Until Dawn was vorig jaar al een heerlijke, cheesy en vooral op jumpscares beruste horrorgame. Supermassive Games zorgde ervoor dat je een band kreeg met de groep vrienden, maar ook dat je er een aantal ging haten. En jouw keuzes zorgden voor leven of dood, Until Dawn: Rush of Blood op PlayStation VR is horrorgame op een heel ander niveau. De jumpscares blijven, maar weet de ontwikkelaar ook de overtuigen met het on-rails shooter element?
Echt on-rails
En met on-rails bedoelen we ook letterlijk on-rails. In Until Dawn: Rush of Blood neem je namelijk plaats in een achtbaankarretje dat de gehele game over een bepaald traject rijdt. In de zeven levels die je doorloopt, of rijdt, zul je diverse vijanden en bazen moeten verslaan met een arsenaal aan wapens. Je hebt standaard pistolen, maar extra wapens verkrijg je door op kratten met een wapenlogo te schieten. En dit schieten kan tevens op twee manieren, zowel met de DualShock 4-controller maar nog leuker met de Move-controllers.
Daar is VR natuurlijk voor gemaakt, om je zoveel mogelijk echt met je armen te laten bewegen. Jouw armen zijn armen in de game en de controllers zijn de wapens, waarmee je vrij rond kunt zwaaien en alles en iedereen overhoop moet schieten en ondertussen moet herladen. Dat is eigenlijk het grootste gedeelte van de game, het killen van vijanden en kapotschieten van obstakels. Hier en daar kom je stukken hout tegen die je met kogels weg kunt werken. Anderzijds ben je een klein gedeelte van de game obstakels aan het ontwijken, zoals houten balken en cirkelzagen als je met een noodgang naar beneden dendert met je karretje. Dit ontwijken gebeurt uiteraard met het hoofd zelf, dus bukken, opzij met je hoofd, je doet het allemaal om te overleven!
De ergste nachtmerrie
Mijn ergste nachtmerrie kwam natuurlijk uit toen ik Until Dawn moest reviewen, en die nachtmerrie werd met Rush of Blood alleen nog maar erger. Ook al is deze VR-versie net zo cheasy en bevat het eigenlijk vrijwel geen verhaal in vergelijking met de originele game, maakt de VR-ervaring alles nog een tandje enger. De voorspelbare schrikmomenten, de zogeheten jumpscares, zijn weer hevig vertegenwoordigd en net zo verschrikkelijk. Nou ja, nog verschrikkelijker omdat het lijkt alsof je vijanden letterlijk voor je staan. Spelen met donkere ruimtes, geluid uit diverse hoeken en trillingen van de Move-controllers. Supermassive weet daarin heel goed om te gaan met wat mogelijk is voor VR en gebruikt dat dan ook.
Nu ben ik gevoeliger voor horror, jumpscares en enge dingen dan een gemiddeld mens, dus de speelsessie kan voor iedereen anders zijn. Natuurlijk, Until Dawn biedt een voorspelbare vorm van horror en schrikeffecten, maar de ontwikkelaar weet het slim te verpakken. Je weet dat het komt, maar je schrikt toch wel. Het is geen extreem enge game, geen psychedelische horror en het heeft geen duister melancholisch thema, maar je bent op je hoede voor de omgeving. Je voelt constant de spanning voor wat gaat komen en dat effect wordt heel goed opgebouwd.
Nee, niet nog een keer!
Na ongeveer drie uur ben je wel door de game heen, maar opnieuw spelen – oh god! – kan je een andere sessie leveren. Zo zijn er namelijk meerdere paden, of rails, om te volgen waardoor je dus door nieuwe gebieden rijdt. Zodoende heeft de game al replaywaarde die je nog verder kunt verhogen door de hoogste moeilijkheidsgraad te spelen voor een Trophy en collectables verzamelen. Ook zul je een aantal referenties naar het originele Until Dawn tegenkomen die Rush of Blood tot een groter geheel maakt en voor een VR-game ziet het er ook nog eens prima uit.
Conclusie
Wie dacht dat ik Until Dawn: Rush of Blood verschrikkelijk zou vinden, heeft het.. goed. Verschrikkelijk in de vorm van juiste schrikmomenten, lekker eng en eigenlijk hierdoor niet meer verder willen spelen. En dat is prima, al zullen de jumpscares voor echte horrorfans minder eng zijn. Dat geeft echter niet, want de letterlijke on-rails shooter in VR speelt overduidelijk lekker en samen met het kapotschieten of ontwijken van obstakels meerdere routes en collectables zorgt het ervoor dat je je geen moment verveelt. Genoeg te knallen in deze gestoorde shooter, die daarnaast prima uit de verf komt op PlayStation VR.