HORI Tactical Assault Commander Pro

De Tactical Assault Commander Pro van Hori heeft naast een weinig onthullende naam ook een vrij bijzonder uiterlijk. Wat het apparaat doet, is echter simpel. Het laat je gamen met een muis en (een gedeelte van een) toetsenbord op je PlayStation 4. Natuurlijk is Hori’s Tactical Assault Commander Pro niet het eerste apparaat dat consolegamers met een muis en toetsenbord aan de slag laat gaan. Zo kwam het bedrijf eerder al met de TAC 4 en is er bijvoorbeeld ook de Xim4. Wat de TAC Pro bijzonder maakt, is dat het een ‘official licensed product’ is voor de PlayStation 3 en 4. Hiermee heeft Sony eigenlijk zijn hand in een wespennest gestoken, want het gebruik van een muis en toetsenbord tegenover controllers is natuurlijk niet helemaal eerlijk.

De hardware

Hoe fijn een controller ook in de hand ligt, en bij diverse genres superieur is, met je DualShock zal je nooit de precisie van een muis behalen. Het is met name bij (first-person) shooters dat de TAC Pro van pas kan komen. De afgelopen weken weken ben ik dan ook aan de slag gegaan met talloze schietspellen, maar dit heeft helaas – of voor controllergebruikers: gelukkig – niet voor een onverdeeld enthousiasme gezorgd.

De Hori TAC Pro wordt geleverd met een ‘half’ toetsenbord, zoals bij Razer’s Orbweaver, en een muis die sterkt doet denken aan Hori’s Edge 101. Als je niet aan de door Hori meegeleverde muis kunt wennen, is er overigens geen man overboord. Je kunt namelijk ook gewoon een andere (USB-)muis aan het toetsenbordcomponent aansluiten en zo met je vertrouwde gamemuis aan de slag op de PS4. Hoewel het geen bijzonder geavanceerde muis is, is het fijn dat je makkelijk de DPI in stapjes van 600 tot maximaal 3.200 kunt verstellen. Het spreekt voor zich dat de linker- en rechtermuisknop respectievelijk verantwoordelijk zijn voor het schieten en mikken, wat natuurlijk uiterst vertrouwd aanvoelt. Iets meer gewenning vragen de twee knoppen aan de linkerkant van de muis, die de functie van L1 en R1 overnemen.

Tweaken

Interessanter is het toetsenbord, dat door de ergonomische grip goed in de hand ligt. Het apparaatje beschikt daarnaast over mechanische switches van Hori, die voldoende feedback leveren zonder daarbij echt lawaaiig te zijn. Iets minder vertrouwelijk voelt de meest linkerrij aan toetsen. Als pc-gamer ben je gewend dat de knoppen om te rennen (shift) en te bukken (control) een rijtje lager liggen dan de toetsen om te lopen (WASD). Bij de TAC Pro zijn ze wel licht verschoven, maar toch tast je vaak net mis. Gelukkig kan je de functies van iedere toets zelf instellen en dus heb je de nodige vrijheid. Naast de reguliere toetsen heb je overigens ook nog een ‘snipe’- en ‘walk’-toets. Als je deze indrukt, wordt de sensiviteit tijdelijk aangepast, waardoor je preciezer kunt mikken of langzamer loopt.

Buiten de reguliere toetsen bevat het toetsenbord aan de zijkant een analoge stick. Deze neemt in principe de functie over van de D-pad, al kan je hem ook gebruiken als linker analoge stick in plaats van de ‘WASD’-toetsen. Voor beide functies voldoet de stick echter niet. Voor een reguliere analoge stick is hij wat te stug en mist hij precisie, als D-pad tast je regelmatig mis omdat je bijvoorbeeld net iets te scheef naar beneden gaat. Niet alleen de functies van toetsen kan je aanpassen, er zijn meer mogelijkheid om te tweaken. Denk hierbij aan de gevoeligheid van de muis en de mate van muisacceleratie.

Maar werkt het in-game?

Hoewel je zelf dus het nodige kunt tweaken, ben je ook sterk afhankelijk van de mogelijkheden die ontwikkelaars je aanbieden om controllerinstellingen te tweaken. Zo leek de TAC Pro in eerste instantie bijvoorbeeld uitstekend te gebruiken in Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered en Infinite Warfare, totdat ik middels aiming down the sights wat preciezer wilde mikken. Op dat moment past de game namelijk de gevoeligheid aan en moet je je muis ineens veel meer bewegen om om je heen te kunnen kijken. Dat voelt bij het gebruik van een controller natuurlijk aan, maar bij de TAC Pro is dit verschil zo groot dat je ofwel zonder ADS met een enorm hoge gevoeligheid moet spelen, ofwel met ADS enorm veel muismeters moet maken om om je heen te kijken. Doordat je vaak voor korte momenten gebruikmaakt van aiming down the sights is het geen doen om constant de sensiviteit te veranderen. Ook in een game als Overwatch kreeg ik de TAC Pro, ondanks veel getweak, niet zodanig ingesteld dat hij uiteindelijk beter aanvoelde dan een controller.

Wellicht ook door de wat tragere gameplay bleek de TAC Pro bij Rainbow Six: Siege dan juist weer een waar voordeel te bieden. Na wederom wat getweak met de instellingen van zowel de game als de TAC Pro werd het ineens heel wat makkelijker om headshots aaneen te rijgen dan met een controller. Ook bij een spel als Star Wars: Battlefront bleek de TAC Pro direct vrij aardig te werken. Dit maakt van de TAC Pro overigens geen instant-win-aankoop voor een game als Rainbow Six: Siege, want uiteindelijk zijn zaken als mapkennis nog altijd cruciaal. Wel is de kans dat je één op één met iemand van gelijkwaardig niveau wint, beduidend groter met de TAC Pro.

Als je regelmatig verschillende shooters speelt, hoef je overigens niet steeds de instellingen van je TAC Pro weer te veranderen om ze aan te passen aan de game. Met de muis kun je natuurlijk uiterst makkelijk de DPI on the fly aanpassen. Je kunt echter ook een drietal profielen creëren, waartussen je met een simpel schuifje kunt wisselen. Zo kun je ook simpel wisselen tussen de meer geavanceerde instellingen die meer moeite kosten om aan te passen.

Conclusie

Met een prijskaartje van 149,99 euro is de Hori Tactical Assault Commander Pro behoorlijk aan de prijs en een onverdeelde aanrader kan het, mede daardoor, ook niet zijn. Als de TAC Pro goed werkt met een game, dan wordt duidelijk dat het apparaat veel te bieden heeft en ook daadwerkelijk voordelen biedt boven het gebruik van een controller. Of dit wenselijk is, is daarbij een andere discussie. Het vervelende is dat de Tactical Assault Commander Pro niet bij iedere shooter even goed tot zijn recht komt. Zo bleek het apparaat in mijn ervaringen voor een fanatiek Rainbow Six: Siege-speler heel wat interessanter dan voor iemand die op zoek is naar wat extra voordeel in Overwatch. De Tactical Assault Commander Pro zal dus hoofdzakelijk een niche aanspreken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren