heeft een meter waarmee wordt aangeduid hoe mooi de omgeving is. Een score van 100% zorgt voor een drukkere attractie en dus meer geld in het laatje.

In thema

Qua achtbanen is er genoeg te beleven, met meer dan 20 verschillende soorten. Je kunt daarbij gebruik maken van kant-en-klare achtbanen, maar echte pro’s gaan natuurlijk zelf bouwen. In je piraten- of westerngebied gebruik je natuurlijk de mijntrein, en modernere treinen gebruik je in een sci-fi-setting. Het bouwen gaat enorm intuïtief, je kunt bijna elke denkbare route maken, waarbij je het ook nog eens direct kunt testen. Is het té heftig voor de bezoeker? Dan wordt dat simpel en duidelijk aangeduid. Het enige nadeel is dat bomen, stenen en gebouwen je achtbaan actief tegenhouden. Een optie om deze automatisch te laten verwijderen als je een achtbaan wilt plaatsen, was gemakkelijk geweest. Nu dien je de bouw te onderbreken om losse onderdelen te selecteren en te verwijderen. Buiten deze kleine moeilijkheid is de bouw van elke achtbaan mogelijk, zowel boven als ondergronds.

Je kunt natuurlijk geen park volbouwen met alleen maar achtbanen. Ook reguliere attracties zijn aanwezig. Het aantal van bijna 25 is mij net te laag, waarbij voor thematische attracties een probleem zijn. Een schip, een draaimolen met bootjes en een boomstamattractie zijn de enige attracties die passen bij een piratenthema. Tel daarbij een achtbaan met mijntreinen en een houten achtbaan op en je hebt dus vijf attracties binnen dat ene thema. Magertjes, dus dat had wat meer gemogen wat mij betreft. Een optie om “algemene” attracties aan te kleden in een bepaald thema was hier een perfecte oplossing voor geweest. Nu is het vooral zaak om gebouwen over attracties te bouwen of om ze weg te werken ondergronds. Dat er daarnaast amper waterattracties zijn is werkelijk belachelijk. In RCT3 kon je roeibootjes gebruiken, waterfietsen, jetski’s, een raderboot en nog meer. Dat deze attracties niet aanwezig is in Planet Coaster is ronduit belachelijk.

Ondergronds

Het werken onder de grond is zonder twijfel de tofste innovatie van Planet Coaster. Je kunt namelijk letterlijk de grond over een attractie heen tillen. Als een soort sinkhole wordt je attractie dan opgeslokt zodat je direct een attractie ondergronds hebt. Vervolgens kun je het interieur van de grot aankleden met alles wat je maar kunt bedenken. Verlichting, vlaggen, speakers, rook-, licht- en lasereffecten. Het werkt belachelijk intuïtief en ook de mogelijkheid om attracties (maar ook gangpaden) half onder de grond te bouwen is enorm sfeervol. Kleed de mond van de grot vervolgens aan met rotsen en bomen en je hebt een schitterende ingang voor elke attractie.

Persoonlijk ben ik geen fan van de modus waarbij je alles gratis kunt bouwen. Voor mij is het financiële component belangrijk en een mooie stimulans. Het managementsysteem van Planet Coaster is zeer vergelijkbaar met die van de eerste drie Rollercoaster Tycoon-games. Je kunt de prijs van je toegangskaartjes aanpassen, leningen afsluiten, onderzoek doen naar nieuwe attracties, bouwstijlen en winkels, de meningen van je bezoekers peilen en nieuwe medewerkers aannemen. Dit laatste is iets wat nog best eens lastig is, want medewerkers zijn niet altijd tevreden. Je kunt ze trainen in vijf niveaus, maar een hoger opgeleide schoonmaker wil op een gegeven moment ook meer geld zien. Hetzelfde geldt voor je monteurs, entertainers en al je winkelmedewerkers. Je zal merken dat je veel tijd bezig bent in je managementpaneel, voor mij een heerlijke bezigheid.

Je kunt niet over Planet Coaster schrijven zonder na te denken over de toekomst. Het aantal attracties is voor mij namelijk iets te karig. Dat heeft ook te maken met de geweldige uitbreidingen die Rollercoaster Tycoon 3 had, met zwembaden en dierentuinen. De toekomst moet daarnaast veel waterattracties bevatten, het liefst gratis en voor niets natuurlijk. Wat sowieso gratis is en blijft, is de Steam Workshop, waar Planet Coaster ondersteuning aan biedt. Persoonlijk bouw ik liever zelf, maar de creaties die mensen nu al hebben gemaakt zijn soms bizar. Een volledig Disney-kasteel, Star Wars scenes, de Baron 1898 uit de Efteling, je kunt het allemaal gratis en voor niks downloaden om je park nog mooier te maken. Het aanbod is nu al indrukwekkend, maar natuurlijk gemaakt met de geboden tools uit de game. Nieuwe tools in de vorm van waterattracties, zwembaden en dierentuinen staan hoog op de verlanglijst.

Conclusie

Planet Coaster is desalniettemin mijn absolute game van het jaar. Het blijft me pakken, en ermee stoppen is enorm lastig. Het oog voor detail dat de game biedt is bizar en je kunt bijna alles op jouw eigen manier wijzigen. Qua achtbanen is er genoeg keuze, al is het qua winkels en attracties net te weinig, zeker dankzij het ontbreken van waterattracties. Het managementsysteem is diepgaand, maar overzichtelijk, waarbij je rekening moet houden met de meningen van je bezoekers en je medewerkers. De vetste innovatie van Planet Coaster is zonder twijfel de manier van ondergronds bouwen. Dit zorgt voor enorm vette achtbanen en attracties. De toekomst voor Planet Coaster is een mooie! Het is de ultieme attractiebouwer, die net zoveel diepgang als toegankelijkheid biedt. Een must voor elke fan van de eerste drie delen.