Vijf jaar geleden verraste Bethesda vriend en vijand met één van de beste games van de vorige generatie consoles! The Elder Scrolls V: Skyrim bood een legendarische RPG met daarin ongekend veel mogelijkheden. Menig gamer verloor zichzelf dan ook gemakkelijk in dat avontuur en onze Tom beloonde deze moderne klassieker ten tijde van de release zelfs met een bijna perfecte beoordeling in zijn review. Genoeg reden voor Bethesda om ons een opgepoetste versie voor te schotelen op de huidige generatie consoles. Staat Skyrim na vijf jaar nog steeds aan de top van de gamewereld?
Terugkeren naar een oudere game is altijd moeilijk, zelfs al is die game slechts vijf jaar oud. Het is altijd de vraag hoe die game de jaren heeft overleefd en of die heerlijke herinneringen die je hebt, niet ineens verstoord zullen worden door de veroudering. Toen ik aan deze Special Edition van Skyrim begon, voelde het eigenlijk al vrij snel of ik terug de tijd inging. Net als vijf jaar geleden startte ik als een gevangene die op een karretje naar zijn eigen executie werd gereden. Voor mij voelde het niet veel anders dan die eerste keer. Toch toont de graphics comparison-video dat Bethesda niet heeft stilgezeten.
Visuele vernieuwing
Deze Special Edition zal je niet verbluffen met vernieuwde karaktermodellen of slicke animaties, maar verbetert wel duidelijk de al indrukwekkende wereld. Van het realistisch klotsende water in de beekjes en rivieren tot de mist die de bergen af komt rollen: Tamriel was op de consoles nog nooit zó indrukwekkend. Wellicht de grootste visuele verbetering zit hem in de toevoeging van volumetrische verlichting, waardoor je avontuur nog magischer zal aanvoelen wanneer je in een bos door het maanlicht loopt. Tel hierbij op dat de meeste textures zijn verbeterd, Skyrim veel kleurrijker is en de game stabiel op 30 fps draait. Mocht je bang zijn dat je hierdoor nog meer laadtijden zult krijgen dan in het origineel, dan kan ik je geruststellen. Waar laden in de oude versies nog gemakkelijk een halve minuut per scherm kon duren, zal dit nu meestal niet meer dan tien seconden zijn. Dat maakt Skyrim een stuk vloeiender.
Oude vertrouwde gameplay?
De gameplay van het origineel is onveranderd gebleven. Nog steeds bepaal jij welke keuzes je maakt, waar je heengaat en hoe jij je avontuur beleeft in de gigantische wereld van Tamriel. Nog altijd draait het om het ontdekken van nieuwe omgevingen, het leren kennen van nieuwe personages en bepalen aan wiens kant jij staat. Deze kern-gameplay is na vijf jaar nog steeds belachelijk goed en maakt ook van deze Special Edition weer een heerlijke trip. Helaas heeft Bethesda geen verbeteringen toegebracht aan die originele gameplay, wat voor veel gamers toch jammer is. Ten tijde van de release kreeg het originele Skyrim namelijk nog flink wat kritiek te verduren op de houterig aanvoelende besturing. Zo beweegt je held tijdens de gevechten nog steeds als een houten Klaas, waardoor ook deze speciale editie niet zo soepel voelt als als modernere games. Waarschijnlijk zal dit de echte fans weinig deren, maar voor nieuwkomers kan het storend zijn.
Daarbij zijn ook veel bugs nog steeds aanwezig. Schrik bijvoorbeeld niet van zwevende NPC’s of van personages die je ineens niet kunt vinden. Sterker nog, de game kan vaak zelfs vastlopen. Een lijstje met veel voorkomende klachten kun je op deze Bethesda Community-pagina checken. Na al die jaren heeft Bethesda hierin helaas weinig stappen gezet. Daarbij kan bijvoorbeeld de landkaart nog steeds lastig te bedienen zijn met een controller en ook het snel selecteren van een spreuk of ander wapen is er niet bij. Gelukkig zijn er manieren om de problemen van de Skyrim Special Edition te fixen, maar het is slordig dat een verouderde game met zoveel bugs wederom wordt uitgebracht.
Half opgepoetst
Hetzelfde geldt grotendeels op grafisch gebied. Zoals ik al eerder zei zit de vernieuwing hem niet in het design de personages. Wanneer je een gesprek aangaat met een inwoner van Tamriel wordt dit pijnlijk duidelijk. De NPC’s die de wereld bevolken hebben nog steeds statische gezichten zonder emotie. Tel daarbij op dat hun kapsels eruitzien alsof ze op hun hoofd zijn geplakt en je snapt dat zij hierdoor soms helaas hun geloofwaardigheid kwijtraken. Ook pijnlijk is het contrast tussen de prachtige wereld en de slechter uitziende binnenkanten van dungeons en huizen. Hierdoor is het de vraag of Bethesda met deze remaster écht de game naar het hier en nu wilde halen, of gewoon zo snel mogelijk maar iets opgepoetst op de markt wilde zetten. Meer aandacht voor ook deze onderdelen had deze speciale editie een stuk aantrekkelijker kunnen maken.
Revolutie op de consoles: mods!
Genoeg gezeik over de game. Want desondanks al deze smetjes, blijft The Elder Scrolls V: Special Edition een pakket waar je u tegen zegt. Je krijgt namelijk niet alleen de originele game, maar ook de substantiële DLC-uitbreidingen Dawnguard, Heathfire en Dragonborn. Hierdoor alleen al kun je gemakkelijk honderden uren kwijt in het verhaal. Daarbij komt als kers op de taart nu ook éindelijk de mogelijkheid om mods op je console te downloaden! Dit voordeel van de pc-versie zorgde er namelijk voor dat Skyrim na al die jaren nog steeds hoog in de Steam-lijsten stond. Deze nieuwe console-mods kunnen niet alleen sommige grafische of technische problemen oplossen, maar ook nieuwe content bieden. Of je nou een heel nieuw gebied wil verkennen (zoals het nieuwe land Falskaar) of éindelijk eens wil boeren: mods maken al je Skyrim-wensen mogelijk!
Behalve voor de PlayStation 4-gamers dan. Zo mogen de mods voor de PlayStation maximaal 1 GB zijn, waar die voor de Xbox One vijfmaal groter mogen zijn. Sony gaf na lang onderhandelen namelijk wel toestemming aan Bethesda om mods te implementeren, maar wel op de voorwaarde dat zij slechts beperkte ruimte en puur in-game assets gebruiken. Hierdoor zul je in je PS4-versie niet snel een draak kunnen vervangen met Thomas de trein. Sterker nog, de Xbox One-versie ondersteunt meer dan twee keer zoveel mods en de mods die er wel zijn voor het apparaat van Sony zijn vrij beperkt. Hierdoor is de PlayStation 4-versie duidelijk de minder interessante van de twee, wat het de vraag maakt of de PlayStation 4-editie van deze game überhaupt de moeite waard is.
Conclusie
Het is moeilijk om een cijfer te geven aan een remaster van een game als The Elder Scrolls V: Skyrim. Heb je de game nog nooit aangeraakt? Ga je eerst dan eens even goed schamen en duik vervolgens gelijk de wereld van Tamriel in! Skyrim is na vijf jaar namelijk nog steeds één van de beste RPG’s ooit gemaakt: of je nu de wereld wilt redden van de ondergang of en genadeloze moordenaar wilt zijn, je zult verzonken raken in de epische realiteit die “Skyrim” heet. Tel daarbij op dat Bethesda alle DLC en (beperkte) mod-mogelijkheden aan de game heeft toegevoegd, en het is duidelijk dat dit de meeste complete consoleversie van de game ooit is!
Mocht je de game al wél helemaal grijs hebben gespeeld, dan heeft deze Special Edition weinig nieuws voor je te bieden. Zo is de beloofde grafische verbetering slechts ten dele te zien en hebben pc-gamers eigenlijk al tijden veel betere grafische mods. Daarbij hebben de pc-gamers ook al jaren toegang tot gigantische collecties van mods, waardoor het aanbod in deze Special Edition vrij beperkt blijft. Vooral voor de consolegamers is het daarom de vraag of zij graag weer willen afdwalen in het keiharde Tamriel, omdat de toevoeging van mods voor hen wél een geweldige extra is die nog eens tientallen uren bovenop dit gigantische avontuur zal gooien (al is dit ten tijde van schrijven nog erg beperkt voor de PlayStation 4-versie). Hoe dan ook is het huidige prijskaartje éigenlijk iets te hoog voor deze Special Edition. Zodra die prijs echter daalt, heb je een monster van een game in handen met dit geremasterede meesterwerk.