Syberia 3

De laatste paar jaren maken point-and-click spellen steeds meer een comeback. Populaire franchises krijgen de Telltale-treatment of er verschijnt ineens een juweeltje als Life is Strange. Het maken van een succesvolle point-and-click game zit hem voornamelijk in de puzzelelementen en het verhaal. Daarom is het ook voor de wat minder bekende ontwikkelaars een aantrekkelijk genre. Een voorbeeld hiervan is Syberia 3 van ontwikkelaar Microïds.

Nummer 3?

Syberia 3 is vanzelfsprekend de derde game in de Syberia-serie. De franchise was voorheen al te vinden op de pc, consoles en mobiel. Voor spelers die de voorgaande spellen niet gespeeld hebben kan het voelen alsof er een deel van het verhaal over het hoofd gaat.

Je speelt als Kate Walker die wakker wordt in een instituut voor mensen met psychiatrische problemen. In dezelfde kamer zit ook een jongeman van een stam die je schijnt te kennen. In deze eerste dialoog wordt al meteen duidelijk dat er veel expositie aan vooraf is gegaan. Dat is niet per se erg zo lang het verhaal op zichzelf kan staan.

Puzzelen maar

Na de conversatie komt de eerste puzzel aan bod. Je moet uit de kamer zien te ontsnappen en daarmee wordt je onderworpen aan een makkelijke puzzel die wel meteen de mogelijkheden van het spel laat zien. Het is namelijk zo dat je tijdens puzzels ook interactief aan de slag moet gaan. Het insteken van een stekker bijvoorbeeld. Dit is een groot goed omdat bij veel games van dit genre veel handelingen automatisch gebeuren. Op deze manier is er dus ruimte voor een ander type puzzel.

Je moet voor sommige puzzels ook de oplossing vinden in voorwerpen die gevonden kunnen worden. Dit kan door ze te inspecteren en grondig te onderzoeken. Syberia 3 voelt in dat opzicht vers. Bij Telltale games voelt alles meer lineair en kom je bijna geen hoofdkrakers tegen.

The other side

Volgens Microïds was de versie die voor deze preview speelbaar was in 4K en is dit ook beschikbaar in de uiteindelijke release. Persoonlijk kon ik het er niet echt aan zien. Natuurlijk is de versie die ik speelde wel een vroege bouw, dus vraag ik mij af hoe het in de uiteindelijke release gaat zijn.

Verder zagen de personages in het spel er een beetje vreemd uit. De kwaliteit van de modellen kwam overeen met iets dat je op de vroege PlayStation 3 releases zou vinden. Dialoog tussen personages verloopt stijf en animaties voelen onnatuurlijk. Bij conversaties wordt het al snel ongemakkelijk om naar te kijken. Ook dit is een kwestie van afwachten.

Talk to me

Dan het stemacteerwerk. Ik ga er geen doekjes om winden. Het is ronduit slecht. Ik weet niet zeker of de stemmen in de preview-versie een placeholder zijn, maar dit kan echt niet. Het inhuren van de juiste stemacteurs is een dure klus voor een kleine studio als Microïds, maar is dit echt de kwaliteit waar ze garant voor willen staan?

Om te beginnen Kate Walker. Ze klinkt soms prima, maar het merendeel klinkt ze veel te blij voor wat er op dat moment speelt. Haar stem voelt niet natuurlijk bij het personage, ook al vertolkt deze stemactrice haar ook in de eerdere spellen. Ik vroeg mij meerdere keren serieus af of ze een text-to-speech hebben gebruikt voor haar stem.

Dan de jongen in de kamer. Hij moet een jongeman in het begin van zijn tienerjaren voorstellen. Waarom heeft hij dan de diepe stem van een oudere man? Ik snap wat ze proberen te doen met dit personage. Hij moet diep en mystiek over komen, maar dit voelt ongeloofwaardig. Het helpt ook niet dat hij steeds de volledige naam van Kate uitspreekt. Ook dit is waarschijnlijk iets dat bij zijn personage hoort, maar het klinkt niet op deze manier.

De rest is eigenlijk meer van hetzelfde. Van de stemmen die in de preview te horen waren vond ik er geen één echt goed. Sommige stemmen konden ermee door, maar het niveau ligt niet hoog.

Voorlopige conclusie

Ik begrijp heel goed dat ik niet de definitieve versie van Syberia 3 heb gespeeld. Toch baart wat ik gezien heb mij zorgen. Vooral het stemacteerwerk is mijn grootste punt van kritiek omdat het voor een verhaalgedreven game van uiterst belang is. Ik heb de eerdere delen niet gespeeld en kende de franchise eigenlijk helemaal niet. Na het spelen van de preview-versie kan ik ook niet zeggen dat ik hier warm voor loop. Syberia 3 doet een aantal spelelementen wel goed, alleen hoop ik dat het bij de uiteindelijke release toch wat beter in elkaar zit. Syberia 3 komt 1 december uit voor PlayStation 4, Xbox One, pc en mobiel.

  1.   
    YdieresiS's avatar

    Syberia 1 en 2 zijn niet alleen voor de console, die staan ook gewoon op Steam. Syberia 1 en 2 zijn zelfs als eerste uitgegeven op PC en pas later op de consoles: https://en.wikipedia.org/wiki/Syberia

  2.   
    RiiLaKuma's avatar

    YdieresiS schreef, "Syberia 1 en 2 zijn niet alleen voor de console, die staan ook gewoon op Steam. Syberia 1 en 2 zijn zelfs als eerste uitgegeven op PC en pas later op de consoles: https://en.wikipedia.org/wiki/Syberia"

    Klopt. Mijn contactpersoon op het evenement zelf zei mij dat de eerdere games niet op pc waren om de één of andere duistere reden. Ik pas het even aan. 🙁