Review: Driveclub VR

PlayStation VR is eindelijk uit en één van de vele games om te reviewen was DriveClub VR. Een lastige titel, want twee jaar geleden verscheen DriveClub voor de PlayStation 4 en hoewel wij het een solide racegame vonden, werd het spel niet heel goed ontvangen bij het publiek. Een zware taak voor DriveClub VR dus om de reputatie te verbeteren door een launchtitel te zijn voor PlayStation VR.

Jij bent de coureur

Bij de internationale media is DriveClub VR ook niet spectaculair ontvangen, omdat veel van de reviewers duizelig en misselijk werden tijdens het spelen. De meeste reviewers konden niet langer dan tien minuten spelen en een enkeling hield het maximaal een half uur vol. Grappig, want DriveClub VR was voor mij juist één van de weinige titels waar ik niet misselijk of duizelig van werd, heel apart. Maar er is een verschil, ook ik merkte de verschijnselen, al was het in third-person modus. Met de camera achter de auto is het beeld onrealistischer dan wanneer je daadwerkelijk achter het stuur kruipt. De camera is meer wiebelig door de intense arcade-ervaring, zo voelt het niet als je zelf autorijdt.

Met jezelf achter het stuur beleef je het autorijden veel meer als in het echt. Natuurlijk, het rijden bevat niets van realisme, maar de beweging van de auto’s, het bochtenwerk, het lichtelijk driften en het letterlijk om je heen en in de spiegels kijken voelen best authentiek. Je maakt weinig onverwachte of rare bewegingen omdat het simpelweg autorijden is. Dat maakt de ervaring wel ontzettend gaaf, zeker als je op snelheid komt en na een paar races die scherpe bocht perfect weet te nemen. Ondanks het lichtelijk wennen aan de besturing vond ik het rijden bijzonder soepel verlopen en het rijdt dan ook als een zonnetje.

Arcade toeren

DriveClub VR is zeker wennen, want de game is geoptimaliseerd voor virtual reality en waarschijnlijk om een lekkere racegame af te leveren. Waar DriveClub niet als een volbloed arcade racer aanvoelde, daar is het in de VR-versie wel te merken. De auto’s zijn minder stug, je hoeft veel minder moeite te doen om een bocht door te komen en driften gaat weer een stuk gemakkelijker. Het zal een bewuste keuze geweest zijn die ik ook niet erg vind, het rijdt soepel en je krijgt een snelle race-ervaring met deze game. DriveClub VR heeft dan ook zijn eigen Tours. Je start niet met de langzamere Golfjes of Mini’s, nee, je mag direct met een BMW, Aston Martin of Ferrari aan de slag wat prima is. Breng die snelheid maar naar de baan en met de Tours ben je vervolgens wel de nodige uren zoet. Verder is het concept hetzelfde als in de originele versie, de VR-ervaring maakt het toch al uniek.

Wazige tracks

Het is voor ontwikkelaars nog inkomen wat betreft de ontwikkeling van VR-games, dat is begrijpelijk. Sommige games – of experiences – zijn mooier dan andere en qua auto modelling ziet DriveClub VR er in dat opzicht mooi uit. Echter, de tracks zijn behoorlijk wazig die de ervaring schaadt. Als je in first-person zit is alles van dichtbij scherp, maar verder weg lijkt het alsof je bijziend bent. En ja, ik heb bij veel games toch mijn bril op moeten houden. Dat is toch jammer aangezien je vooruit wilt kijken om te zien hoe bochten lopen, zodat je kunt anticiperen. En door wazige omgevingen wordt dit helaas tegengehouden en in het begin denk je er nog wel aan te kunnen wennen. Had de game een langere ontwikkeltijd gegund en je had dit probleem stukken minder gehad.

DriveClub VR is een toffe racegame en het geeft je redelijk het gevoel (in first-person) dat je autorijdt. Natuurlijk, het is meer arcade dan de originele DriveClub, maar de feeling is goed overgebracht en op den duur kun je hele solide races rijden. Met eigen Tours en dezelfde soort races als DriveClub heb je genoeg content om uren te spelen. Helaas kun je misselijk worden als je in third-person racet, maar zou je daar minder last van moeten hebben als je achter het stuur kruipt. Tenminste, dat is mijn ervaring. En je moet het zelf meemaken om te weten of je er last van krijgt. Jammer is wel dat DriveClub VR buiten de voertuigen om erg wazig is. De omgevingen zijn gewoonweg niet scherp en dat doet wel af aan de ervaring. Het maakt de game minder mooi en qua gameplay is het zonde dat je niet heel ver kan kijken. Kortom, een solide racer die nog een beetje onderontwikkeld is voor PlayStation VR.

• Rijdt subliem
  • Nieuwe Tour en tracks
  • Goede feeling achter het stuur
  • Zelfde structuur als DriveClub

• Grafische wazigheid
  • Ik mis een stuur en pedalen

7.5

1.
    Downzilla's avatar

Psvr is dus vooral een try before you buy, zou wel jammer zijn als je er een koopt om er achter te komen dat je een maagpomp voor 400 euro hebt gekocht.

2.
    MaTriXX's avatar

Downzilla schreef, "Psvr is dus vooral een try before you buy, zou wel jammer zijn als je er een koopt om er achter te komen dat je een maagpomp voor 400 euro hebt gekocht."

Uitproberen raad ik zeker aan, maar of je het voor een uur uit kan proberen in de winkel betwijfel ik gezien meer mensen het willen proberen.

Zelf ongeveer 15 min met dat ding op me kop gezeten bij de mediamarkt die al meer gesloopt was dan dat hij goed op je hoofd kon zitten maar het heeft me wel overtuigt om het te kopen.

3.
    BrainsBush's avatar

Heb al flink wat uurtjes in deze race game zitten. Inderdaad is het in de verte kijken nogal wazig. Maar de pracht en praal van de auto’s en sommige tracks druipt er vanaf. Ook de replay functie is erg geinig. Gewoon op de passagiersstoel zitten en naar je zelf gecreeërde persoon als coureur kijken.

Hopelijk komt er tzt nog een patch voor de beeldverbetering en/of is dat met de PS Pro opgelost?? of is dat een beperking van de grafische kracht van de PSVR?

Het eerste uur was ik ook wat dizzy (en niet alleen van Driveclub VR, maar ook van RIGS en EVE:Valkyrie). Nu kan ik Driveclub VR een paar uur achterelkaar spelen en heb nergens last meer van. Behalve wat zweet op de lensglazen…

Gelukkig heb ik wel een playseat met stuur en pookje en dat maakt het allemaal nog realistischer. Wat is dit gaaf zeg! Ook zoonlief rijdt als een dolle. Kan ie alvast wennen als hij volgend jaar voor het eggie mag gaan rijlessen.

prima review trouwens!!

4.

Oprecht een net inkoppertje van Sony. Zo haal je DriveClub weer een beetje terug uit de dood én je hebt meteen een bewezen racespel in het VR-aanbod.